åpen kiste?

*Snuppo+1+1*

Forumet er livet
VIP
Hvis du fikk velge....
ville du hatt åpen kiste i din begravelse?

altså hvis du døde av noe som gjorde at du så helt vanlig ut...

vet at det ikke er vanlig i norge.
men dette var hvis DU fikk velge...

Nei, det ville jeg ikke hatt[&:]

Vet ikke helt.
Det er jo ikke jeg som skal se på det, liksom.

Det er jo litt creepy for oss som ikke er vandt til det, men samtidig er det kanskje greit også, så man virkelig ser at personen er død.
Kan være lettere for barn å forstå f.eks.

Husker mormor ville si farvel til mammaen sin da hun døde, så de åpnet kista før sermonien da kirka var omtrent tom. Jeg var med, var veldig nyskjerrig. Jeg var kanskje 7 år, tror jeg. Husker det var rart, men ikke skummelt.

Ikke under hele begravelsen, men synes det er greit for de som vil inn og si et siste farvel før sermonien liksom[:)]

ORIGINAL: GULLUNGEpåVEI

Hmmm.. gjør det det med voksne her i landet a???

Altså vet at de gjør det i sermonier før begravelsen!

Har opplevd at de har gjort det med ei lita jente på 2 år[:(]

nei tror ikke de gjør det i norge...
men hvis du kunne velge...

Nei!
De som evt ville ha sett meg før begravelsen hadde nok fått sjanse til det.

Nei, eg vil ikkje at mine nærmaste sga se meg når eg e daue.
Eg har heller aldri hatt någe ønske om å se de eg kjenne som har død itte de har død.

Ehh, jeg stemte ja, men jeg mente ikke i BEGRAVELSEN, men i sånn minnestund, sånn som jeg er vant til.

Det ville jeg hatt, ikke for min egen del, men fordi jeg selv setter pris på å få ta en siste farvel slik med de jeg har mistet. Jeg slet på et vis en stund med å huske at morfar var død, fordi jeg ikke rakk hjem til å minnestuden. Jeg var i begravelsen, men ikke i minnestuden. De andre to besteforeldrene jeg har mistet, har jeg vært i minnestund til også, og det hjalp meg til å takle/fatte det som hadde skjedd. Selv om farfar så litt "fremmed" ut (Han hadde stort plaster på hodet, og veldig oppblåste fingre, rett og slett fordi han var forsøkt reddet fra en hjernebløsning, men ble liggende i koma i ei ukes tid, og det ble litt sånn. Men de stelte ham pent da likevel.)

Så, av hensyn til dem som måtte ønske å se meg for å ta det siste farvel, ville jeg hatt åpen kiste i minnestund. Men, ikke i selve begravelsen, minnestuden er for de nærmeste som har behov for det, når vi kommer til begravelsesdagen er det på tide å ha lukket igjen og ikke være på utstilling mer, synes jeg.

stemte ikke. det er opp til familien

Vanlig å gjøre som i hotel cæsar nå..men ikke så vanlig å ha åpen kiste i selve begravelsen...

Nei, det ville jeg ikke hatt.
Har igrunn satt pris på at kisten har vært lukket i de begravelsene jeg har vært i, selvom ene hadde det nok aldri i verden blitt åpent pga skader, men neii.. lukket uansett

Nope....men så er mitt valg helt klart på at jeg vil ikke at det skal være noen begravelse i det store og hele....

Ikke i begravelsen, men i minnestund..

Husker i begravelsen til bestefaren min, der var det ingen minnestund siden han sku bli kremert, og jeg hadde såååå lyst å bare gå bort ti kisten og lukke den opp, bare for å se at han var der og få tatt et siste ordentlig farvel.. Fikk aldri gjort det... Så i en minnestund ville jeg nok kanskje gjort det...

ORIGINAL: Bree van de kamp

stemte ikke. det er opp til familien

ja men nå var det spørsmål: "hvis DU fikk velge"

om di hadde ønsket det så hadde jeg ikke hatt noe imot det.
men det er ikke lov i selve begravelsen i norge..
var hvertfall ikke det før.

ORIGINAL: CogJ

nei, jeg skal brennes

Ja men det skjer jo etter begravelsen...

Nei, det ville eg ikke...

Trodde det bare ble gjort i minnestunda, rett etter vedkommende har dødt...
Det er vanlig. Vet om flere som har hatt det..

Nei.

Jeg tror det hadde blitt for mye.
For min egen del hadde jeg syns det ble for mye vertfall.
Ikke alle som vil se heller, og det skal ikke stoppe folk fra å komme eller at noen skal få søvnproblemer o.l av det.

Back
Topp