å Sjekke for åpning..

Annejenta

Glad i forumet
    Det er noe jeg ikke skjønner, som jeg håper noen kan gi meg et svar på.
Mange fødselshistorie som jg nå har lest, skriver de at det gjør vondt når jordmor ska sjekke de for åpning.
Men når jeg fødte sist, så kan ikke jeg si a jeg husker at det gjorde noe som helst vondt. Hun putta jo bare en en finge eller to inn å sjekka. Å det gjorde ikke vondt!!!

Så nå sitter jeg her å lurer på om det skal gjøre vondt eller hva er vanlin??

Jeg kjente ingenting jeg , men så var åpningen 4-5 cm når de sjekket første gang da,kanskje det har noe å si?

Tipper det handler litt om hvor stor åpning man har ja. Jeg husker det gjorde vondt de første gangene, men utover det så tenkte jeg ikke over det..hehe.. naturlig nok! Det gjør jo ikke vondt vondt heller da.. men ekstremt ubehagelig er kanskje mer riktig.

Syns det gjorde vondt jeg også, men det er bare å bite tenna sammen, eller helst ikke kanskje. Bedre å slappe godt av og puste [:D] Tror det er vanlig at jm tøyer og drar litt i mormunnen samtidig som hun er oppi der, og det er jo litt ubehagelig da. 

Har de HELE hånda oppi der?! Hjelpes...håper jeg får ei med små hender... [&:][8D]
Men hodet til baby skal jo ut samme vei, så er jo forsåvidt greit om hun "lager plass" først også... [;)][:D]

Jeg synest ikke det var vondt og sjekke åpningen, men det var vondt og bli tøyet.

Synes det er vondt når de sjekker åpningen, for meg er det vont fordi jeg tror livmortappen er så høyt oppe at når de stikker fingrene inn for å sjekke så er ikke fingrene 'lange' nok. Dermed måde presse fingrene ekstra for å nå frem, og det er ikke spes godt nei[X(]

ORIGINAL: MammantilKevin

Kan ikke huske at det gjorde vondt, men behagelig er det jo ikke akkurat...[&:]

Samme her. Men så hadde jeg 3-4 cm åpning da jeg kom inn..

ORIGINAL: Surgodis

Må jo ha hånda inn også for å komme langt nok inn........
Så er det jeg husker som noe av det vondeste på forrige fødsel!!

Først hånda inn å så bynner de å styre med fingrene..

Jeg ble sjekka for åpning på onsdag. Hadde da ingen åpning. synst ikke det gjorde vondt nei.

ORIGINAL: MrsBøll

Jeg har også stusset litt over dette - husker ikke at det gjorde vondt på noen av fødslene mine og har heller ikke hørt andre si dette før. Får håpe det blir sånn på denne fødselen også [:)]

Godt dt ikke bare er meg som lurer på det[;)] Ja, heeeelt enig om at jeg håper inderlig at det ikke gjør vondt denne gangen å!!! Alt som skjedde sist fødsel var en drømme fødsel..(unntatt epiduralen da) men kjenner jeg begynner å bli litt nervøs nå som dt nærmer seg.
Vil så gjerne ha en drømme fødsel igjen!!!

Jeg ble bare sjekket én gang under forrige fødsel og da hadde jeg full åpning, men det gjorde allikevel vondt... Men at det var vondt kan ha med å gjøre at jeg hadde begynt å få pressrier og JM stakk hånda opp i motsatt retning av veien som riene jobbet på en måte [8|]

ORIGINAL: izlin

Jeg ble bare sjekket én gang under forrige fødsel og da hadde jeg full åpning, men det gjorde allikevel vondt... Men at det var vondt kan ha med å gjøre at jeg hadde begynt å få pressrier og JM stakk hånda opp i motsatt retning av veien som riene jobbet på en måte [8|]

Men de gjør det vel å når man ikke har rie??? mener på jordmora mi gjorde det når jeg ikke hadde rie og da hadde jeg vel ca 3 eller 4 cm med åpning. Hun var en ung jordmor å da.. tipper 30 år eller no. Kjempe rolig og behagelig person. Håper jeg får noe av samme type jordmor denne gangen. Hun jeg hadde sist var en sommer vikar[:(]

Syntes ikke det gjorde vondt i det hele tatt.. men ubehagelig ja, men nå synes jo jeg det er ubehagelig bare at noen SER der nede da.. super-pysete sånn ja! [;)][:D]

ORIGINAL: Anne_82

ORIGINAL: izlin

Men de gjør det vel å når man ikke har rie??? mener på jordmora mi gjorde det når jeg ikke hadde rie og da hadde jeg vel ca 3 eller 4 cm med åpning. Hun var en ung jordmor å da.. tipper 30 år eller no. Kjempe rolig og behagelig person. Håper jeg får noe av samme type jordmor denne gangen. Hun jeg hadde sist var en sommer vikar[:(]

Joda, det gjør de helt sikkert, men ettersom hele fødselen gikk så fort så hadde jeg rier hele tiden (uten at JM trodde annet enn at jeg bare "tullet meg" før hun sjekket åpning og de deretter fikk satt på sånn belte som målte riene, og de så at jeg faktisk HADDE rier HELE TIDEN [:'(]) [;)]

Back
Topp