å sette ting i halsen....

*ceccemor*

Gift med forumet
jeg er så redd for dette....

jenta mi på 5 år får ikke sukkertøy eller lignende av meg....
og spiser hun noe annet MÅ hun sitte stille før hun får leke eller noe...ikke gå med noe i munn...
mange som mener at jeg er veldig hysterisk pga dette med å kunne sette i halsen,og det er kanskje sant...men dette er veldig vondt[:(]
vi var på besøk hos ei venninne av datteren min,jentene er 5 år gamle...plutselig tar moren frem STORE sukkertøy og gir til jentene... jeg satt og fikk helt vondt inni meg...gledet meg til hun var ferdig med det sukkertøyet... og hun MÅTTE sitte ved siden av meg hele tiden mens hun spiste det...tilslutt sa hun"vil ikke ha mer av dette jeg,mamma" og kastet det(sikkert kjedelig å sitte stille ved siden av mamma[:D])...jeg ble SÅÅÅ GLAD!!! hun andre jenta fikk gå rundt og danse mens hun spiste det[8|] forskjell på oss mammaer altså[:D]

og lille jenta mi på 8 mnd har nå begynt med brød,og jeg synes det er kjempe skummelt....
hun må jo lære seg å spise brød...men for min del kunne hun godt ha spist grøt  lenge enda....
hun får brød altså,men mens jeg gir det har jeg en vond følelse...

vet dette er mitt problem,jeg må jo gi jentene mat[8D] men det er sååå vondt...
mareritt om at de ringer fra bhg om at hun har satt i halsen osv... blir sliten av dette jeg[:(]

flere som har det sånn?
om de brekker en fot eller en arm,så gjør det veldig vondt,men jeg kan i værtfall hjelpe de til legevakta uten at det er kritisk...det er sikkert helt forfedelig å oppleve at det skjer med barna,men setter de noe i halsen så får de ikke puste... og hva om jeg ikke får det opp??????????????? *grøss*

Vil da sterkt anbefale å ta et førstehjelps og livreddnings kurs, da vet du hva d skal gjøre om uhellet først skulle være ute.[:)]

tror ikke det er noe problem..
men om de setter noe i halsen.. setter du armene i kryss akkurat under brystet og presser oppover :)

om du er skeptisk til sånne ting kan du snakke me lokalt røde kors og de tar sikkert gladelig ett førstehjelpskurs me deg :D

Tenker egentlig ikke over det[:-] hehe
det har aldri skjedd her, han kan putte en hel drue i munnen å spiser den uten noe problem,,
er ikke en vane at han gjør det altså.. hehe, men når det skjer så tygger han den alltid før han svelger, synes han er så flink.. så glemmer helt å tenke på at det er mulig å sette i halsen[8D]

Ungene mine har satt alt fra brødskiver til klinkekule i halsen...er skremmende, men går stortsett alltid bra[:)] Meld deg på et førstehjelps kurs for barn hos rødelors, om du vet hva du skal gjøre slapper du kanskje mer av[:)]

Er ikke noe jeg går å bekymrer meg for konstant, men han må uansett sitte iro når han spiser. Men det er like mye for bordskikken sin del som sikkerheten..[8D] Men så vet jeg av erfaring at selv om man ikke har tatt allverdens slags førstehjelpskurs når det skjer, så gjør man automatisk det riktige.  Altså, min sønn satte en bananbit i halsen, og selv om jeg egentlig ikke hadde peiling på hva jeg skulle gjøre, hadde jeg i brøkdelen av et sekund snudd ungen rundt og slo han i ryggen..

Tenker sjelden over akkurat det ja. Har livredningskurs og førstehjelpskurs gjennom jobben så vet iallefall hva jeg skal gjøre om uhellet først er ute[:)]

ORIGINAL: Gullungen nr 2

Tror dette er ganske normale tanker. Jeg tenker akkurat sånn selv!
Jeg ble veldig redd for dette etter at ei jente på 5 år her i nærheten satt en pølsebit i halsen i bhg og døde for rundt ett år siden[&o].

den historien sitter friskt i minne ja[:(]

ORIGINAL: Heijdii

Tenker egentlig ikke over det[:-] hehe
det har aldri skjedd her, han kan putte en hel drue i munnen å spiser den uten noe problem,,
er ikke en vane at han gjør det altså.. hehe, men når det skjer så tygger han den alltid før han svelger, synes han er så flink.. så glemmer helt å tenke på at det er mulig å sette i halsen[8D]

Sign, bare med hun[;)]

Men eg skjønna jo at du syns det e skummelt...

heldige dere er som ikke er så redd for det...

de spiser jo mat hver dag[8D] og de samme tankene kommer hver gang...

jeg er kanskje hysterisk da[&o]

ellers er jeg ikke redd så mye altså[:D]

Jeg liker ikke at barna mine går rundt med noe i munnen i heletatt jeg, de må sitte i ro når de spiser mat med biter , frukt, godterier ol.

Jeg fikk skrekken etter at en gutt i bhg jeg jobber fikk vaffel i halsen, vi fikk den opp, men det var nære....!
Vaffel er faktisk veldig skummelt, den presses sammen når man spiser og når man svelger utvider den seg, nesten som en svamp!

Det jeg har mest skrekken for er kleshengere, sønnen til ei jeg kjenner gikk med en sånn i munnen. Selve kroken , han snublet og den gikk rett inn i ganen på han og den måtte opereres ut. Legene sa at han kunne ha dødd hvis den hadde vær et par mm lengre inn!!!

regner med du har lært deg nøye førstehjelp?

ellers kan eg "trøste" deg med at det kan skje uansett hvor gamle de blir.. søstera mi satte en stor drops i halsen da hu var 12 år. den ville hverken ned eller opp. hadde ikke tid til sykebil. ble satt dirkete over til legene på haukeland, og hadde de på tlf helt til de hadde smeltet dropse med varmt vann(med te oppi)

så det kan skje når dattera di er 20 år og for den slags skyld. de må nok bare lære..
her får vesla spise på småstein å alt hu vil. eneste ikke flatbrød og chips, det setter hu i halsen og spyr av..

Jeg er slik selv, det er nesten plagsomt! Hender jo Even har satt noe i halsen og hoster og jeg blir jo helt hysterisk og redd...det har nå smitta over på eldste på 3,5år som nå blir mer redd enn meg hvis minsten setter noe i halsen[:(], jeg klarer bare ikke styre det, er så inderlig redd for å miste de[:(]

ORIGINAL: MammaTilEmilie

tror ikke det er noe problem..
men om de setter noe i halsen.. setter du armene i kryss akkurat under brystet og presser oppover :)

om du er skeptisk til sånne ting kan du snakke me lokalt røde kors og de tar sikkert gladelig ett førstehjelpskurs me deg :D

ikke på små barn!!!! (det lærte vi på førstehjelpskurs i barnehagen)

de aller minste(som hun på 8 måneder i hovedinnlegget): legges oppned over armen og gnis oppover ryggen - blir ned mot hodet da, når de henger sånn. Dunke forsiktig kan man også.

Litt eldre barn kan legges over en stol med samme metode som forrige. Husker ikke hvor store de skal være før det er anbefalt med det grepet som er beskrevet av mammatilemilie, men det er genialt på større unger og voksne!

Back
Topp