å gi litt ekstra....

biddit

Flørter med forumet
Jeg har til nå fullammet lillemann her, som nå er 8 uker, og han har alltid virket fornøyd og vokser godt, han var 4730 gr når han ble født, og på 6 ukers var han 6040 gr!
Men de siste dagene har han blitt mer urolig og krevende på kveldene, fra 18 og utover henger han på puppen hele tiden! Det er det eneste som roer han... Etter x antall ganger på puppen blir han omsider rolig og finner roen selv når han blir lagt ned og sovner! Da er klokken som regel 23-23.30... Så sover han godt i 3-4 timer før han våkner og skal ha mat igjen!

Snakket med de to jeg som oftest rådfører meg med, mamma og svigemor. Mamma som selv har hatt store gutter, sa med engang: "kjøp Nan og en flaske, så gir du han litt ekstra hvis han ikke blir rolig når han har fått pupp på kvelden. Det kommer til å bli veldig slitsomt for dere begge, han kommer til å kreve mer og mer, og tilslutt sitter du der med puppen ute hele kvelden"
Mens svigermor, som til tider er veldig kritisk og har sin egen måte som ting SKAL gjøres på sa: "men herregud, det er jo faktisk en del av pakka, har du fått deg baby må du ta jobben som kommer med, så lenge du ikke er sår eller noe så har han krav på ordentlig mat"    !!!!

Blir litt fortvila, har veldig lyst å fullamme, men kjenner også at dette tar på... Har lest at dette er helt normalt, at det går over etter 6 måneder, at det beste man gjør er å holde ut, at selv om puppene kjennes tomme ut så er de neppe det... men alikavel, jeg tror at vi begge kunne fått det bedre, og tenker ikke bare på meg selv da, men jeg synes ikke at han skal trenge å skrike etter mat hver 1/2 time...

Noen andre som har det sånn? noen tanker om det?

Jeg ville fulgt din mors råd uten å blunke. Det vil gjøre at sønnen din får spist seg mett og får bedre søvn, du får litt pause og litt av tida di tilbake.

Det er helt greit at amming er en del av pakka, men det får være grenser. Og ordentlig mat? Den provoserte meg faktisk litt, om han får litt erstatning så tar han ingen skade av det!

Edit: Og en ting til, det han har krav på er mat, om det er morsmelk eller erstatning er i så måte revnende likegyldig! (Hilsen ei som hadde en skrikende (utsulta) unge i 3 måneder, fordi "alle" sa jeg måtte amme, men så hadde jeg ikke mat)

Veldig enig med ho over her.
Gi nan.

Det er ikke noe gøy for ungen om mamman er sliten og stressa pga amminga.

Har samme opplegget her i grunn.. guttungen virker ikke fornøyd, blir fort sulten igjen.. men jeg har jo utrolig mye melk, pumpet meg i dag, og da hadde jeg 180 ml på ene, og 130 ml på andre puppen. Mulig jeg har mye mindre melk på kvelden da, at det er derfor han blir fort sulten igjen. Hvis dette fortsetter, så vurderer jeg å enten pumpe mye på dagen og fryse ned for å gi ekstra, eller begynne med nan.

Vi har hatt det litt sånn vi også, men det har "ordnet" seg...
Lillemann her har også lagt fantastisk på seg og jeg har mer enn nok melk, men det var noen kvelder hvor han var så utrøstelig...

Vi fant ut at han rett og slett var overtrøtt....og når han er overtrøtt så vil han sutte! Har du prøvd smokk?

Evnt. at du har for mye melk og at han ikke får metthetsfølelsen lenge fordi han bare får i seg den tynne melka og ikke den tunge inneste melka...

Men det er i utgangspunktet sånn at vi har mindre melk på kvelden, og i følge helsesøster så er det vanlig at vi må amme oftere nettopp på grunn av det.

Med det sagt så er dette noe du må kjenne på selv! Jeg vet veldig godt at det med å gi opp fullammingen sitter veeeldig langt inne, men du må finne ut om det er verdt det...

Jeg er enig med svigermora di. Noen barn har ikke økedøgn, men øker ved å spise mer en del kvelder. Det tilpasser seg etterhvert. Syns utrolig mange tyr til letteste løsning så fort barnet lager lyd eller "krever" mer mat..

Helsesøster her sier at alle babyer er urolige på kvelden, man vet ikke helt hvorfor. Min største var ikke det, så ikke alle da... Men i hvertfall hjalp det meg å vite om at det er helt normalt. Jeg måtte gi tillegg de første 5 ukene, ikke mye, men bare så hun la nok på seg. Etter 5 uker hadde jeg nok melk selv. Helsesøster sa, at når du slutter med Nan, så vil du tro hun er sulten, for det virker nok sånn, men stol på at hun får nok fra deg, og at det er helt normalt at hun er urolig. Så jeg slappet av med det, og jenta sov godt på natta uten nan også, ingen forandring. Men kveldene er slitsomme, ikke så mye skriking, men sånn sytring/knirking. Men jeg mener å huske at mye ofte endrer seg rundt 3 måneder. Jeg vet at mange tyr til nan, fordi babyene ikke blir mette, men etter min erfaring nå, tror jeg nok at det ikke alltid er tilfelde, men kanskje dårlig opplysning om det med urolige babyer på kvelden, som jeg i hvertfall aldri hadde hørt om. Jeg er glad at det lykkes for meg å fullamme, men jeg er ikke "amme-frelst", og mener ikke det er den eneste muligheten for "ordentlig" mat. Men du må jo kjenne etter selv hva du orker, men jeg er nok mest enig med din svigermor. Viktigst av alt, er at du gjør det du har det godt med!

Sånn var min før også, og jeg var veldig fortvila. Men akkurat det med å slutte og fullamme sitter veldig langt inne for meg. Ikke fordi jeg er helt i mot nan osv, men det bare gjør det.. Det som hjalp her var å pumpe meg på mårran da jeg hadde masse melk og gi på kvelden. Men nå har jeg ikke trengt å gjøre det på en god stund.

Når min griner nå har jeg funnet ut at ho rett og slett er overtrøtt, og at det er den største årsaken til grininga.. Ikke at ho er sulten, så jeg gir ho smokk på kvelden, og det hjelper ho til å finne søvnen. Selv om det noen ganger kan virke som ho er sulten , så er ho ikke det.. Ho er bare ekstremt overtrøtt, for ho begynner å gråte ennå mer om jeg legger ho til puppen.

Som flere sier, så er han nok overtrøtt eller aue i magen. Ville ikke spedd på med mme hvis jeg hadde melk. Holder med din svigermor på dette. :) Eneste grunnen jeg ser til å gi mme i tillegg er hvis ungen ikke legger på seg skikkelig. :)

Jeg gir mme på kveldene etter at han ikke vil ha mer pupp, men mer mat. Nå slipper jeg å ligge ut med puppene fra 21  til 24 , for å få han til å bli mett og sovne.

For det første, så synes jeg absolutt at du skal følge DIN magefølelse på dette. For det andre, så synes jeg at din svigermor kan ta "kravet om ORDENTLIG mat" og tørke seg bak med. Pent sagt.
Barnet ditt tar overhodet ikke skade av å få en flaske om kvelden, du kan jo evt pumpe litt før på dagen og gi på kveldstid, hvis du har mulighet til det.

Her får lillemor flaske de fleste kvelder, ikke fordi hun er urolig, men fordi hun NEKTER å spise pupp mellom klokken ni og klokken ett om natten. Selv om hun er skrubbsulten. Enkelte dager har jeg fått pumpet meg på morgenen, enkelte dager får hun nan.

Jeg er blant de som har ett friskt, sunt, godt ernært og lykkelig flaskebarn fra før, så jeg VET at det overhodet ikke er noe problem å gi tillegg! Det viktigste er at ungen er mett og fornøyd!

den første mnd fikk min datter nan hver kveld, jeg var så utorlig sår, å all ammingen som var på kvelden gjorde at jeg hyl grein i mange timer, å måtte jo bare kutte det ut, men sto på med ammingen ellers da, så prøvde jeg etter nyttår å ikke gi nan mer, pga at puppene ikke var såre mer, å etter to tre netter med MASSE amming og pumpin for å få opp litt ekstra produksjon, så kuttet jeg ut nanen igjen.. 

jeg syns du derfor skal prøve nan noen kvelder, om det ikke roer han at han får mer mat, så er det jo noe annet... men ikke dumt å prøve det..

selv var jeg veeeeeeeldig skeptisk på å prøve nan til jenta mi, hun skulle jo ha det beste! men når det er blod på ammeinnleggene, og melken som pumpes blir rosa, da må man ty til andre midler.. å jeg angrer IKKE!

Maanda skrev:
Jeg er enig med svigermora di. Noen barn har ikke økedøgn, men øker ved å spise mer en del kvelder. Det tilpasser seg etterhvert. Syns utrolig mange tyr til letteste løsning så fort barnet lager lyd eller "krever" mer mat..

Du får det til å høres ut som at man gir ekstra for at det skal bli stille... Mulig noen gjør det, men det var da virkelig ikke tilfellet her! Babyen min lager i utgangspunktet lite lyd, bortsett fra masse positiv lyd da, så når han begynner å gråte, og gråter mye, er det da min plikt å finne ut hvorfor! Er det ikke?

Det er jammen ikke lett å være ung førstegangsfødende, ikke lett og vite hva man skal gjøre hele tiden!

Men, jeg dro å kjøpte nan på fredag, kvelden kom og vi amma og amma, stort sett hele kvelden! Satt lenge og tenkte på nan pakken, men det satt utrolig langt inne å skulle gi han det! Da kl. passerte midnatt, ga jeg opp og lagde han en flaske. Blanda 100 ml og lillemann spiste 80, sovna i armene mine og sov deretter 5 timer, fikk pupp og sov nye 4! Og jeg angrer IKKE! Godt for han, og skal ikke legge skjul på at det var like godt for meg! Har gitt han en flaske etter at han ammet de andre kveldene også, med like bra resultat.
Har også fått tak i en pumpe nå, så kan jeg pumpe tidlig på dagen så kan han få det på kvelden de dagene jeg har gjort det!

Og til dere som mener dette er helt feil: Jeg er overhodet ikke i tvil om at gutten min var sulten! Han har, helt siden han var nyfødt, gitt klare tegn på hva han vil, så jeg klarer og skille mellom sult, suttebehov og knipe! Det var jo ikke akkurat sånn at han begynte og gråte, og så bestemte jeg meg for å gi Nan! Har jo selvfølgelig prøvd de andre tingene først! Blir faktisk ganske provosert, når noen sier at dette er letteste løsning, det er det slett ikke, men for meg den beste og riktigste løsningen!

Helt enig! Men utfra noen av utsagnene her, får man litt "FY PÅ DEG"- følelse..
En ting er jo at man ikke skal slite seg ut, det gagner jo ingen! En annen ting er jo at noen rett og slett har for lite mat, og noen har ikke noe melk, og det skal virkelig ikke være noen skam!!

Jeg prøvde å amme de første ukene... men hadde rett og slett ikke nok melk, så jeg måtte ty til MME. Lillegutt var sur og grinete, slapp og sovna med en gang jeg la han til puppen...... bestemte oss derfor å gi MME. Etter det har han vært som en helt annen gutt :)
Det skal sies at jeg også brukte nesesprayen, amme-te og prøvde å pumpe for å få opp produksjonen. Men det måtte jeg bare gi opp......

Svass skrev:
Jeg prøvde å amme de første ukene... men hadde rett og slett ikke nok melk, så jeg måtte ty til MME. Lillegutt var sur og grinete, slapp og sovna med en gang jeg la han til puppen...... bestemte oss derfor å gi MME. Etter det har han vært som en helt annen gutt :)
Det skal sies at jeg også brukte nesesprayen, amme-te og prøvde å pumpe for å få opp produksjonen. Men det måtte jeg bare gi opp......

Jeg har hatt likt som deg Svass, så her har vi også startet med MME og har fått en helt ny baby.

Tror man skal være forsiktig med å si at det er letteste løsning å gi MME. Det sitter faktisk langt inne for de fleste å faktisk gi det. Og folk har forskjellige grunner for å gi det. Men jeg tror at hovedpoenget til de som må gi mme er at de har babyer som gir tydelige tegn på at de ikke har det bra. Jenta her hylte og skrek i en uke i strekk. Og det å sitte i det og se at babyen sin ikke har det bra er kanskje den værste følelsen jeg har hatt. Og ikke minst er det fryktelig slitsomt! Man kan ikke la babyen ligge å skrike. Man vil trøste og bysse bære. Man prøver alt.

Det virker til at babyen til HI får rikelig med mm på dagtid. Så jeg tror ikke det skader med en flaske på kvelden. Det er ikke som om babyen bare kommer til å ville ha mme etter dette. De vil helst ha mm. Vi brukte her i huset nesten en uke for å få henne til å spise mme. Hun måtte glemme smaken av mm.

Når det er sagt, har vi erfart overtrøtte barn her i huset også. Det hjalp mye å legge henne tidlig om kvelden.

Men gjør som det passer deg biddit. Om det hjelper dere veldig å gi en flaske med mme på kvelden, synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet for det. Du er kjempe flink som fullammer barnet ditt ellers;) Jeg er litt opptatt av at man skal kunne kose seg i denne tiden med babyen også. Alt skal ikke være styr og stress for en hver pris!

Godt å lese at du har løst problemet:) Kos deg masse med fornøyd baby, og husk at det er absolutt ingen skam å bruke Nan;)

Det er ingen av oss som er der sammen med dere så vi kan bare snakke ut i fra egen erfaringer....
Godt du fulgte mammafølelsen der! Klapp på skulderen!! :D

Back
Topp