Thunderella
Gift med forumet
ORIGINAL: litla
Vet dere egentlig hva dere uttaler dere om her? Jeg jobber med innsatte, og har gjort det i flere år, i flere forskjellige fengsler. Det er ingen spøk å sitte i fengsel, og hovedpoenget er å hindre at det begås ny kriminalitet. Frihetsberøvelse er tøffere enn dere tror. Ville dere fått en ut i samfunnet som har sittet på en hermetisk lukket celle i 10 år, som ikke har fått noen form for hjelp eller hatt null kontakt med omverdenen? Det vil være som å slippe ut en tikkende bombe...
MEN, jeg skjønner at folk "på utsiden" har det inntrykket av norske fengsler, at det er som et hotell. Det er slik det blir framstilt av media. Og jeg skjønner at de som har blitt utsatt for kriminalitet ønsker alt det verste for gjerningsmannen/kvinnen...
Det finnes alikevel mange sider av denne saken. Jeg er helt klart enig i at straffene på enkelte lovbrudd er altfor milde, og det er mye som kan og burde gjøres med soningsforløpene i norske fengsler. Det er absolutt ikke perfekt slik det er nå...
Du er vel ikke den eneste her inne som har hatt kontakt med hverken innsatte, kriminalomsorgen, kriminelle eller støtteprogrammet når de kommer ut..