Øynene er endret

LofotPia

Glad i forumet
Kan graviditeten endre på øyenfargen?
Jeg har fått så merkbar kvass/lys farge på øynene.. Før var di grønn, men nå er de skarpere og lysere! Folk har begynt å kommentere øynene mine, og jeg ser selv det at fargen er lysere :) kan virkelig kroppens hormoner lysne på fargen?

Ingenting som forundrer meg hehe :p

Ja. Det ligger noen celler i regnbuehinnen din og lager pigmenter. Det er mengden pigment som bestemmer øyefargen. Hormonene påvirker jo pigmentproduksjon andre steder (som gir den der streken fra navle til os pubis, linea nigra, og pigmentflekker ved soleksponering). Riktignok går jo utviklingen stort sett i retning mer pigmenter. Ut fra det burde regnbuehinnen din også lagd mer pigment, og gitt deg mørkere øyne.

(Fra lite til mye pigment går fargen fra blå, via grønn, til brunn.)

Så artig :) jeg har fått mørkere hår i denne graviditeten så det påvirker litt av hvert :)

Jeg fikk større og spissere nese sist svangerskap. :p så alt er mulig. Ei jeg kjenner har gått opp en str i sko.

Ja. Og synet endres også. Mange får dårligere syn i graviditet og under amming. Hehe. Men går seg til etterpå..... Men mange optikere som tjener på det med å selge briller uten å informere om at det er en fase

Back
Topp