Øyenfarge

Da vet du at han har noe blått i sine :) Alle muligheter tilstede

Tror moren hans har blå-grønne og faren brune, men begge har da sikkert noe blått bakover i slekta kanskje. Ser dor meg at mini får samme farge som mannen min. Min mor har brune øyne, alle mine søsken og, vet ikke om det spiller stor rolle... Men er mye brunt i denne slekta :D bare noen av oss har stiller av med blåfargen litt her og der
 
Her har jeg og min familie brune øyne. Mannen og hans familie har blå.. Så blir spennende å se hva det blir, men regner med de blir brune [emoji4]
 
Jeg har lyse blågrå. Han har mørke sjøgrønneblå. Blir litt spennende ja. :)
 
Last edited:
Jeg har flerfargede med blått, litt grønt, gult og brunt.
Ellers har 3 av mine besteforeldre blå øyne, mens mormor muligens hadde gråblå med noe gul/brunt som mamma. Pappa også blå.
Samboern har brune, og siden han er halvt srilanker vil jeg anta at barnet får brune øyne. Sterke asiatiske gener :p Sønnen hans er prikk lik som faren på samme alder, kun litt lysere i huden og mer nordisk hårkvalitet. kommende farmor har blå øyne.
 
Jeg har flerfargede med blått, litt grønt, gult og brunt.
Ellers har 3 av mine besteforeldre blå øyne, mens mormor muligens hadde gråblå med noe gul/brunt som mamma. Pappa også blå.
Samboern har brune, og siden han er halvt srilanker vil jeg anta at barnet får brune øyne. Sterke asiatiske gener :p Sønnen hans er prikk lik som faren på samme alder, kun litt lysere i huden og mer nordisk hårkvalitet. kommende farmor har blå øyne.
hvis farmor har blå øyne har dere mulighet for alle farger. 50% sjanse for at hen gir fra seg gener til blått selv om han har brune selv.
 
Mamman min : Brune
Pappan min : Krystallblå

Jeg : har blanding, spørs ka lys det er! Men går fort fra blå til brune, grønne!

Foreldrene til sambo : Di har blåe begge to.

Sambo : Krystallblåe.

Så vet ikke, men blir nåk blåe! :p
 
Mamman min : Brune
Pappan min : Krystallblå

Jeg : har blanding, spørs ka lys det er! Men går fort fra blå til brune, grønne!

Foreldrene til sambo : Di har blåe begge to.

Sambo : Krystallblåe.

Så vet ikke, men blir nåk blåe! :p
50% sjanse for blå for dere da.
 
Spennede! Jeg har grønn/brune som endrer noe farge i lys, han har blågrønne så blir spennende å se:)
 
Jeg har ett blått øye, og et grønt med brun flekk.. Mannen har blå, eksen hans har blå, men deres felles sønn (min bonus) har brune:)
 
Jeg har ett blått øye, og et grønt med brun flekk.. Mannen har blå, eksen hans har blå, men deres felles sønn (min bonus) har brune:)
Det er sånn teoretisk sett ikke mulig at to blåøyde foreldre får brunøyd unge:) Innimellom skjer det jo ting, slik som at man egentlig bærer gener for brunt/grønt, men en «feil» på iris gjør det blått likevel, slik som på det ene øye ditt. Mannen din har sikkert fått spørsmålet «Er du sikker på at han er din?». Nesten litt skummelt sånn sett når arveteorien svikter.
 
Er veldig spennende hvilken farge det blir. Slik fordeler det seg hos oss:
Far:Blå
Mor: Blå/grå
Farmor: blå
Farfar: grønn
Mormor: grønn
Morfar: blå

Så mest sannsynlig blå. Men vi har brune øyner på begge sider. Oldeforeldre til barnet har brune så det kan jo komme tilbake. Hvem vet. Håper egentlig babyen får farmoren sine øyner for de er helt isblå. Fantastisk farge <3
 
Er veldig spennende hvilken farge det blir. Slik fordeler det seg hos oss:
Far:Blå
Mor: Blå/grå
Farmor: blå
Farfar: grønn
Mormor: grønn
Morfar: blå

Så mest sannsynlig blå. Men vi har brune øyner på begge sider. Oldeforeldre til barnet har brune så det kan jo komme tilbake. Hvem vet. Håper egentlig babyen får farmoren sine øyner for de er helt isblå. Fantastisk farge <3

Teoretisk sett kan dere ikke få annet enn blått. Hadde dere båret på brune eller grønne gener ville de i sånn 99,9xx% av tilfellene gitt dere brune eller grønne øyne, ettersom brunt dominerer over grønt, som dominerer over blått. To foreldre med brune øyne vil i 25% av tilfellene få blåøyde barn om begge har gener for brunt og blått.
 
Det er sånn teoretisk sett ikke mulig at to blåøyde foreldre får brunøyd unge:) Innimellom skjer det jo ting, slik som at man egentlig bærer gener for brunt/grønt, men en «feil» på iris gjør det blått likevel, slik som på det ene øye ditt. Mannen din har sikkert fått spørsmålet «Er du sikker på at han er din?». Nesten litt skummelt sånn sett når arveteorien svikter.
Nei, vet det i teorien ikke går an, men praksisen er jo noe helt annet. Men her ligger det litt mer i grunn enn at mor er blond og blåøyd, far er lysbrun og blond.. For min mann har feks både portugiser, tater og same i genpoolen sin, og innimellom skjer det jo ting arvemessig så slikt plutselig dukker opp flere generasjoner senere. Svigermor er jo den som bærer på disse genene og hun er brunøyd. Min bonus er brunøyd, mørkt brunt hår, og har tilogmed pigmentert hud. Så han ser ut som om han kunne vært feks halvt tyrker eller greker og halvt norsk.. :p
 
Mye rart som kan dukke opp genetisk. Det mest fascinerende må jo være feks hvite par som plutselig får et farget barn fordi en eller annen fjern slektning var farget. Sprøtt!
 
Mye rart som kan dukke opp genetisk. Det mest fascinerende må jo være feks hvite par som plutselig får et farget barn fordi en eller annen fjern slektning var farget. Sprøtt!
Slik som hos bonusen her ;) Han er jo lysbrun i huden, ikke hvit:) Så klassekamerater har spurt han før om han er adoptert :p Spesielt etter sydenferier hvor han er skikkelig tææææn :)
 
Vet ikke om det er lov å si :joyful:, men liker veldig godt min egen øyefarge. :shy: Så hvis det er én ting han/de arver fra meg, så kan det gjerne være den!
 
Vet ikke om det er lov å si :joyful:, men liker veldig godt min egen øyefarge. :shy: Så hvis det er én ting han/de arver fra meg, så kan det gjerne være den!

Lov å si. Jeg håper denne får blå øyne som meg, gjerne like lyse som mine også, jentungen har litt mørkere.
 
Lov å si. Jeg håper denne får blå øyne som meg, gjerne like lyse som mine også, jentungen har litt mørkere.
Jeg håper egentlig ikke på en bestemt øyenfarge, men tar gjerne litt fall eller krøller i håret. Mye lettere å klippe:) Har en gutt med slett hår og en med fall fra før.
 
Jeg håper egentlig ikke på en bestemt øyenfarge, men tar gjerne litt fall eller krøller i håret. Mye lettere å klippe:) Har en gutt med slett hår og en med fall fra før.

Håper bare han får hår i det hele tatt. Yngste var nesten to år før det kom noe i det hele tatt. Nå er han 5 år og vi har klippet han to ganger. (Han har fortsatt kort hår).
 
Back
Topp