Øyenfarge

marithe

Forumet er livet
August 2018
Maiblomstene 2020
Nå har jeg sitti og studert arv av øyenfarge. Jeg har blå, så det er ikke noen tvil om hva de er blandet av. Faren har derimot brune, moren hans har grønne, faren brune, og søsknene hans har blå og grønne. Så nå vet jeg at han har blanding som kan være både med og uten grønt. Sannsynligheten vil derfor være 50% for brune øyne, 12,5% for grønne og 37,5% for blå på vår(e) unge(r). Er dere spente på øyenfarger? Barn fra før med ulike farger?

http://www.athro.com/evo/gen/eyecols.html
 
Hvis hun får en annen farge enn blå blir jeg overrasket. Da må det være snakk om en genetisk mutasjon, siden begge våre familier består av kun blåøyde. :)
 
Min mann har helt blå øyne, jeg har multifargede øyne (mine foreldre og min lillebror har helt blå, så noe må ha gått galt et sted ). Eldste min har helt blå øyne, minstemann har multifargede som meg (bare enda litt penere)... Håper neste også blir multifarget i øynene, så jeg føler jeg har bidratt med noe. Resten av ungene er nemlig eksakte kloninger av sin far.
 
Min første har brune som meg, spent på om denne også får det :)
 
Jeg har helt blå. Alle i min familie, direkte blodbane, har blå øyne. Jeg tror ikke jeg kan få barn med noe annet enn blå øyne, hvis det kun var opp til meg.
Mannen min derimot er en kamelon, han har brungrønnblå øyne som skifter farge etter lyset, men mest er de nok lys brune med litt grønt i. Han er den eneste av 4 søsken som har det, de andre har blå. Hans far hadde blå øyne, moren har lys brune.

Vi har fått en gutt med kamelonøyne som stort sett er brune og en jente med helt blå øyne. Det morsomme er at gutten har min øyenfasong/størrelse på øynene, men fars farge - forøvrig likner han nok også veldig mye mer på meg enn sin far, selv om jeg har lettere for å se det som likner faren enn det som likner meg. Jenta har mer fars øyefasong, men min farge.

Begge har fått fars tjukke hår, forøvrig, men bare jenta har fått lokkene hans i tillegg.

Jeg er spent på hva tredjemann får, av både øyenfarge og hår!
 
Sønnemannen en dag øynene var alt annet enn brune ...
C3F973FA-3513-4C00-A5A2-C82C19591020.jpeg

...og brunere ...
644C132E-E6AA-41FE-907D-FE7318C3F965.jpeg
 
Jeg og eksen min har knallblå begge yo, og guttene våre også det, selvsagt. Nå har min nye mann en litt spesiell mørk blåfarge på sine øyne, blanding av grå og blå med litt grønt ? Så er spent på fargen ja :D kanskje vi får en av hver? :)
 
Min skulle du tro var vampyr med det fargestiftet han har! laughing6
 
Æ har brune øyne med et snev av blå/grønt i min mann har brune, mødrene våre har blå og fedrene brune. Sønn vår har blåe øya. Vi e veldig spent på øyan til de her to i magen. [emoji4]
 
Jeg har helt grønne øyne uten innslag av noe annet. Faren har også grønne, men innslag av litt annet. Forventer en eller annen grad av grønn. Blå er en mulighet også, ikke så stor sannsynlighet for brun tror jeg (som egentlig er det vakreste jeg vet).
 
Jeg har helt grønne øyne uten innslag av noe annet. Faren har også grønne, men innslag av litt annet. Forventer en eller annen grad av grønn. Blå er en mulighet også, ikke så stor sannsynlighet for brun tror jeg (som egentlig er det vakreste jeg vet).
Man kan ikke nødvendigvis se innslag av noe annet. Brun blir det ikke om ingen av dere har brune. Brun dominerer grønn, som igjen dominerer blå. For å vite om du har blått i dine må du se på hva foreldrene og besteforeldrene din har. Om en av dine foreldre har blå, er du garantert bærer av gener for blått.
 
Man kan ikke nødvendigvis se innslag av noe annet. Brun blir det ikke om ingen av dere har brune. Brun dominerer grønn, som igjen dominerer blå. For å vite om du har blått i dine må du se på hva foreldrene og besteforeldrene din har. Om en av dine foreldre har blå, er du garantert bærer av gener for blått.

Ah, dominerer grønn over blå? Det visste jeg ikke. Jeg hadde jo synes det vært litt stas om lille fikk min øyenfarge (betyr jo lite da, men gøy). Faren min har blå og broren min. Så det er litt blått bakover. Samme hos far til barnet er det blått bakover.
 
Man kan ikke nødvendigvis se innslag av noe annet. Brun blir det ikke om ingen av dere har brune. Brun dominerer grønn, som igjen dominerer blå. For å vite om du har blått i dine må du se på hva foreldrene og besteforeldrene din har. Om en av dine foreldre har blå, er du garantert bærer av gener for blått.

Og så er det noe med at de som har brune øyne, men hvor øynene er lyse og litt ala min sønn, så er det visst sånn at man mangler et ekstra lag eller noe. En kollega av meg som kan alt om dette forsøkte å forklare det. At de ikke har to lag med brune pigmenter, men bare ett eller noe.
 
Ah, dominerer grønn over blå? Det visste jeg ikke. Jeg hadde jo synes det vært litt stas om lille fikk min øyenfarge (betyr jo lite da, men gøy). Faren min har blå og broren min. Så det er litt blått bakover. Samme hos far til barnet er det blått bakover.

Det gjør det, men siden brun er det mest dominante, så får de fleste enten brune, eller de får blå fordi det er blått som gjør seg dominant. Det vil altså si at de som er grønnøyde "egentlig" er brunøyde, men jeg tror det er her det kommer inn dette med om de har to lag med brune pigmenter i øynene eller ikke. Det er i alle fall relativt få som har grønne øyne.
 
Korriger meg eventuelt altså, for jeg har virkelig ikke satt meg helt inn i dette. Jeg kunne det veldig godt før, men det ble visst av hodet mitt regnet for informasjon som ikke var verneverdig, så jeg har på et vis slettet det fra harddisken.
 
Jeg har vel blå-grønne, mannen har brunaktig , mer jordlig-grønn.

Hans datter fra tidligere forhold fikk blå øyne, moren der er blå-øyd.

Blir spennende å se med mini.
 
For ordens skyld blir alle barn født med det som fremstår som blå øyne, gjerne mørke, og så endrer de farge og det er vel rundt 1-1,5 års alder den endelige øyenfargen er på plass, helt endelig ved 2 år, hvis jeg ikke husker feil.
 
Jeg har vel blå-grønne, mannen har brunaktig , mer jordlig-grønn.

Hans datter fra tidligere forhold fikk blå øyne, moren der er blå-øyd.

Blir spennende å se med mini.
Da vet du at han har noe blått i sine :) Alle muligheter tilstede
 
Back
Topp