Øyekatarr

fgme85

Glad i forumet
Julibarna2014
lillegutt har fått øyekatarr. Har hatt det i en uke nå. Vasker øynene med saltvann flere ganger for dagen. Et par dager så det ut til å bli bedre, men nå er det masse gult puss igjen. Bør jeg kontakye lege?
 
Veit ikkje om du bør kontakte lege eller ikkje, men det er veldig vaneleg å få øyekatarr når dei er så små. Trur ikkje ungen tar skade av det, om du ventar litt til med å kontakte lege. Er ei vurderingssak om når ein synest det er naudsynt.
Men somme ungar får lett øyekatarr første tida, og då kjem det gjerne igjen etter ei stund, unasett kva dråpar dei får.
Einaste legen truleg gjer i første omg er å vurdere og gi øyedråpar med div oppi.

Har du prøvd med nokre dråpar morsmjølk i auge?
Eg syntest det var meir effektivt enn saltvatn, då storebror hadde øyekatarr som baby.
Brukte det ved kvart måltid, og innimellom ved behov.
 
Alle mine har hatt gult puss. Det er tvilsomt bakterielt. Så lenge småen ikke blir rød på øyehviten fortsetter du bare vaske med rent vann. Det kommer av tette tårekanaler og er veldig vanlig hos bebier. Kontakt lege dersom det blir rødt.
 


Ho Mor skrev:
Alle mine har hatt gult puss. Det er tvilsomt bakterielt. Så lenge småen ikke blir rød på øyehviten fortsetter du bare vaske med rent vann. Det kommer av tette tårekanaler og er veldig vanlig hos bebier. Kontakt lege dersom det blir rødt.


Han er rød på hviten, men det har han vært siden han ble født (før øyekatarren kom). Barnelegen sa det var helt vanlig ettersom babyene også "får seg en trøkk" under fødselen. Bør jeg likevel tenke at dette har en sammenheng med katarren?
 
Jeg hadde gitt det tre fire uker så lenge det ikke øker veldig på. Det er svært skjeldent babyer får bakteriell katarr. Men er du usikker så ta småen med til lege. Er ikke noe kjekt å gå å bekymre seg heller.
 
Back
Topp