Øyefarge

Oktoberjenta

Elsker forumet
Jeg lurer på når de får den egentlige øyenfargen jeg? Trodde det var etter de første ukene bare at de fikk blå/grå aktig. Jeg har brune og faren blå/grønne(?). Det brune pleier jo som oftest å være dominerende da, ikke sant? Er veldig spendt på hvilken farge hun ender opp med:)
 
Vet ikke når fargen endres. Men babyen din trenger slett ikke få brune øyne selv om du har det. Det finnes bare to gen i øyne, blå (b) og brunt (B) Grønt er kun er nyanse av det brune genet. Alle mennesker bærer to gener for alt. Ett fra mot og ett fra far. Mest sannsynlig bærer du også blått gen, men det er bare at det brune er det som har slått ut hos deg. Hos mannen din har det blå genet slått ut. Så over til gensammensetningen: Bb=brunt BB=brunt bb=blått. Er mannen din dn bb er det bare 25%sjans for at barnet deres får brune øyne. Er han en Bb er det 25% sjans for at det blir blå.
 
Dessuten så vil ofte brune øyne være brune helt fra fødsel. At alle barn blir født med blå øyne er en myte. Ligger vedsidenav min egen lille jente nå, som har kastanjebrune øyne, og hadde det den dagen hun ble født :)
 
Dessuten så vil ofte brune øyne være brune helt fra fødsel. At alle barn blir født med blå øyne er en myte. Ligger vedsidenav min egen lille jente nå, som har kastanjebrune øyne, og hadde det den dagen hun ble født :)
Interessant. Alle mine tantebarn ble født med helt brune øyne også, så syntes det var rart min ikke ble. Så etter de første ukene var gått har jeg trodd at hun ikke kommer til å få brune øyne i det hele tatt siden det ikke har forandret seg. Men så kommer noen og sier at det kan ta noen mnd. Jaja blir spennende å se fremover
 
Jeg lurer på når de får den egentlige øyenfargen jeg? Trodde det var etter de første ukene bare at de fikk blå/grå aktig. Jeg har brune og faren blå/grønne(?). Det brune pleier jo som oftest å være dominerende da, ikke sant? Er veldig spendt på hvilken farge hun ender opp med:)

Det samme er det her. Jeg har brune og far har blå øyne. Sønnen vår har blå øyne og er jordbærblond som det så fint heter. Har overhodet ikke mine trekk i det hele tatt. Min mor hadde blå mens pappa hadde brune. Jeg hadde vel bare flax ;) har lest i babybøker at det kan ta opp til ett år før den endelig fargen er.


Lulilu
 
Jeg mener og ha lest en plass at de ikke får sin endelige øyenfarge før de nesten er 1år, men er altså ikke 100% sikker på dette:) Her er iallefall øynene til veslegutt mørkeblå som pappan sin<3<3
 
Her har far brune og jeg blå/grå. Storebror har en ubestemmelig mørk farge (men ikke brun), med innslag av brunt i det ene øyet ;) Da han fikk pass krysser damen av på "Multicolored" eller noe sånt. Lillebror får nok nøyaktig samme farge :) Vi er flere på begge sider av familien som har ubestemmelig øyefarge.
 
Her har pappaen brune øyne, mens jeg har en litt ubestemmelig farge, mest blå. Begge jentene våre er født med mørkeblå øyne. Storesøsters øyne ble brune da hun var rundt 10 mndr. Lillesøster har fortsatt mørkeblå. Regner med at hun får brune etterhvert hun også :)
 
jeg mener det er gjennom hele det første året de endre farge...
 
Den kan vel endre seg iløpet av de 2 første årene ;) her har alle 3 fått brune fra første dag:) og forblir nok det med minsten å.. fargen har bare blitt lysere på jentene, men fortsatt brune :)

☆★hilsen meg★☆
 
Dessuten så vil ofte brune øyne være brune helt fra fødsel. At alle barn blir født med blå øyne er en myte. Ligger vedsidenav min egen lille jente nå, som har kastanjebrune øyne, og hadde det den dagen hun ble født :)

Hehe ja det kan jeg også bevise at det er en myte:p alle mine 3 har blitt født med brune (veldig mørke ved fødsel da, så har dem blitt lysere etterhvert):) de to eldste har fortsatt brune:) heldige!:rolleyes: jeg har blå, til tider kan den ene være blågrønn:eek::p og pappan har brune :)

☆★hilsen meg★☆
 
Interessant tråd. Her har både jeg og pappaen brune øyner, mens baby har fortsatt blå. Var sikker på at han kom til å få brune øyner, så er spent på om fargen forandrer seg.
 
Her har pappaen grønne med brunt i mens jeg har gråblå med pittelitt gult i.
Storesøster ble født med mørkeblå øyne og de har bare blitt blåere. Lillebror er født med samme farge som storesøster. Har hørt at det kan ta et par år før fargen er endelig, men jeg tror nå at mine ender opp med blå, ja ;)
 
Når de er 1 år skal øyenfargen kommet til sin rette :p Her har jentungen hatt isblå da hun var baby. Først ble de mørkere og nå er de blågrønne.

Guttungen har nå skikkelig mørkeblå øyne, blir spennende å se hva han ender opp med. Både mannen og jeg har så og si lyseblå. Mine er hakket mørkere en hans.

Gikk i klasse med ei fra ett eller annet land, der hele familien, langt bak i rekka hadde bruke øyne. Hun hadde grønne :p
 
Back
Topp