Øyedråper.. HVORDAN?!

Hoppande teltplugg

Forumet er livet
Eldstetuppa har vært hos legevakta idag etter et lite uhell i barnehagen. Hun fikk sand i øyet, og har fått dråper for å unngå infeksjon i det som kan være en skrape på øyeeplet. 

HVORDAN for jeg henne til å ligge i ro når vi skal gi dråper? For øyeblikket er det slik at vi må holde henne fast for å få det til, og det vil jeg ikke måtte..

Smisk hjeper ikke, overtaling hjelper ikke, og tvang, vel, det hjelper med det er ufattelig kjipt å måtte holde på med!!

Så.. Hvordan få henne til å ta dråper??

når det kommer til medisinering av barn, er jeg for tvang om de ikke vil... det er ikke så enkelt å få et barn til å forstå nødvendigheten av medisiner.. det være seg mikstur, dråper, stikkpiller osv osv.. da må man som voksen bare bestemme at dette må man gjøre - og gjøre det.
T har fått allergimedisiner - dråper i øynene - i et par mnd før sommeren.. og det var ikke lett.. men det måtte gjøres. Samme som når han har feber. Noen ganger må man bare få ei stikkpille, samma hvor fælt det er.

vil de ikke så har vi gitt ungene med tvang
bedre det en at de evt ska bli skadet av en ting eller bli mer syke

Ser her så vil egentlig ikke jenta ha epilepsi medisiner,men hå må ha det for sitt eget beste
er ikke hver gang det er så lett for et barn å forstå at det er til dems beste. Greit det blir en kamp og gråt men da får en bare trøste når en er ferdig med å gi medisinene

Ja,det er som sagt tvang vi driver med, og må jo fortsette med det siden hun ikke vil.. Men vil jo helst unngå det, så kanskje noen har tips til det liksom??:P

Nå vet ikke jeg hvor gammel dattera di er, men om hun er eldre enn 2,3 år, så kan du jo belønne henne med noe hun har veeeeldig lyst på da hun er ferdig med dråpekuren, mot at hun ikke protesterer og er flink til å ta dråpene sine. dette funker dårlig om hun er under 2 :P

Barna kan prates med, og de forstår. Her lærte mini viktigheten av medisiner før han fylte 2 år, og han er ingen enkel nøtt altså ;) Prat og forklar, her ligger mini på ryggen og han kniper igjen øynene, så drypper vi dråpene innerst i øyekroken og han blunker, så tørker vi vekk det som har rent ned på sidene - og vi bruker ordet ferdig når det hele er over. Han gruer seg, og små piper litt men han har skjønt at han blir bedre av dette, og vi bruker ikke tvang lenger. Det gjorde vi de første gangene, men så tok vi oss god tid på å prate med han - og ingen av oss ønsker oss tilbake til tvang, for det er ikke hyggelig for noen av partene. Lykke til :)

Agrestic1 skrev:
Barna kan prates med, og de forstår. Her lærte mini viktigheten av medisiner før han fylte 2 år, og han er ingen enkel nøtt altså ;) Prat og forklar, her ligger mini på ryggen og han kniper igjen øynene, så drypper vi dråpene innerst i øyekroken og han blunker, så tørker vi vekk det som har rent ned på sidene - og vi bruker ordet ferdig når det hele er over. Han gruer seg, og små piper litt men han har skjønt at han blir bedre av dette, og vi bruker ikke tvang lenger. Det gjorde vi de første gangene, men så tok vi oss god tid på å prate med han - og ingen av oss ønsker oss tilbake til tvang, for det er ikke hyggelig for noen av partene. Lykke til :)

Hun er 3,5 og IMELLOM kurene så skjønner hun at det er viktig, og da er det så greit og alt er frydog gammen.. Så kommer tuben fram:P

Det er en litt tykk "krem" så det går ikke ann å bare dryppe i kroken heller:/

Jeg hadde bare gitt opp overtalelsen med en gang og brukt tvang...
Jepp, der har du meg... supermom.

Vet om en som fikk det til å funke ved å la barnet stå foran speilet og se på hva som foregikk (samme alder som din), dro ned nederste øyelokk, hodet helt inntil speilet og litt krem inn på øyelokket - da ser barnet at tuben ikke kommer på selve øyet. Funker sikkert ikke på alle, men...

Tøsa skrev:
Jeg hadde bare gitt opp overtalelsen med en gang og brukt tvang...
Jepp, der har du meg... supermom.

Hhe, ja, jeg er nok mye der jeg også

Mi erfaring er desverre at det må gjerast med tvang inntil ungen er vant til det... Så medisin type antibiotikakur og paracet må gjerast med tvang fordi det ikkje er langvarig nok... Astmamedisin, jerntilskudd og augedråpar er ting som dei har blitt vane med sidan det er medisiner som dei har brukt over tid. Men dei første dagane har det alltid vore kamp.

Lykke til, håpar ikkje dåke treng å dryppe så lenge.

For å få ned den heslige antibiotikaen for mi på 21 mnd så fikk hun to sprøyter, en med god hostesaft og en med antibiotikaen og på bordet sto en skål med en liten duk over, det var overraskelsen hun skulle få i belønning. Hun tok annenhver hostesaft og antibiotika til det var tomt, med mye tårer men plutselige innfall av "åkei jeg skal, fort!" og så blehun fornøyd da hun fikk f.eks. en kjeks eller noen biter potetgull (drikke bare forsterket den bitre smaken nemlig...)

Kanskje det å ha en overaskelse kan være et tips?

Når det kommer til medisiner så MÅ de tas. Enkelt og greit. Om de ikke er medgjørlige, så må de holdes.

Back
Topp