Øvre aldersgrense på førerkort?

*Labambie

Forumet er livet
Hva mener dere? Jeg er sikker på at svært mange her har besteforeldre som nærmer seg 80- kanskje 90, som enda har førerkort. Og det er ikke til å stikke under en stol at reaksjonsevnen er svært svært svekket i likhet med syn og kroppslige funksjoner.
Og min erfaring er at legene som skriver denne "godkjenningen" for de eldre er relativt slappe og fører liten og retningslinjene er for dårlig.

JEG synes det er skremmende at så mange eldre kjører bil, og mange av dem kjører jo helt vilt. De ligger på over 2 filer, følger ikke fartsgrense (den ene eller andre veien) og vingler. Og dette med reaksjonsevne ikke minst, de oppfatter ikke fare på samme måte som oss yngre.
Det er livsfarlige sjåfører, og mange av dem vil absolutt ikke innse det selv.
Jeg har selv egen erfaring med dette fra flere familiemedlemmer.

Hva mener dere?

jeg er så enig! egenltig burde måttet kjøre opp for å beholde den når de har nådd en viss alder føler jeg

ORIGINAL: Rimpro

jepp.. er for at de skal ha en slags "oppfriskningstime/ny oppkjøring" en gang i året etter passerte 65/70..

signerer

Helt enig! Eller hvertfall at de må ta oppkjøringen på nytt etter en viss alder.

Min morfar er sånn som kjører helt fullstendig bananas nå. Han er snart 85 år og kjempesta! Ikke snakk om at han skal miste lappen. Men han begynner å bli ganske så surrete, og jeg har merket at han er ganske blank på helt basic trafikkregler nå, i tillegg til fartregulering og overblikk. De fleste i familien nekter å kjøre med han nå, og jeg har prøvd å si fra flere ganger at dette må det jo gjøres noe med, men ingen som reagerer. Tenk hvis han kjører på en unge?? [&:]

ORIGINAL: Rimpro

jepp.. er for at de skal ha en slags "oppfriskningstime/ny oppkjøring" en gang i året etter passerte 65/70..

Det trenger ikke være en øvre grense syns jeg, men det skulle vært obligatorisk oppkjøring en gang i året etter fylte 70 f.eks. hos en ukjent sensor så man ikke kan få godkjent fordi de kjenner deg og syns synd på deg som jeg tror mange fastleger gjør idag[>:]

Har sett MANGE farlige situasjoner med eldre innblandet, ser mye oftere det en 18 år gamle gutter f.eks[;)]

bestefar er 77 og kjører mye bil, han legger seg etter gulstripa når han kjører, så han er litt skummel. bestemor er litt flinkere.han hadde nok stryki med glans.

mormor er 64 og det er bestefar også. og jeg får mark når jeg sitter på med bestefar, han ligger både 10-20 under grensa og bare det er jo farlig i seg selv.og når det blir mørkt kjører han 10-20 over haha....
mormor er litt mer vill igjen, hun kjørte jo rally i sine yngre dager[8D] men reaksjonstiden  blir jo svekket med åra. huff tenk vi kommer dit en gang vi også.[&:]

men bestefar er den skumleste i trafikken her. heldigvis kjører han ikke i oslo og holder seg på bøgda[8D]

hver gang vi er ute å kjører møter vi på et mehe som er livsfarlig i traffikken. endten er det mann med hatt,gammel dame eller en barbie som ikke ser igjennom mascara øyevippa sine.

alle over en viss alder burde gått igjennom en ny test og alle våre nye landsmenn. da mener jeg ikke svensker, men folk som kjører der folk har geiter på biltakene.

De må jo på legekontroll hvert halveår, og der blir jo reaksjonsevne og alt sjekket opp. Om de ikke er egnet til bak rattet igjen, så hadde jo ikke legen gitt de godkjenning til å kjøre i et halvt år til :)

Og alle 80-90åringer er ikke like "trege" i hodet [;)]

ORIGINAL: Marti9

De må jo på legekontroll hvert halveår, og der blir jo reaksjonsevne og alt sjekket opp. Om de ikke er egnet til bak rattet igjen, så hadde jo ikke legen gitt de godkjenning til å kjøre i et halvt år til :)

Legene har jo selv sagt at det med å ha helsetest på egne pasienter er noe av det vanskeligste de gjør - og at det kan være vanskelig å vurdere når "nok er nok". Legekontrollen er ikke hvert halvår, men alle over 70 må kontrolleres av lege - og legen bestemmer hvor lang tid det skal gå mellom kontrollene... Sjekk denne
http://www.aftenposten.no/amagasinet/article3715732.ece

Som legen selv sier, reaksjonsevnen blir iKKE sjekket hos legen, og ofte har jo legen bare pasientens egne utsagn å støtte seg til.. I tillegg handler det jo om tillit mellom pasient og lege, og det er nok pasienter som kvier seg til å gå til legen fordi de er redd for å miste sertifikatet og det er feil, feil, feil!!!!!!1

Man skulle hatt egne leger som spesialiserte seg på dette med aldring og bilkjøring som gjorde denne vurderingen, pluss man skulle hatt kjøretime med sensor en gang i året for å sjekke at kjøreferdighetene holder mål..
Teoriprøve + oppkjøring blir for mye - JEG hadde sikkert strøket om jeg skulle tatt det i dag, og jeg er 35......
I tillegg kunne jeg ønsket at pårørende tok mer ansvar og kontaktet lege når dem så at kjøreferdighetene begynte å bli dårligere.. Dette kunne de gjort uten at pasienten visste om det og således ikke "risikere" noe.. Vi har alle ansvar om vi ser noen i trafikken som ikke hører hjemme der - enten det er pga høy alder og sviktende ferdigheter, rus, psykiatri eller andre ting!!!

ORIGINAL: Pearl

ORIGINAL: Marti9

Legene har jo selv sagt at det med å ha helsetest på egne pasienter er noe av det vanskeligste de gjør - og at det kan være vanskelig å vurdere når "nok er nok". Legekontrollen er ikke hvert halvår, men alle over 70 må kontrolleres av lege - og legen bestemmer hvor lang tid det skal gå mellom kontrollene... Sjekk denne
http://www.aftenposten.no/amagasinet/article3715732.ece

Som legen selv sier, reaksjonsevnen blir iKKE sjekket hos legen, og ofte har jo legen bare pasientens egne utsagn å støtte seg til.. I tillegg handler det jo om tillit mellom pasient og lege, og det er nok pasienter som kvier seg til å gå til legen fordi de er redd for å miste sertifikatet og det er feil, feil, feil!!!!!!1

Man skulle hatt egne leger som spesialiserte seg på dette med aldring og bilkjøring som gjorde denne vurderingen, pluss man skulle hatt kjøretime med sensor en gang i året for å sjekke at kjøreferdighetene holder mål..
Teoriprøve + oppkjøring blir for mye - JEG hadde sikkert strøket om jeg skulle tatt det i dag, og jeg er 35......
I tillegg kunne jeg ønsket at pårørende tok mer ansvar og kontaktet lege når dem så at kjøreferdighetene begynte å bli dårligere.. Dette kunne de gjort uten at pasienten visste om det og således ikke "risikere" noe.. Vi har alle ansvar om vi ser noen i trafikken som ikke hører hjemme der - enten det er pga høy alder og sviktende ferdigheter, rus, psykiatri eller andre ting!!!
far min tok ikke testen hos fastlegen han måtte på sykehuse for synstest, hørseltest og reaksjonstest. Så tror dette har mye med sted til sted hvor en bor om det er fastlege eller andre som tar testen
jeg kan ikke se for meg at far min skulle sitte hjemme for at enkelte mente at 70åringer ikke ska kjøre, han har vært yrkessjafør i alle år og holder regler og alt helle veien

vet at mange kansje burde miste lappen men blir galt å ta alle over en kam slik sett

Det trenger ikke å være en øvre aldersgrense, emn det skulle vært repitisjonsplikt hvert 15.år der man måtte ta 2 kjøretimer for å friske opp eller for å vurdere evne. Det er ikke så lenge siden kjøreopplæringen var helt anneledes enn den er idag, og uten tvil dårligere enn hva den er idag.
Farfar fikk førerkortet ved å kjøre 10meter framover da kjøreskolelæreren hadde dårlig tid. Han ble spurt om han kunne å rygge og om han kunne høyreregelen. Da farfar svarte Ja, så fikk han bestått. Thats it! [8D]

En øvre aldersgrense er jeg ikke for, men et strengere system som plukker ut de som virkelig ikke burde hatt førerkortet, f.eks. om noen klager på kjøringen til en på 80, så burde vedkommende måtte inn å kjøre for sensor for å bevise at h*n virkelig kan å kjøre, samt at alle over 75 burde hatt oppfriskningskurs hvert andre år eller noe.
Her hvor vi bor er det mye gammelt folk, og mange av de skulle virkelig ikke hatt førerkort, og samme hvor mange ganger de er blitt klagd på så har det ikke skjedd noe (men for alt vi vet, så kan de jo kjøre rundt uten kortet da). Vi har ei dame som kjører 50 og midt på veien, samt at hun parkerer når det kommer bil i mot, en annen gammel mann (mellom 90-100) han kjører som man skulle trodd han ble kastet mellom hvitstripene, han vingler sånn at om du ser han komme i mot så kjører du av på nærmeste avkjørsel. Kunne kommet med x antall flere eksempler.
Og jeg er enig med Pearl at pårørende bør ta mer ansvar! Her er alle i slekta enig om at om noen synes at nå er det på tide å legge førerkortet på hylla, så sier vi i fra.

Mange snakker om denne reaksjonstesten hos lege... Det er jo intet problem å bestå noe sånt inne på et legekontor, det er verre ute i trafikken. Og uansett hva mange her sier så ER reaksjonsevnen svært redusert hos de eldre. Spiller ingen rolle at de ser ut som 50 når de er 75.[8|]

Back
Topp