Øvelseskjøre med flere enn ledsager i bilen..

Ja det er lov :)
Det eneste du skal tenke på er om de andre som sitter på forstyrer deg eller ikke, men loelig e det uansett.

hvis ikke har jeg kjørt mye ulovlig :S

*mylittleangel* skrev:
jepp det er lov :)

Ja det er lov. Jeg har øvekjørt med sønnen min i bilen og typen min er kjørelærer og var ledsageren min. tror nok ikke han da hadde latt meg ha med guttungen når jeg øvekjørte om det ikke var lov :P

Her sier kjøreskolelærere og politi at det ikke er lov å øvelsekjøre med flere enn ledsager i bilen.

Vi ringte både politiet og Biltilsynet og spurte, og begge sa at det var lov. Hadde det ikke vært lov, så hadde ikke kjøreskolene kunne hatt mer enn en elev i bilen heller. Eneste er at ved øvelseskjøring av minibuss, buss eller lastebil, så er det ikke lov. 

Tanntrollet09 skrev:
Vi ringte både politiet og Biltilsynet og spurte, og begge sa at det var lov. Hadde det ikke vært lov, så hadde ikke kjøreskolene kunne hatt mer enn en elev i bilen heller. Eneste er at ved øvelseskjøring av minibuss, buss eller lastebil, så er det ikke lov. 

det er det vi også fikk beskjed om

E har hørt at kjøreskolesenter har lov å ha med flere enn 1 elev, mens en privat person har ikke lov å ha flere i bilen enn den h*n skal øvelsekjøre med.

http://www.ung.no/oss/lappen/3874.html

I følge Statens vegvesen står det ikke i førerkortforskriften at det IKKE er lov å ha med passasjerer når man øvelseskjører i bil. Sjekk bil- og skadeforsikringen for å sjekke om forsikringsselskapet har lagt inn en klausul om dette.

Sofie. skrev:
E har hørt at kjøreskolesenter har lov å ha med flere enn 1 elev, mens en privat person har ikke lov å ha flere i bilen enn den h*n skal øvelsekjøre med.

Når jeg øvelseskjørte så hadde jeg med meg 3stykker i bilen, og ble stoppet i rutine kontroll hvor de sjekket at jeg hadde trafikalt grunnkurs osv. ingen som sa noe på at det var full bil når jeg øvelseskjørte.

Back
Topp