Øvelser liggende på rygg?

Strikkefrue

Forumet er livet
Himmelbarn
Maiblomstene 2017
ImageUploadedByBV Forum1482230470.881524.jpg

Jeg har fått en rekke nye øvelser fra fysioterapeuten min. Mange av de er mage-og ryggøvelser skal gjøres mens jeg ligger på ryggen. Så kom mannen min over artikler hvor det står at man ikke bør ligge på rygg og ta øvelser i 2.trimester. Hva tenker dere? Reabiliteten til disse artiklene er kanskje ikke den beste?:)

Last edited:
Oj, lurer fælt på hvorfor? Kanskje snakke med jordmor om det? :)

Last edited:
Er ganske sikker på at det er vena cava syndrom det siktes til, men dette er individuelt og du vil få ubehagelige symptomer dersom du får dette, jeg trener øvelser der jeg ligger på ryggen en så lenge, men ca i uke 25 merket jeg sist at det var best å gi seg med det:)ImageUploadedByBV Forum1482238042.531050.jpg

Er ganske sikker på at det er vena cava syndrom det siktes til, men dette er individuelt og du vil få ubehagelige symptomer dersom du får dette, jeg trener øvelser der jeg ligger på ryggen en så lenge, men ca i uke 25 merket jeg sist at det var best å gi seg med det:)Vis vedlegget 212392

Takk! :) Jeg var hos fysioterapeut i dag, og han fnyste av det og mente at det absolutt ikke var noen fare å verken ligge på rygg eller ta øvelser når jeg ligger på rygg. Han mente jeg kunne fortsette med øvelsene gjennom hele svangerskapet. Jeg fortsetter å ta øvelsene, så vil jeg tro at kroppen sier ifra dersom det ikke er bra:)

Last edited:
Er ganske sikker på at det er vena cava syndrom det siktes til, men dette er individuelt og du vil få ubehagelige symptomer dersom du får dette, jeg trener øvelser der jeg ligger på ryggen en så lenge, men ca i uke 25 merket jeg sist at det var best å gi seg med det:)Vis vedlegget 212392

Jeg sov best på rygg helt fram til fødsel med førstemann, og visste ikke at man ikke skulle ligge på rygg så lenge man selv følte seg ok :o får se hvordan det blir denne gangen da!

Ville definitivt heller stolt på fysioterapeuten enn noe man finner på nettet. Nettet er fullt av råd og frarådninger som ikke er riktig! Det er sant det som vår88 deler om vena cava, du kjenner om det blir ubehagelig. :)

Ville definitivt heller stolt på fysioterapeuten enn noe man finner på nettet. Nettet er fullt av råd og frarådninger som ikke er riktig! Det er sant det som vår88 deler om vena cava, du kjenner om det blir ubehagelig. :)

Enig i det! Det er mye skremselspropaganda der ute:)

Sniker fra Juni :) Legen min mente at når magen ble tung så trykket den på denne venen og kunne forårsake at babyen og fikk mindre oksygen når mor fikk symptomer. Samme som artikkelen bare at det ikke var noen fare før man ble tung/stor mage.
Hun sa rett ut at jeg ikke måtte sove på ryggen senere fordi det kunne være jeg ikke våknet eller snudde meg i søvne, hvis jeg ble uvel, eller lå for lenge. Forrige svangerskap ble jeg aldri uvel selv om jeg lå på ryggen helt på slutten tilogmed..
Men etter hun sa det, tørr jeg ikke det denne gang, selv om jeg ikke skulle bli svimmel eller dårlig nå heller. :)

Back
Topp