Østslaviske navn som er fine på norsk?

Vibeke35

Andre møte med forumet
Hei!
Vi er begge ukrainere som bor i Norge. Vår lille sønn kommer snart til verden og vi leter etter et navn som høres fint (eller i hvert fall ikke veldig rart...) både på ukrainsk og norsk. Hva synes dere om disse guttenavn?

Volodymyr
Ivan
Bohdan (Bogdan)
Nazar
Ostap
Vsevolod
Oleh (Oleg)
Oles
Danylo
Vasyl
Viktor
Marko
Orest
Panas
Pavlo
Davyd
Lubomyr
 
Last edited:
Viktor, Marko og David (med i), kan jo funke veldig bra. :)
Noen av navnene gir meg assosiasjoner til apotekvarer, men man blir jo vant til alt. :p
 
Ivan, Viktor og Marko funker fint på norsk :)
 
Mange fine navn på listen og de fleste funker nok greit på Norsk også. :)
Personlig likte jeg best Ivan og Pavlo.
 
Syns ivan, marko og Viktor høres best ut på norsk :)
 
Ivan og Viktor likte jeg [emoji5]
 
Ivan, Marko, Viktor, Pavlo og Davyd likte jeg [emoji4] [emoji106] (ville kanskje skrevet David istedet for Davyd)
 
Volodymyr - Liker ikke så godt. For å være ærlig tenker jeg alltid på Voldemort (fra Harry Potter) når jeg ser dette navnet. Navnet er greit nok å forstå uttalen på norsk, men er en liten munnfull så blir litt mye for min del.
Ivan - Dette er et navn folk kjenner godt til, så det blir lettere i forhold til uttale.
Bohdan (Bogdan) - Grei uttale,
Nazar - Uttalen fungerer godt, men blir litt hardt etter min mening
Ostap -
Vsevolod - To konsonanter gir en litt hard start på navnet, og ordlydene blir ganske ukjente så det er en liten utfordring å vite hvordan man skal uttale, det er en skikkelig munnfull, så fungerer ikke så godt på norsk.
Oleh (Oleg) - Fin måte å kombinere et norsk navn (Ole) med et slavisk navn :) Fungerer godt.
Oles - Fin måte å kombinere et norsk navn (Ole) med et slavisk navn :) Fungerer godt.
Danylo - Greit nok
Vasyl - Liker personlig ikke.
Viktor - Godt kjent navn, fungerer fint på norsk.
Marko - Fint
Orest - Liker personlig ikke.
Panas - Greit nok,
Pavlo - Liker personlig ikke.
Davyd - Fungerer godt
Lubomyr - Liker personlig ikke.

Dette er bare mine personlige meninger, jeg vet navnene uttales annerledes på ukrainsk, men jeg prøver å tenke på navnene fra et rent norsk perspektiv. Mannen min har russisktalende familie så vi går også gjennom og tester navnene vi vurderer fra begge perspektiver :)
 
Hei!
Vi er begge ukrainere som bor i Norge. Vår lille sønn kommer snart til verden og vi leter etter et navn som høres fint (eller i hvert fall ikke veldig rart...) både på ukrainsk og norsk. Hva synes dere om disse guttenavn?

Volodymyr
Ivan
Bohdan (Bogdan)
Nazar
Ostap
Vsevolod
Oleh (Oleg)
Oles
Danylo
Vasyl
Viktor
Marko
Orest
Panas
Pavlo
Davyd
Lubomyr

Disse fungerer på norsk :)

Ivan
Nazar
Viktor
Marko
Pavlo

Viktor er jo et norsk navn, så jeg ville holdt en knapp på det. Etter det er kanskje rekkefølgen Ivan, Marko, Pavlo og Nazar. Har en i klassen som heter Pavlo, faktisk..
 
Av de navnene du nevner her hadde jeg gått for Ivan eller Victor. Marco fungerer også.
 
Hei!
Vi er begge ukrainere som bor i Norge. Vår lille sønn kommer snart til verden og vi leter etter et navn som høres fint (eller i hvert fall ikke veldig rart...) både på ukrainsk og norsk. Hva synes dere om disse guttenavn?

Volodymyr
Ivan
Bohdan (Bogdan)
Nazar
Ostap
Vsevolod
Oleh (Oleg)
Oles
Danylo
Vasyl
Viktor
Marko
Orest
Panas
Pavlo
Davyd
Lubomyr

Hvis du tenker at barnet skal ha et tydelig utenlands navn, så bør du velge det navnet dere liker best. Hvis du vil at barne skal ha minst mulig problemer med å skrive navnet sitt, så anbefaler jeg å gå for en uttale som er enkelt for nordmenn å stave. Altså slik at de slipper å spøre igjen hva navnet var og hvordan det skrives.

Alternativt kan dere vurdere:
Mark
Adrian/Адріан/Адріян
Ivan
Severin (Северин Наливайко)
Viktor
Maksimіlian/ МаксимільЯн, men på norsk blir det Maksimilian
Demian
Igor
Nestor

Jeg kjener norske familier der barna fikk navnene Nestor, Maksimilian og Severin.
 
Ivan, Marko, David og Victor funker veldig greit :)
 
Back
Topp