Ørret...

Ane_Rikke

Glad i forumet
Jeg er bedt på ørretmiddag i kveld, og kom nettopp på at man helst skal holde seg unna ørret på over 1 kg... Men så leste jeg også at det er snakk om ferskvannsfisk fra små innsjøer det dreier seg omn, og kun hvis ørreten har spist fisk (da er det høyest kvikksølvinnhold i fisken). Den fisken jeg skal spise er i utgangspunktet oppdrettsfisk (som skal være trygt), men den er en rømling... Har dog blitt fisket i en stooor innsjø...

Jeg er jo så glad i ørret, og er jo ikke akkurat sånn at jeg spiser det ofte.. Er det krise om jeg spiser én middag tror dere? Veit at ingen av dere kan garantere noen ting, bare lurte på om dere hadde tatt sjansen?
 
Har en mann som fisker mye og ørret er jo ikke farlig hvis det er sjøørret. Selv om se er oppe i elva som det er ferskvann. Og hvis det er oppdrett er det hvertfall ikke farlig. Så spis og kos deg du!:) det er de store ørreten i små ferskvann en ikke skal spise, og de smaker gjørme også:/
 
Jeg spiser all laks og all ørret. Jeg hadde blitt sprø om jeg skulle sjekket sånt med alle matvarer! Tenker at så lenge den er kokt/stekt helt gjennom så må den være ok å spise?!
 
Har en mann som fisker mye og ørret er jo ikke farlig hvis det er sjøørret. Selv om se er oppe i elva som det er ferskvann. Og hvis det er oppdrett er det hvertfall ikke farlig. Så spis og kos deg du!:) det er de store ørreten i små ferskvann en ikke skal spise, og de smaker gjørme også:/


Oppdrett, men en rømling som sagt... Og det er ferskvannsørret...Takk for svar =D
 
Jeg spiser all laks og all ørret. Jeg hadde blitt sprø om jeg skulle sjekket sånt med alle matvarer! Tenker at så lenge den er kokt/stekt helt gjennom så må den være ok å spise?!


Du kan ikke koke/steke vekk kvikksølv ;)
 
har ikke noe med tilbereding å gjøre...og man blir mer gal av å spise farlig mat og få et barn med skader som kunne vært unngått...

når det er sagt, er det ikke problematisk med oppdrettsørret, kos deg:)
 
har ikke noe med tilbereding å gjøre...og man blir mer gal av å spise farlig mat og få et barn med skader som kunne vært unngått...

når det er sagt, er det ikke problematisk med oppdrettsørret, kos deg:)

jeg sier absolutt ikke at jeg driter i hva jeg spiser og ikke bryr meg om det skader babyen, men jeg personlig merker at jeg er mer avslappet til dette med mat nå i forhold til sist. Jeg går ikke og kjøper fisk med kvikksølv hvis du trodde det, men jeg orker ikke spørre alle vi skal på besøk til hva den og den maten inneholder heller. Det finnes en mellomting også ;)
 
jeg sier absolutt ikke at jeg driter i hva jeg spiser og ikke bryr meg om det skader babyen, men jeg personlig merker at jeg er mer avslappet til dette med mat nå i forhold til sist. Jeg går ikke og kjøper fisk med kvikksølv hvis du trodde det, men jeg orker ikke spørre alle vi skal på besøk til hva den og den maten inneholder heller. Det finnes en mellomting også ;)


Dét er jeg helt enig i... Jeg er ikke hysterisk i forhold til mat, men de tingene jeg vet kan være farlig, prøver jeg selvsagt å holde meg unna... Men, som sagt, er ikke like hysterisk som sist..
 
sunn fornuft er bra - og det utøver jeg også:) Men kan ikke med god samvittighet drite i kostholdsrådene. Jeg vet hvorfor de ulike tingene ikke er lov, og vurderer deretter hva jeg holder meg helt unna, og hva jeg er forsiktig med, og hva jeg evt velger å spise allikevel - alt etter hva som er faren, hvorfor, og hvordan man kan behandle maten for å minske faren:)
 
Back
Topp