Ørebetennelse hos 8 åring når kontakte lege?

Tåfisa

Flørter med forumet
Junibarna 2015
Hatt en ørebetennelse tidligere for et par-3 år siden. Denne gang ekstreme smerter som startet veldig brått. Har i dag observert puss/tynt ørevoks i senga hans og endel i øret. Lurer på om trommehinna har sprukket? Han har feber opp mot 39,5 og er lett forkjølt i tillegg. Virker som det er endel mindre smerter nå

Bør lege kontaktes mandag eller greit å bare se an? Får nå max dose nurofen og paracet da kun en av delene ikke har nok smertelindring..
 
Kommer det puss ut er trommehinnen sprukket.
Kan være greit å dra til legen på mandag og få det bekreftet, sånn at du kan få en kontrolltime 1-2 uker senere for å se om trommehinnen gror greit.
 
Greit å kontakte lege på mandag for en sjekk. Ibux fungerer bedre enn paracet på øresmerter :)
God bedring!
 
Greit å kontakte lege på mandag for en sjekk. Ibux fungerer bedre enn paracet på øresmerter :)
God bedring!

Bruker nurofen og paracet sammen. Nurofen er likende av ibux da ibux ikke er å oppdrive
Og takk for det.. vært smertefri i 6 timer nå. Men nå stiger feberen og litt smerter i ene øret igjen.. så får bare øse på med smertestillende igjen..
 
Stakkars. Har ingen erfaring med ørebetennelser. Men så lenge Paracet virker på smertene og feberen. Så er hadde jeg nok venta med lege til mandag.
 
Ved svært høy feber og puss som siver fra øret, ville jeg rådført meg med legevakt faktisk. Det skader aldri! Masse god bedring, sprukket trommehinne er grusomt vondt:sorry:
 
Når man får ørebetennelse så gjør det kjempevondt helt til trommehinnen sprekker. Da letner smerten og trykket, men man kan ha vondt i øret i noen dager etterpå.
Gi smertestillende og få barnet til å ligge med hevet hodeleie. Det minsker trykket i øret og smerten blir ikke så sterk.
Ro og hvile.
Ikke få kald luft i ørene. Hvis ungen skal ut så bruk en tykk lue som dekker ørene.
Da jeg fikk ørebetennelse som barn (i påsken av alle dager) så fikk jeg streng beskjed av lege om å holde meg i ro. Kunne sitte i solveggen med en tykk lue på hodet som dekket ørene godt, ellers være inne. Fikk ikke gå på lange skiturer (noe jeg var glad for da jeg ikke liker ski :p ) og skulle vi noen plasser fra hytten måtte jeg sitte på scooteren godt tildekket.
Så samme beskjeden får vi hos både ørelege og barnelege hvis min får ørebetennelse.
 
Da datteren min sprakk trommehinnen pga ørebetennelse ville legevakten ha henne inn til sjekk. Hun fikk antibiotika og oppfølging av ørespesialist med hørselstest.
 
Feberen er ikke like høy lengre, smertene er vesentlig lavere så venter til mandag iallefall. Trenger jo ikke være sprukket heller? Var ikke så mye verk som kom.. etter hva jeg har googlet er det mengder som kommer og over flere dager når trommehinna har gått..?
 
Ved svært høy feber og puss som siver fra øret, ville jeg rådført meg med legevakt faktisk. Det skader aldri! Masse god bedring, sprukket trommehinne er grusomt vondt:sorry:

Er ikke høyfebrill lengre (men har også fått rett dose febernedsettende.. har glemt han hsr økt i vekt til å øke dosen og)
 
Feberen er ikke like høy lengre, smertene er vesentlig lavere så venter til mandag iallefall. Trenger jo ikke være sprukket heller? Var ikke så mye verk som kom.. etter hva jeg har googlet er det mengder som kommer og over flere dager når trommehinna har gått..?
Var ikke mengder hos datteren min. Kommet litt på puta og lå litt i øret. Men trommehinnen var virkelig sprukket.
 
Da datteren min sprakk trommehinnen pga ørebetennelse ville legevakten ha henne inn til sjekk. Hun fikk antibiotika og oppfølging av ørespesialist med hørselstest.
Så rart hun fikk ab etter den var sprukket
Ønhlegenr vi har vært til sier det er null vits
 
Tassen min hadde ørebetennelse for eit par veker sidan. Begynte med voldsom skriking på nattestid, så feber og snørr, og så væske frå eine øret. Ringte legekontoret neste dag (då var feberen nesten vekke og smertene mindre) og dei sa trommehinna hadde nok sprukke og at småen ville bli bra av seg sjølv, men dei ville ha han inn på sjekk fordi han er såpass liten (9, 5 mnd då). Legen konstaterte hull i eine trommehinna, og at det var begynt å bli bedre (lite raudt og lite væske). Andre øret såg fint ut. Neste kveld begynte han imidlertid å skrike igjen og dagen etter væska andre øret og. Gjorde ikkje noko meir med det då, legen sa han burde få ein sjekk av ørene etter 1,5-2 mnd.

Sannsynligvis vil kroppen ordne opp sjølv no som trommehinna er sprukke og verk/bakterier ikkje samlar seg opp meir. Du kan jo ta ein telefon til legen og høre om dei er einige. Og om han skal på kontroll om nokre veker.

God bedring!
 
Det anbefales å la være å bruke antibiotika så lenge man kan la være. Er barnet plaget veldig med smerter ville jeg tatt en tur til legen for å få en vurdering. Hvis ikke ville jeg bare ventet til det gikk over.

Det kan lindre å helle varm olje inn i øret og ligge på siden en stund så det ikke renner ut. Ca kroppstemperatur.
 
Det anbefales å la være å bruke antibiotika så lenge man kan la være. Er barnet plaget veldig med smerter ville jeg tatt en tur til legen for å få en vurdering. Hvis ikke ville jeg bare ventet til det gikk over.

Det kan lindre å helle varm olje inn i øret og ligge på siden en stund så det ikke renner ut. Ca kroppstemperatur.
Enig med deg i bruk av antibiotika. Men det kan være veldig veldig farlig å ha varm olje i øret. Særlig når trommehinnen har sprukket. Dette kan ødelegge hørselen på livstid! Vær så snill og ikke råd noen til dette.
 
Back
Topp