Øre screening?

Piksi

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Kommet hjem fra 6 mnds kontroll og legen spurte om vi hadde tatt øre screening på sykehuset, for det sto ikke noe om det i papirene.
Jeg kan ikke huske...
Så tok hun det nå da for da måtte hun det som hun sa, tre ganger på hvert øre men ikke noe utslag, eller reaksjon. Og så sier hun at det apparatet hun har var litt dårlig så jeg må følge med om han hører eller ikke?
What? Åssen kam jeg vite det, han reagerer jo ikke alltid når han blir snakka til og de gangene han gjør det hvordan kan jeg vite om det er fordi han hører, kanskje det er fordi han ser oss!

Noen som har vært borti dette?

På O tok de denne på haukeland før vi fikk reise hjem..

Helsesøster sjekket hørsel ved å stå bak han å knipse foran øret og så om han reagerte..

De sjekker hørsel på barsel her også. Dersom den ikke gir utslag skal barsel henvise videre til øre, nese, hals avd, for utvida hørselsundersøkelser.
Minsta mi fikk ikke godkjent testen på barsel, har nå vært 3 ganger med audiograf og testet hørsel. Har ikke fått godkjent der heller, mest fordi hun ikke vil sove gjennom testene da [:-]
Vi har blitt henvist til audiopedagogisk for mer uformelle tester.

Enkel måte å sjekke barnets hørsel på er å ha det på fanget - med ryggen til deg, slik at di ikke ser deg. Knips eller lag en annen lyd på ene siden - da bør barnet snu seg mot denne siden når de er blitt så gamle som nå. Gjør det samme på andre siden. Dersom du ikke får noe utslag ville jeg tatt kontakt med hs igjen.

Det er vanlig praksis at de sjekker alle barn på føde/barsel avdelingen.. Det er helt sikkert blitt gjort. Vet at det nye utstyret deres kan være sensitivt og at de måtte sjekke E mens han sov og i et helt stille rom, så de kan jo ha gjort det uten du var til stede. Men ja, knips bak hodet og se om han snur seg.. De reagerer som oftest å den! Og så tror jeg vel egentlig at man ville lagt merke til det om barnet ikke hører... Du kan jo være litt obs.. [:)]

ORIGINAL: *gullet*

De sjekker hørsel på barsel her også. Dersom den ikke gir utslag skal barsel henvise videre til øre, nese, hals avd, for utvida hørselsundersøkelser.
Minsta mi fikk ikke godkjent testen på barsel, har nå vært 3 ganger med audiograf og testet hørsel. Har ikke fått godkjent der heller, mest fordi hun ikke vil sove gjennom testene da [:-]
Vi har blitt henvist til audiopedagogisk for mer uformelle tester.

samme her.. har vært inne flere ganger fordi testen ikke går igjennom på venstre øre.. de har funnet ut at det er pga veske.. så de skal ikke gjøre noe mere med det nå før henne er 1 år..
Om det fortsatt er veske må de sette inn dren..
Men satser på at det går hull før det sånn at vesken renner ut :-)

ORIGINAL: Gussi

Enkel måte å sjekke barnets hørsel på er å ha det på fanget - med ryggen til deg, slik at di ikke ser deg. Knips eller lag en annen lyd på ene siden - da bør barnet snu seg mot denne siden når de er blitt så gamle som nå. Gjør det samme på andre siden. Dersom du ikke får noe utslag ville jeg tatt kontakt med hs igjen.

sign denne ..

Her sjekket de også på barsel, mens det var helt stille og K sov. Han fikk bare godkjent på ene øret første gang, men de forsøkte litt senere og da gikk det bra (sa at det kunne være fostervann i ørene de første dagene som gjorde det). Men legen brukte et instrument på 6-mndr kontrollen som også testet hørselen, så hvis du ikke har vært kan kanskje legen teste der?

Ellers kan du jo forsøke som de andre har gjort. Jeg merker veldig godt at K hører helt fint. Om det kommer en brå lyd, eller han hører noe fra et annet rom, eller noen kommer inn i rommet som han ikke ser men hører, da snur han seg etter lyden. Om pappa holder lillegutt og du kommer inn i rommet og prater (men han ser deg ikke), kan dere forsøke å se etter om han reagerer på stemmen din.

Back
Topp