Ønsker tips til sunne middager!

LillianneLie

Forumet er livet
VIP
Noen som vil gi meg tips? Helst ikke sånn superfancy retter;)

Spør fordi jeg er så lei av alt som går igjen og igjen hos oss;

- Potet og laks + tilbehør
- Potet og sei + tilbehør
- Kylling og chips
- Spaghetti
- Lasagne
Ooog andre ting i den gata.....

SÅ, hva spiser dere til middag som er sunt og godt?! (og ikke tar hele dagen å lage;)  

Tja, sånn ser iallefall ukesmenyen ut her hos oss

Onsdag: Laksefilet m/avocado og reker, ovnsbakte potetbåter og rømme/ailoli.
Torsdag: Kjøttdeig og fullkornsspaghetti med spaghettisaus av diverse grønnsaker.
Fredag: Kyllingfilet m/salat, ris og peppersaus.
Lørdag: Pepperoni-pizza.
Søndag: Fiskegrateng m/pasta og kokte grønnsaker.

wook med kylling og grønsaker
kylling salat
renskåret svinekjøtt med stekte grønsaker

Hva med en curry?

Hakk løk og hvitløk og surr i smør til mykt i en dyp panne/wok. Hell en boks kokosmelk over + like mye vann. Kok opp. Tilsett curry (alt fra helt vanlig gul karri til sterk rød curry paste). Så tilsetter du det du vil av kjøtt/fisk og grønnsaker, hvis du vil ha kylling, så skjer kyllingfilet i tynne skiver og ha dette i kokosmelkblandingen og kok i 20 min, før du tilsetter grønnsaker og koker i ti minutter til. Hvis du vil ha fisk eller skalldyr, så tilsett grønnsakene først, kok i ti min. og så tilsetter du fisken og gir det fem-ti minutter til. Til slutt skviser du en halv lime over det hele. Kok ris til hvis du vil det, det er digg!

Dette er min go-to-rett! Kan lages med hvilke som helst grønnsaker eller kjøtt, du kan bruke andre krydder enn curry, bruk det du liker, du kan bruke nudler i stedet for ris, what ever. Jeg har til og med laget retten med vanlig melk en gang jeg ikke hadde kokosmelk i hus, funker det og, selv om det blir anderledes! Og hvis man liker tjukkere saus, rører man en skje maizena ut i vannet før man tilsetter det. Uansett er det NAM!  :)

Betasuppe/lapskaus...kjempe godt og enkelt og lage? Hjemmelaget blomkålsuppe, skinkesalat med hjemmelaget dressing og hvitløksbrød:)

Back
Topp