Ønsker terminscanning

I og med at jeg tidligere har hatt uregelmessig mens, kan jeg da be legen sende meg til terminscanning? Eller skal det mye til for at de sender en avgårde. Ved mine to andre graviditeter ble jeg sendt til termin scanning, men det var i Danmark.

har jeg aldri hørt om :P hihi

Danmark er vel litt foran norge i ul-undersøkelser? altså at de får flere kontroller? Får ikke alle før uke 12 f.eks? :) Har aldri hørt om terminscanning forresten :)

Terminscanning er kanskje et dansk utrykk for tidlig ul? Bare spør legen, om han er i tvil om terminen burde vel ikke det være et stort problem å få?

Bare si at du ikke aner når terminen kan være på grunn av syklusen, så skal det ikke være et veldig stort problem å få det :)

Jeg har mensen to, muligens tre ganger i året. Jeg skulle hatt mensen 3 mars, men fikk positiv test for en måned siden. Legen vil IKKE sende meg på tidlig ultralyd, da de sier staten ikke dekker ting som dette. Det skulle være alvorligere enn som så. Syns likevel du skal spør :) Det skader jo ikke :)

Jeg har ikke hørt om det. Jeg har uregelmessig menstruasjon, men har aldri hørt om terminscanning. Jeg har fått tidlig ultralyd av andre grunner, så jeg får beregnet foreløbig termin, siden min menstermin ikke stemmer med ultralyd. Sist ble jeg satt tilbake to uker på oul, men det forventet jeg da. Så vet ikke om de er så opptatt av det her i Norge. Men gi gjerne lyd om du får ordnet terminscanning :)

Jeg fikk tidlig ul pga historie med uregelmessig mens (pleide å ha mens 4 ganger i året før jeg begynte på div hormonprevensjon) og jeg kun hadde hatt en mens etter jeg fødte en datter i mai. Ingen problem...

Venter spent på å få møte lille spire <3

Ja, det er vel dansk uttrykk. Man kaller vel det terminbestemmelse med ultralyd ;) Hihi.
Jeg håper virkelig jeg får det. Skal til legen på mandag, men føler forsatt det er evigheter til :/

Danmark er vel litt foran norge i ul-undersøkelser? altså at de får flere kontroller? Får ikke alle før uke 12 f.eks? :) Har aldri hørt om terminscanning forresten :)
Jo, du har litt rett der. Danmark tilbyr nakkefoldscanning i uke 12, derfor vil de finne ut av hvor langt man er på vei, slik at man kan bestille den scanningen i god tid.
En annen ting jeg reagerer litt på her er at mange gravide blør, men blir ikke tatt så veldig alvorlig. I Danmark får man time med en gang til UL. Men det er jo fordeler og ulemper ved begge landene ;)

Jo, du har litt rett der. Danmark tilbyr nakkefoldscanning i uke 12, derfor vil de finne ut av hvor langt man er på vei, slik at man kan bestille den scanningen i god tid.
En annen ting jeg reagerer litt på her er at mange gravide blør, men blir ikke tatt så veldig alvorlig. I Danmark får man time med en gang til UL. Men det er jo fordeler og ulemper ved begge landene ;)

Norge har stort sett vært litt si `rompa med tanke på kvinners utfordringer. Det er mest forsket på menns sykdommer, kreft, hjerne. hjerte. Det er først nå fokuset rettes mer mot kvinner og våre sykdommer!

Back
Topp