Ønsker tanker rundt døgnrytme baby snart 4 mnd

Tiril123

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
❤ Juliskattene 2018 ❤
Skriver fordi det hadde vært okei med noen tanker om baby sin døgnrytme. Hun blir 4 mnd om et par uker.

Våkner mellom 7-8. Første dupp ca 2 timer senere, sover da mellom 2-3 timer. Er våken igjen i ca 2 timer, for så å sove fra ca 13-15. Noen ganger også opp til 3 timer. Sovner igjen i 17-18 tiden og sover på nytt 2-3 timer. Det vil si at hun våkner fra siste dupp 20-21 som regel. Blir så raskt overtrøtt, men sovner ikke for natta før ca 23-24. Kan da sove ca 3 timer til første mating. Etter dette hver time eller hver andre time.

Som dere forstår har hun en forholdvis kort natt på 7-8 timer, men sover godt i løpet av dagen der hun nok tar igjen mangelen på nattesøvn.

Dette er førstefødte, så jeg har ingen erfaring fra før. Hva tenker dere om denne døgnrytmen? Kommer hun til å "endre/snu" den til lengere natt selv etter hvert? Må jeg gjøre noe for at det skal endre seg?
 
Dette høres bra ut, hun er litt lita til å ha ordentlig døgnrytme enda. Søvn avler søvn, og det virker som hun styrer dette fint med jevn tid mellom måltidene :) Bare la det fortsette sånn inntil videre :)
 
Dette høres bra ut, hun er litt lita til å ha ordentlig døgnrytme enda. Søvn avler søvn, og det virker som hun styrer dette fint med jevn tid mellom måltidene :) Bare la det fortsette sånn inntil videre :)
Takk for tilbakemelding. Ja, prøver å tenke at søvn avler søvn :)
 
Høres ut som mi på den alderen der :) det kommer seg. Sov når hun sover!
Får hun lov å styre døgnet selv, og du skaper gode kveldsrutiner så hun lærer seg at det er annerledes på kvelden og natten (bad, på med pysj...) så vil det nok komme av seg selv! Vesla mi fikk plutselig behov for å bli lagt klokka 18 ;)
 
Dette ser jo veldig bra ut! Som nevnt over så er hun veldig liten enda. Det går seg naturlig til på tidspunkt og lengde av søvn.

Jeg har en på 5 mnd.
Eneste som er helt fast er at vi legger han for natten ca 19:00. Det er han som har styrt mot dette tidspunktet, og da ble det det. Skjedde et sted mellom 3,5 og 4,5 mnd.

Stå på, høres ut som dere gjør det bra! :)
 
Da min eldste var 4 mnd så var sovingen slik:
21-07
10-13
15:30-16

Da mi yngste var 4 mnd så var sovingen slik:
20:30-06
09-11
13-14:30
17-18/17:30-18

Hun får greit med antall timer søvn ila døgnet. Dersom det ikke er noe problem, at du ikke merker at hun får for lite søvn så er den rytmen hun har helt fin:) Men dersom du ser hun trenger lengre natt, så ville jeg prøvd å ta henne opp kl 7, lagt henne igjen kl 10 og at hun da sover 2-3 timer. Og så sovet igjen fra 15 til 17 og så lagt henne for kvelden kl 20. Eller noe lignende. Ettersom hun sover 2-3 timer pr dupp så bør det holde med to dupper.

Du må belage deg på litt innkjøring. Hun vil jo bruke litt tid på å venne seg til å sove lengre natt og at hun må erfare rutinene en stund. Husk å se etter hennes behov for søvn ila dagen, og juster klokkeslettene etter hennes behov og juster gradvis etter ønsket endring. Og så kan det hende hun rett og slett ikke er klar for lengre natt i strekk.
 
Jeg tenker at hun er ennå så liten at hun bare må få styre selv!
Det kommer til å komme perioder med god søvn, og så perioder med dårlig søvn igjen.. det går i bølger hele veien!
Synes ikke man skal prøve å påvirke søvnen til de bittesmå, heller tilpasse seg ved å sove litt på dagen! Det går seg til når de blir større, men prøv å være tålmodig :)

Anbefaler deg også å lese om 4 month sleep regression, det forklarer mye om hvordan søvnen endrer seg :) :)
 
Ville bare fortelle at vi har hatt fast leggetid i ca. 3 uker nå...

Før la han seg samtidig som oss ca. 23, og da sov han siste dupp i vogna i yttergangen vår fram til ca. 21.00.

(Han våknet med en gang om vi la han på rommet og gikk ut)

Så,plutselig etter jul prøvde vi igjen igjen,og da sovnet han rundt 21 og sov hele natten fram til 8.30.

Helt av seg selv har han havnet på leggetid 19-19.30 og sover natta gjennom. Jeg trodde aldri vi skulle få voksentid på kveldene,men jaggu har klart å regulere seg til tidligere og tidligere :)

Han er straks 5 mnd ;)
 
Gutten vår er også straks 4 mnd. Tidligere har vi samsovet, men det ble problematisk da han etter hvert skulle ha puppen hele natten, og jeg ikke fikk noe søvn. Vi har prøvd å få inn en leggerutine nå i det siste, der vi legger han rundt 19.00. Han bruker et par timer på å sovne ordentlig, med mye oppvåkning og gråting. Vi trøster og tar han opp ved behov, men ikke ut av rommet. Og han får ikke alltid puppen, da vi vil lære han å sovne av seg selv, og ikke alltid på puppen. Når han da sovner i 21-22 tiden, kan han sove 3-4 timer før han våkner igjen for mat. Etter det kan det gå alt fra 1-3 timer før neste måltid. Men han har alltid slitt med at han våkner etter ca 40 min - 1 time.. Vi håper dette bedres snart, og at han klarer å sove flere lengre strekk, slik at han får mer dyp søvn og kvalitetssøvn. Noen tanker om dette, er det noe som kommer av seg selv, eller er det noe vi kan gjøre for å hjelpe han å sove lengre?
 
Tusen takk for tilbakemeldinger og tanker alle sammen. Man føler seg litt alene av og til om ting, og da er det godt å høre at man ikke er på bærtur :p
 
Ville bare fortelle at vi har hatt fast leggetid i ca. 3 uker nå...

Før la han seg samtidig som oss ca. 23, og da sov han siste dupp i vogna i yttergangen vår fram til ca. 21.00.

(Han våknet med en gang om vi la han på rommet og gikk ut)

Så,plutselig etter jul prøvde vi igjen igjen,og da sovnet han rundt 21 og sov hele natten fram til 8.30.

Helt av seg selv har han havnet på leggetid 19-19.30 og sover natta gjennom. Jeg trodde aldri vi skulle få voksentid på kveldene,men jaggu har klart å regulere seg til tidligere og tidligere :)

Han er straks 5 mnd ;)

Åh, det var litt oppløftende å høre. Voksentid savnes her i alle fall, hehe :rolleyes:
 
Dette ser jo veldig bra ut! Som nevnt over så er hun veldig liten enda. Det går seg naturlig til på tidspunkt og lengde av søvn.

Jeg har en på 5 mnd.
Eneste som er helt fast er at vi legger han for natten ca 19:00. Det er han som har styrt mot dette tidspunktet, og da ble det det. Skjedde et sted mellom 3,5 og 4,5 mnd.

Stå på, høres ut som dere gjør det bra! :)
Takk! Da lar vi henne styre det selv, og ser hvordan det forandrer seg fremover :)
 
Back
Topp