Ønsker planlagt keisersnitt med nr 2

2barnsmor2B

Andre møte med forumet
Beklager litt langt innlegg, men føler historien er litt viktig å få med for å få frem viktigheten i poenget mitt

Jeg har en datter på snart 9 mnd. Jeg gikk hele svangerskapet og gruet meg og slet med tanken på fødsel, det var psykisk et veldig slitsomt svangerskap og jeg ble mer og mer redd for hver dag det nærmet seg fødsel. Jeg var så psykisk sliten at jeg heller ikke orket tanken på å ta opp kampen om å søke om planlagt keisersnitt. På termindato måtte jeg på sykehuset for trivselskontroll pga kostholdsregulert svangerskapsdiabetes og da kunne ultralyd vise at bebisen min, som alle mente hele veien lå helt fint til festet med hodet ned og bare klargjorde seg til å hilse på verden, ikke lå så fint og så klar allikevel, hun satt nemlig godt planta med rompa ned. Jeg velger å tro at det var min datter som ønsket sin mor det aller beste ❤❤❤ nemlig keisersnitt. Så ja, da blei det pks to dager senere og i to dager var plutselig jeg den lykkeligste og mest spente kommende mor på jord, som endelig bare kunne glede seg til å hilse på lille snuppelura. Sykt mye tyngde falt fra skuldrene og i de to dagene (og selvfølgelig tiden etter) var jeg et helt annet menneske. Alt gikk bra, bebis er perfekt, jeg har ikke hatt noe problemer i ettertid og alt er fryd og gammen (selvfølgelig med de utfordringer det er med bebis i hus, men det er en annen sak).
Det som er, er at nå begynner vi og vurdere å prøve på en nr 2, men det er ikke aktuelt for meg å gå inn i et svangerskap i uvisshet om jeg kan få pks igjen. Jeg er ikke sterk nok psykisk til å gå igjennom det en gang til. Noen som har erfaringer fra lignende situasjoner, eller tips til hvordan gå frem i en slik situasjon? Ser mange sier man ikke kan søke om pks før et godt stykke ut i svangerskapet, men det er virkelig for sent for meg.

P.s. Ønsker ikke å høre fra folk om alt dette med at det lønner seg med vaginal fødsel osv osv. Jeg har vært igjennom de diskusjonene før. Jeg ønsker kun tips og råd og evt erfaringer om hvordan jeg bør gå fram i min situasjon. Håper dere kan respektere dette
 
Ingen har inne kan si hva som er best for deg og babyen.

Hvor langt er du på vei?
Jeg tok det opp på OUL at jeg ønsker KS.
Fikk først time med en JM som gjorde alt hun kunne for å overtale meg til å prøve normalt/vaginalt.
Når det ikke gikk fikk jeg en ny time med en fødselslege som tar den endelig avgjørelsen og jeg fikk innvilget KS.

Masse lykke til
 
Ta kontakt med en jordmor allerede nå og snakk med dem? Synes det er fint du hadde en god opplevelse med keisersnitt, Men er redd det kan være litt motstand fra helsevesenet. Men slik jeg har forstått det: er at hvis man har 2 snitt kan man ikke teste vaginalt ved et senere barn.
Det kan være lurt å diskutere fødselangsten din med noen, slik at du slipper å ha samme opplevelse som sist. Kanskje greit å vente med å prøve på et nytt barn til du har snakket med helsevesenet og fått innvilget papirer på keisersnitt,. En jeg kjenner fikk litt etterskader etter fødselen og snakket med leger på sykehuset etter å vært til kontroller hos dem. Mener hun fikk beskjed om at de kan få innvilget keisersnitt
 
Beklager litt langt innlegg, men føler historien er litt viktig å få med for å få frem viktigheten i poenget mitt

Jeg har en datter på snart 9 mnd. Jeg gikk hele svangerskapet og gruet meg og slet med tanken på fødsel, det var psykisk et veldig slitsomt svangerskap og jeg ble mer og mer redd for hver dag det nærmet seg fødsel. Jeg var så psykisk sliten at jeg heller ikke orket tanken på å ta opp kampen om å søke om planlagt keisersnitt. På termindato måtte jeg på sykehuset for trivselskontroll pga kostholdsregulert svangerskapsdiabetes og da kunne ultralyd vise at bebisen min, som alle mente hele veien lå helt fint til festet med hodet ned og bare klargjorde seg til å hilse på verden, ikke lå så fint og så klar allikevel, hun satt nemlig godt planta med rompa ned. Jeg velger å tro at det var min datter som ønsket sin mor det aller beste [emoji173][emoji173][emoji173] nemlig keisersnitt. Så ja, da blei det pks to dager senere og i to dager var plutselig jeg den lykkeligste og mest spente kommende mor på jord, som endelig bare kunne glede seg til å hilse på lille snuppelura. Sykt mye tyngde falt fra skuldrene og i de to dagene (og selvfølgelig tiden etter) var jeg et helt annet menneske. Alt gikk bra, bebis er perfekt, jeg har ikke hatt noe problemer i ettertid og alt er fryd og gammen (selvfølgelig med de utfordringer det er med bebis i hus, men det er en annen sak).
Det som er, er at nå begynner vi og vurdere å prøve på en nr 2, men det er ikke aktuelt for meg å gå inn i et svangerskap i uvisshet om jeg kan få pks igjen. Jeg er ikke sterk nok psykisk til å gå igjennom det en gang til. Noen som har erfaringer fra lignende situasjoner, eller tips til hvordan gå frem i en slik situasjon? Ser mange sier man ikke kan søke om pks før et godt stykke ut i svangerskapet, men det er virkelig for sent for meg.

P.s. Ønsker ikke å høre fra folk om alt dette med at det lønner seg med vaginal fødsel osv osv. Jeg har vært igjennom de diskusjonene før. Jeg ønsker kun tips og råd og evt erfaringer om hvordan jeg bør gå fram i min situasjon. Håper dere kan respektere dette

Skjønner deg så godt.

Jeg ble henvist til samtale tidlig. I uke13 ca med nr2 og 15 med sistemann[emoji5] fastlegen din kam henvise deg så tidlig så bare å spørre/be at de gjør det[emoji5] så tar det tis fra sykehuset sin side, de vil helst vente til 3trimester så ring inn og mas[emoji23] hjalp for meg.

Du har et ka fra før, da skal du i prinsippet få velge selv neste gang. Hvertfall når det er så tette svangerskap. Men de kommer nok til å komme med «men du vet ks ikke er best og at det er HØY risiko?» den fikk jeg ca100 ganger, lot det heldigvis ikke gå inn på meg og har hatt 2 supre snitt[emoji5]

Masse lykke til[emoji173]️
 
Ingen har inne kan si hva som er best for deg og babyen.

Hvor langt er du på vei?
Jeg tok det opp på OUL at jeg ønsker KS.
Fikk først time med en JM som gjorde alt hun kunne for å overtale meg til å prøve normalt/vaginalt.
Når det ikke gikk fikk jeg en ny time med en fødselslege som tar den endelig avgjørelsen og jeg fikk innvilget KS.

Masse lykke til

Er ikke gravid ennå. Vet ikke om jeg vil bli det hvis jeg ikke får ks. Hvilket sykehus var dette?
 
Hør med fastlegen din så du får et fint svangerskap, når den tid kommer :) du har jo medbestemmelsesrett :)
 
Back
Topp