Ønsker du smertelindring under fødselen?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Camilla
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Camilla

Guest
Har dere noen tanker om smertelindring?

Noen er veldig klare for hva de vil ha og skal ha, noen ønsker ingenting og andre lite.

Har dere tenkt på mulighetene?

Jeg hadde epidural første gangen og kun lystgass andre gangen :)

Med første hadde jeg epidural og det var fantastisk til hjelp. Med nr to fikk jeg ikke tid til noen smertelindring. Skal ha epidural denne gangen om jeg får tid til det.

Fikk epidural med første fordi jeg var så sliten etter lang latensfase og stormrier når vannet ble tatt. Lystgass fikk jeg aldri tilbud om og ikke tenkte jeg på det selv heller. Håper at jeg kan føde uten noe nå men må man så må man:rolleyes:

epidural skal jeg ikke ha. Har ikke fått det tidligere heller. Har brukt lystgass før. Men denne gangen skal jeg prøve uten. Skal kansje prøve badekar, men det er eneste. Samtidig vet jeg at en fødsel er vanskelig å planlegge. Plutselig bestemmer jeg meg midt i at jeg ønsker lystgass alikevell. Tar det litt som det kommer.

Her tar jeg det som det kommer :) vil helst unngå det meste av smertelindring. Brukte lystgass sist så om jeg trenger noe blir det det igjen. Epidural skal jeg ikke ha i hvertfall.

Brukte ikke noe sist fødsel og ønsker heller ikke noe denne gangen [emoji4] men som andre sier, man vet jo ikke om man ombestemmer seg, epidural kommer aldri inn i denne kroppen iallefall og lystgass har de ikke på mitt sykehus så blir nok uten igjen [emoji4]

Jeg tenker i utgangspunktet å klare meg med vann, lystgass og evt. akupunktur. Epidural vil jeg helst unngå, men kan godt være jeg ombestemmer meg.

Har bestemt meg for å ikke utelukke noe på forhånd men ta det litt som det kommer. Men håper jeg klarer meg med lystgass[emoji4]

Skal ha smertelindring.
Har blitt enig med JM om å få epodural satt inn etter at jeg har fått stå i dusjen. Så skrur de den på når jeg ber om det.

Går ikke igjennom en tvillingfødsel uten dmertelindring! :hilarious:
Skal tross alt ha litt krefter igjen til småbarnstiden også. :angelic:

Planen er å prøve uten epidural så lenge som mulig da jeg ikke vil ha tregere fremgang i fødsel. Gitt ønske i fødebrev om pudendalblokkade i utdrivningsfasen.

Brukte ingenting sist, og selv om fødselen da ble ekstremt smertefull og intens så kommer jeg til å velge naturlig fødsel uten smertelindring neste gang også. Kommer dog til å bruke badekar/vann mye mer. Grunnen til at jeg ikke ønsker epidural er at jeg vet om flere som får komplikasjoner enn dem som velger uten, og ikke minst fordi jeg kom meg utrolig fort på bena igjen etter forrige fødsel som var helt naturlig. Utrolig godt å føle seg som seg selv så kjapt etter en så stor påkjenning :)

Hadde ikke noe valg sist grunnet setefødsel så da hadde jeg epidural (men den ble satt litt skeft så fikk liten effekt av den). Ser ikke ut som om jeg får store valget denne gangen heller siden jeg hadde en del komplikasjoner under forrige fødsel som kan komme til å skje denne gangen også. Håper bare jeg får god effekt av epiduralen denne gangen :)

Forrige gang ba jeg til slutt om epidural etter 9 timer med riestorm og ukontrollerte skjelvinger i beina. Var helt kake! Den ble satt 01.45, kjente trykketrang rett etter legen gikk ut og da hadde jeg 10 cm åpning og jr kom ut på 3 pressrier. JM sa epiduralen aldri fikk effekt til meg. Men skjelvingene i bena forsvant, så det var godt i alle fall :-) badekar og lystgass var egentlig det som funket best sist. Men nå har de ikke lystgass der lenger [emoji53] og de visste ikke om jeg kunne få badekar pga igangsettelse og at babyen skal overvåkes etterhvert. Kan kanskje få det i åpningsfasen.

Denne gangen stiller jeg med åpne kort og ser an hvordan kroppen reagerer. Var litt for sta sist [emoji23]

Tenker at jeg er åpen for det meste og ser det ann:) De har badekar og lystgass så det frister mest foreløpig, men aner jo ikke hvordan jeg kommer til å reagere.

Back
Topp