M
Moderator Kristin
Guest
Last edited by a moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg snuser litt på vannfødsel. Hadde lyst på badekar som smertelindring sist, men sånn ble det ikke. Trodde det var badekar på alle rom og spurte ikke etter dette da jeg ble lagt på registrering.. følte meg lenka til senga sånn i ettertid. Er jo et paradoks det der etter mange måneder hvor det ikke er noe behagelig å ligge på ryggen så skal man ligge mange timer å føde liggende på ryggen..Håper på vannfødsel denne gangen også. Da satt jeg i badekaret. Hvis ikke ser jeg for meg at det er best å stå på knærne, og henge litt over sengeryggen. Synes det ser veldig tungt og ubehagelig ut å ligge på ryggen..
Jeg hadde en veldig fin opplevelse da jeg fødte i vann. Jeg satt mye på knærne sånn som du nevner, men akkurat da jeg skulle presse satt jeg med ryggen opp mot kanten i en forholdsvis oppreist stilling. Var vel noen kanter jeg kunne ha beina mot tror jeg. I det han skulle ut måtte jeg passe på at rumpa var under vann til han var helt ute, så følte jeg hadde mest kontroll på dette når jeg satt sånn.Jeg snuser litt på vannfødsel. Hadde lyst på badekar som smertelindring sist, men sånn ble det ikke. Trodde det var badekar på alle rom og spurte ikke etter dette da jeg ble lagt på registrering.. følte meg lenka til senga sånn i ettertid. Er jo et paradoks det der etter mange måneder hvor det ikke er noe behagelig å ligge på ryggen så skal man ligge mange timer å føde liggende på ryggen..
Ser i grunn for meg på knærne over kanten på et bssseng/badekar
Skriv gjerne litt om erfaringen med vannfødsel altså...!
Hvor lenge lå du i vannet, og var du lenge på sykehuset før du fikk "bade"?
Jeg hadde en veldig fin opplevelse da jeg fødte i vann. Jeg satt mye på knærne sånn som du nevner, men akkurat da jeg skulle presse satt jeg med ryggen opp mot kanten i en forholdsvis oppreist stilling. Var vel noen kanter jeg kunne ha beina mot tror jeg. I det han skulle ut måtte jeg passe på at rumpa var under vann til han var helt ute, så følte jeg hadde mest kontroll på dette når jeg satt sånn.
Det som er deilig med vann er at man ikke føler seg så tung! Ellers så antar jeg varmen var litt smertelindrende, men det vet jeg jo egentlig ikke. Har ikke noe å sammenligne med, og vondt gjorde det jo. Hehe.
Da ungen var ute hjalp de meg over i seng, hvor de tok i mot morkaken. De var også flinke på sykehuset til å hele tiden tappe i nytt vann, så det ble hele tiden fylt i rent vann med passe temperatur. Tenkte derfor aldri på at det var mye blod og diverse i vannet.
Som sakt ønsker jeg det samme igjen, så vil absolutt anbefale andre å prøve også
Jeg lå i badekaret i ca tre timer, som var fra ca 4/5cm til han var ute. De ville jeg skulle vente med å gå i badekaret til jeg hadde de centimeterne og var godt i gang. Men stod lenge i dusjen før de tappet i badevannet da. Kom inn på sykehuset ca tre timer før jeg gikk i badekaret.Hvor lenge lå du i vannet, og var du lenge på sykehuset før du fikk "bade"?
Jeg var på Tønsberg, så vet ikke med ahus. Men har hørt at ikke alle jordmødre er komfortable med å ta i mot i vann, så uansett hvor man skal bør man si i fra tidlig i fødselsforløpet slik at de raskt kan planlegge bemanning forhold til hvem som er flinke på vannfødsler. Og selvfølgelig hvilket rom mam skal være på, om ikke alle har badekar.Dere som har hatt vannfødsel: hvilke sykehus? Kan man få vannfødsel på Ahus for eksempel?