Ønsker å prøve vegetaralternativ

Lean

Forumet er livet
Assistert-jentene
Har aldri smakt noe som helst som er vegetar. Hvor begynner man? Hva er bankers og noe «alle» liker? Må få med mannen og da er det greit å treffe på noe godt første gangen [emoji4]
 
Hei,

Denne hadde du postet under "Nettmøter med Kiwi". Vi har for tiden ingen nettmøter med Kiwi, derfor flytter jeg tråden over på generelt foreløbig, kanskje noen her kan svare deg :)
 
Eldste datteren min er vegetarianer. Vi lager f.eks pizza med mais, tomater og paprika. Pastasaus er også greitt som vegetar, vi bruker ofte Rema sin egen, den liker vi alle sammen. Lasagne kan lages på samme måte, grønnsaksgrateng er også noe som alltid slår an her i huset.
 
Her elsker alle sammen vegetarlasagnen fra trines matblogg med spinat og fetaost! Anbefales! [emoji7]
 
Vegetartaco. Laget som vanlig taco men bruker svarte bønner istedet for kjøtt. Steker dem i litt smør med krydder.
 
Bakt potet med masse stæsj. Taco med bønner i stedet for kjøtt.
Mat som er laget av mycoprotein for eksempel. Her i UK har vi et merke som heter QUORN som lager masse «ferdigmat». Nuggets som smaker kylling uten at det er kylling, svenske kjøttboller, lasagne. Alt man kan tenke seg. Det finnes sikkert et sånn merke i Norge også
 
Hvis du er glad i thai eller indisk mat for eksempel, så er det jo mange smakfulle retter å velge i. Favoritter her er Dahl og chana masala
 
Et tips er å bytte ut kjøttet i retter der du kan ha i mye ulike grønnsaker, som f.eks taco, pastaretter, gryteretter, supper, pai, burgere, gratenger, osv. Når jeg lager vegetarmat bruker jeg ofte bønner, kikerter, søtpotet, sopp eller avokado som "den mettende" delen av middagen. Ikke vær redd for krydder! Vegetarmat kan være veldig spennende , men man må tørre å eksperimentere litt;)

Denne pastaretten spiser vi relativt ofte, og den er både billig og kjapp å lage:

1. Kok pasta.
2. Stek hvitløk, løk og sopp i en stekepanne. Ha gjerne i litt frisk spinat (da får du i deg litt ekstra grønnsaker).
3. Ha i creme fraice, litt timian (ev. oregano eller rosmarin) og salt og pepper. Bland alt sammen.


Samboer er ikke så glad i erter eller bønner, så kikertsalat spiser jeg ofte til lunsj. Her varierer jeg grønnsakene etter hva jeg har i kjøleskapet, men her er et eksempel:

- Kikerter
- Vårløk
- Tomat
- Agurk
- Sorte oliven
- Fetaost
- Litt sitronsaft
- Salt og pepper
 
Vegetarmat er så godt! Tenker at det ikke trenger å være så annerledes enn retter med kjøtt, vegetarmat er så mye mer enn bare salat!

Her i huset er vi veldig glad i supper, spesielt tykke supper kjørt i blender. Da er det alt fra spicy gulrotsuppe med ingefær og chili til grønne supper med rotgrønnsaker og spinat.

Er også mange gode gryter man kan lage, chili con carne med bønner er perfekt som vegetar f.eks. Man kan også lage mye spennende med pasta (å lage egen pasta er overraskende enkelt).
 
Det er mer enn 20 år siden jeg slutta å spise kjøtt, og støtter forslagene over! Spesielt vegetarlasagne pleier å slå an hos de fleste.

Vil anbefale bloggen Veganmisjonen! Masse gode oppskrifter. Oppskriftene er veganske, dvs også uten egg og meieriprodukter. Men hvis du ikke er klar for å gå så langt, kan du bare tilpasse. Jeg legger ofte til vanlig ost og erstatter soyafløte med vanlig fløte.

Flott at du vil kutte ned på kjøttforbruket. Det er bra, både for helsa og miljøet:)
 
Siden denne tråden er trukket opp igjen! Falafel! Frityrstekt slår jo aldri feil, og med litt god frisk salat, pitabrød, hummus, rømme og søt chilisaus er det et supert raskmatmåltid!
 
Vegetarmat er så godt! Tenker at det ikke trenger å være så annerledes enn retter med kjøtt, vegetarmat er så mye mer enn bare salat!

Her i huset er vi veldig glad i supper, spesielt tykke supper kjørt i blender. Da er det alt fra spicy gulrotsuppe med ingefær og chili til grønne supper med rotgrønnsaker og spinat.

Er også mange gode gryter man kan lage, chili con carne med bønner er perfekt som vegetar f.eks. Man kan også lage mye spennende med pasta (å lage egen pasta er overraskende enkelt).

Gulrotsuppe er SÅ godt :D
 
"Pølsegrateng" fra Veganmisjonen er himmelsk god!
 
Back
Topp