Ønskeliste/forberedelser til fødselen?

Mammamosen

Flørter med forumet
Jeg har fått høre fra noen at jeg bare kan drite i å ta med meg denne ønskelisten når jeg skal føde, fordi det ikke kommer til å bli slik som jeg har tenkt. Begynner å bli mektig lei av å høre at jeg kan glemme både ditten, og datten vil ikke ha noe effekt - så da kan jeg bare drite i å gjøre det også.

Vel..hva vet de egentlig om det? Vi er alle forskjellig, kanskje det fungerer for meg, hvis ikke, har jeg lært av den erfaringen på egenhånd!

Når det gjelder kroppslige forberedelser så tenkte jeg å teste ut modningsakupunktur, noen som har prøvd dette før? Vil du si at dette hadde noen effekt?

Har også planer om å tøye nedentil med olje ukene før fødselen. Ang dette har jeg fått høre at det kan fremkalle maserier, samt ikke ha noen effekt, så det må jeg for all del ikke gjøre. :) Noen her som har født før som gjorde dette? Noe forskjell/mindre revning?

Jeg begynte for øvrig å trene sånn helt plutselig da jeg ble gravid. Kan nok ha noe med at jeg mistet på første forsøk - men jeg endret hvertfall livvstilen min totalt og har klart å holde det gående siden. Jeg har fått det for meg at hvis jeg holder meg sunn og i god form, så øker jeg sjansen for at fødselen blir optimal. Både med tanke på smerte og forløpet på fødselen. Vel, man kan jo håpe:) Ikke minst har treningen hatt mye å si for vektøkningen min i svangerskapet, som har forløpig kun har økt med 4-5 kg.

Drømmefødselen: Føde i vann.

Om ikke det går, så får jeg nøye meg med vann som smertelindring innimellom. Da vil jeg kanskje teste ut å føde på huk/fødekrakk om jeg er i form til det eller på alle fire. Ellers ser jeg for meg at jeg skal klare meg med akupunktur, varme kluter på åpningen, massasje og hyling. Kanskje musikk. Og viten om at jeg kan få epidural hvis jeg skulle trenge det :) 

Jeg ser jo selvfølgelig realistisk på hele greien også, alt kan skje og det er ikke sikkert jeg får lov til alt jeg har sett for meg. Men jeg har definetivt lov til å ønske meg mitt drømmescenario, så den listen skal ned i fødebaggen når den tid kommer!

Har du laget deg en ønskeliste/ sett for deg hvordan du vil oppleve fødselen din? Gjør du noen kroppslige forberedelser?

Du som har født før, lagde du deg en liste? Blei tingene slik som du hadde sett for deg?

 
Det blir veldig interessant for meg og å få lese deres erfaring. Sliter med ønskeliste selv. Både mamma og søster hadde dramatiske fødsler, jeg er livredde at dette skjer med meg og. Så jeg vet ikke om det nytter å skrive om det slik at de blir litt mer obs på meg?
 
Jeg hadde ikke skrevet ønskeliste for min fødsel, men hadde en del tanker om hva jeg kunne tenke meg.

Rakk forøvrig ingenting, da fødselen gikk veldig fort til å være 1. gangs.. (fra første "tegn" gikk det 2,5 time). 

Revnet mye, hadde ikke prøvd modningsakupunktur eller oljer... Hvis det ikke vil gjøre at neste fødsel går enda fortere kommer jeg nok til å prøve det neste gang.

 
Jeg smørte og tøyde med olje før første fødsel, men likevell revnet jeg mer enn gjennomsnittet. Så det har jeg liten tro på. Tror det er andre faktorer som spiller større rolle.
 
Det er vel ingenting i veien for at du har med deg ønskeliten, tenker jeg :-) Sikkert greit å være forberedt på at fødselen kan bli annerledes enn du har sett for deg, men for alt du vet kan du jo få ønskene dine oppfylt :-)

Jordmor fortalte meg at en dame ønsket å føde  under hypnose (....), men det endte meg at dama lå på alle fire på gulvet og skrek under fødselen. Skjønner deg godt når du blir litt frustrert over alle "velmente" råd før/under fødselen. Alle fødsler er forskjellige, slik jeg har fostått det - så det eneste er vel, slik som jordmor prøvde å fortelle meg - er å tenke over hva du ønsker, men også være forberedt på at alt kan skje :-)

For min egen del har jeg så skrekken, at jeg ikke orker tenke særlig mye på selve fødselen. Jeg er bare nødt til å stole på folk rundt meg, ellers går vel jeg i kjelleren. Det eneste jeg har tenkt på, er at jeg er veldig for smertelindring i form av epidural! Så får ting gå som de går :-)

Så bortsett fra smertelindring, har jeg forsøkt litt mentale forberedelser - som å tenke litt hver dag på at de aller fleste fødsler går greit, at kvinner føder jo faktisk flere ganger, sykehuspersonellet gjør dette daglig, kroppen min skal klare en slik påkjenning osv. Men aller mest tenker jeg på hvor mye jeg gleder meg til å se vår lille frøken :-)
 
Hmm, dette har jeg ikke tenkt på. Ønskeliste, det er kanskje lurt det? Nettopp av de grunnene du nevner. Jeg tør ikke tenke så mye på fødselen, men hvis man fokuserer på drømmescenarioet, så kanskje det føles bedre i alle fall? Så får det gå som det går... :)
 
Du må jo lage ønskeliste visst du føler for det, drit i ka alle andre sei.. :)

Eg er førstegangsfødande, så har ikkje peiling på om nåke funke eller ikkje.
Men sjølv har eg plana om å prøva modningsakupunktur og massasje... :-)
 


Frk Knuts skrev:

Så bortsett fra smertelindring, har jeg forsøkt litt mentale forberedelser - som å tenke litt hver dag på at de aller fleste fødsler går greit, at kvinner føder jo faktisk flere ganger, sykehuspersonellet gjør dette daglig, kroppen min skal klare en slik påkjenning osv. Men aller mest tenker jeg på hvor mye jeg gleder meg til å se vår lille frøken :-)

Slik tenker jeg også på det. :-) 
 
Haha, jeg skal lage liste jeg og LAMINERE den!  
 
Dersom du ønsker å ha ønskeliste med for fødselen så må du bare gjøre det.. Det er jo en måte å få formidlet dine ønsker til de som jobber der hvis du skulle "glemme" å nevne det i samtalene med jordmoren.. Og ikke minst et viktig hjelpemiddel for din kjære at han faktisk vet hva du vil..

Selv hadde ikke jeg med liste til første fødselen.. Gikk inn i fødselen med åpent sinn.. Hadde alltid sett for meg smertelindring i form av vann.. Noe som ikke gikk siden fødselen ble satt igang og jeg måtte ha drypp.. :(  Utover det hadde jeg ingenting jeg skulle eller ikke skulle ha av smertelindring. Endte opp med epidural og er kjempe gla for det..

Prøvde modningsakupunktur. Når jeg ble satt i gang ca 3 uker etter oppstart på akupunkturen var jeg overhodet ikke moden, men til tross gikk det kun 10-11 timer fra riene tok seg opp (vha drypp) til gutten var ute.. Så gikk fort til å være førstegangs og igangsatt..

Kommer nok til å prøve modningsakupunktur denne gangen også. Og gå inn i fødselen med åpent sinn..:-)
 


Mammamosen skrev:
Haha, jeg skal lage liste jeg og LAMINERE den!  


Hahaha, det blir ikke bedre enn det!!
 
Back
Topp