Ønskebrev til føden?

KatBra

Gift med forumet
Oktobermirakler 2013
Er det mange av dere som har tenkt å skrive brev til føden om hvilke ønsker dere har for fødselen? Noen av dere som har gjort det ved tidligere fødsler? Føler dere at ønskene deres ble ivaretatt av jordmor?
 
jeg fikk et ark av jordmoren med spørsmål aklerede skrevet på så jeg bare kunne svare på og legge inni mappen min med helsekoret:)
 
Nei ikke noe brev!
Sist gang fikk de KLAR beskjed om hva eg ville og ikke underveis i fødselen :P
Og rekner med det samme skjer denne gangen ;)
Noe/det meste ble hørt...andre ting ikke..:)
 
Nei det gidder jeg ikke. Har hatt en dramatisk fødsel og en solskinnsfødsel. Jeg vet jeg kan utmerket godt uttale meg om mine behov når jeg kommer på føden. Og så er det jo slik at en tvillingfødsel er veldig overvåket og jeg har ikke så mange alternativer. Det blir epidural om de rekker det og det blir på rygg i en seng pga elektroner på tv1 og sparke og rie overvåkning på tv2. Og det er jo vanskelig å se for seg hvordan en fødsel blir. Hadde maaaange tanker da jeg skulle ha nr to. Men ingen ting ble som jeg trodde. Hver fødsel er veldig unik. Og selv om feks badekar er fantastisk en gang kan det bli et helvete neste gang.. Så jeg tar det som det kommer :)
 
Skriver ingen ønskebrev. Tar det som det kommer. Gjorde det sist også. Alle fødsler er forskjellige så kan liksom ikke forberede det helt. Men har noen tanker på hvordan jeg ønsker det men det formidler jeg når jeg er der.
 
Takk for svar :)

Jeg har liksom fundert litt på dette med fødselen og hva jeg ønsker hvis det skulle oppstå komplikasjoner (noe som er helt vanlig i vår familie, dessverre). Problemet er at jeg er veldig beskjeden av meg, vil ikke bry noen, så er redd jeg ikke klarer å formidle hva jeg ønsker underveis i fødselsforløpet og derfor sitte igjen med en veldig negativ opplevelse i etterkant. Så for meg hadde det kanskje vært lurt å skrive et slikt brev?
 
Du må jo nesten gjøre det som er riktig for deg. For meg er det helt unødvendig å skrive brev. Men for deg ser det ut til at det kan være en ide. Men samtidig så er slett ikke sikkert din fødsel blir komplisert selv om andre i familien har opplevd det. Men nevner du det i et brev at der har vært litt greier og at du er litt engstelig for det osv så har jo du gjort ditt, og føden har informasjon du føler er nødvendig for de å ha. Eventuelt be om en samtale på føden nå før fødsel.
 
Jeg kommer til å legge ved en liten lapp hvor det står at jeg muligens ikke ønsker jordmor fra den avdelinge jeg skal føde på, pga jeg nettopp har vært i praksis der... Og at ingen av mine medstudenter fra barnepleierstudiet, som er i praksis nå, skal være med på fødselen. Det vil gå langt over min intimsone ;) Og at jeg ønsker god informasjon dersom det skulle skje noe dramatisk o.l hvor barnet må ut. Har en ganske dramatisk erfaring fra sist fødsel, så vil gjerne ha hjelp til å takle det bedre en evt ny gang :)
 
Jeg skrev et sånt brev sist gang da jeg slet med enorm fødselsangst..
Dem var kjempeflinke og satte seg inn i det alle sammen, så all skryt til jordmødrene da ja :)
 
Høres ut som om det kan være greit for deg å skrive et brev. For min del ble jeg veldig bestemt da jeg lå med stormrier og ikke fikk noen pauser. Jeg ba om epidural og jordmora spurte om jeg ikke ville prøve noe annet først. Det var nok den eneste gangen jeg kunne oppfattes som litt bitchy under fødselen. Men så fort epiduralen virket var jeg meg selv igjen :) Hvordan er mannen din? Snakk med han om bekymringene dine. Jeg håper han kjenner deg godt og kan ta tegnene dine hvis du ikke klarer å videreformidle dem. Han kan si ifra til jordmor underveis om det er noe du trenger. Husk at han er fødselspartneren din og skal hjelpe deg. Han er ikke bare en tilskuer og for mange menn er det godt å få en oppgave i en slik situasjon.
 
Back
Topp