Ønske om keisersnitt?!

mamma - venter nr 2

Blir kjent med forumet
Jeg ønsker keisersnitt etter en veldig dramatisk fødselsopplevelse sist gang. Har vært på flere samtaler på sykehuset, men legene mener det skal gå bra. Jeg får lavere terskel for ks, men må alikevel gjennom "vanlig" fødsel først. Det samme skjedde sist og endte med hastekeisersnitt. Ønsker ikke oppleve dette igjen.
Sist gav leger og jordmødre meg beskjed om at neste gang blir det ikke slik, da får du planlagt ks og alt vil gå mye bedre.. Står ikke skriftlig noen plass, men både meg og min ektemann husker dette..

Noen som har fått ks? Skal ha? Skjønner ikke hva som skal til å få det, men man virkelig har behov. Er ordentlig deprimert i svangerskapet pga dette. Ingen glede over baby, graviditet, mage, spark osv... Frustrerende å ha det slik..

Huff det hørtes forferdelig ut!! Føler virkelig med deg 

Legene, jordmødrene på sykehuset tenker nok mest på babyens vel enn deg. Men på den andre side så forstår jeg situasjonen din.

Jeg har fått innvilget keisersnitt. Men det var ikke noe jeg selv ba om, bare nevnte for jordmor på helsestasjonen at jeg hadde stor ruptur sist med etterfølgende plager, som gjorde barseltiden veldig vanskelig for meg. Hun henviste meg til fødselsangstteamet på sykehuset, noe jeg var skeptisk til, fordi jeg mente det ikke var angst, men reelle fysiske plager. Men jeg gikk likevel, heldigvis. Legen jeg snakket med på angstteamet henviste meg videre til en gynekolog som jobber på fødeavd. Før gynekologen undersøkte meg, spurte hun hva mine tanker var rundt eventuelt keisersnitt i forhold til vanlig fødsel. Jeg sa jeg ville la henne avgjøre hva som var best, og skulle følge hennes råd, hvis hun mente en vaginal fødsel var forsvarlig, var det greit for meg. Etter grundig undersøkelser i gu-stolen, fant hun selv ut at det ville være en for stor risiko for meg med en tilsvarende ruptur, at arrvevet nok ikke ville klare å reparere seg selv. Det var min vei til ks. Jeg hadde også forberedt meg på en vanlig fødsel men med lav terskel for ks hvis noe hinder skulle oppstå. Skjønner godt at du er frustrert, synes ofte jeg hører om gravide i din situasjon, som er blitt lovet ks neste gang av legene på føden, men det blir 'glemt' når man så står der neste gang. Bor du i et fylke der det er flere mulige fødesteder? Har hørt at noen har skiftet sykehus, og fått annen type hjelp av legene på det nye stedet.

Back
Topp