Øm og vond etter fødsel

Matoaka

Første møte med forumet
Dette er jo selvsagt veldig vanlig, men for meg oppstod ingen smerter før nå nylig og småen er allerede blitt 11 dager gammel.
De første dagene hadde jeg ingenting vondt nedentil, men nå kjennes det ut som jeg har fått skambank hver gang jeg er oppreist enten jeg står eller går. Kjenner hoven (noe jeg ikke er) kjenner blodet "banke". Det kjennes som jeg har fått ordentlig juling rett og slett! Det er ikke selve fødselskanalen som gjør vondt det er rett og slett området rundt/utenpå.
Kan heller ikke trene bekkenbunnen fordi dette gjør ekstra vondt helt frem til "knappen".

Andre som har opplevd noe lignende? Om dere i det hele tatt skjønner hva jeg prøver å forklare?? Føles så rart og feil. Er liksom vondt og stå eller gå for lenge :/
 
Hei på deg!

Det høres ikke godt ut med så mye vondt! Og jeg tenker at man vanligvis kan stole på det man kjenner, så når du føler noe er "rart og feil", så er det kanskje lurt å sjekke det opp!
Jeg lurer litt på om du ble sydd eller kanskje klippet i forbinnelse med fødselen...? Noen ganger kan man jo få betennelse i en rift, og det kan bli hovent og rødt og vondt - og man kan kjenne nedpress når man står og går...... Jeg tror det ville være en god idè å få en jordmor eller lege til å se på deg. Da kan du få vite om det er noe galt, eller om det er som det skal være.
Noen kvinner kan faktisk også få vondt i/rundt symfysen etter fødselen - da spesielt ved belastning, mye ståing og gåing og asymmetriske bevegelser - hvis det skulle være noe sånt er en kiropraktor rett person å få hjelp av!

Masse lykke til videre da :)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Back
Topp