Øm kul ved siden av brystvorta

Glad70

Forumet er livet
Jeg har fått en vond, hard klump ved siden av brystvorta. Jeg oppdaget den i går ettermiddag. Det er vondt i brystet hele tiden, men selvsagt enda vondere når barnet mitt dier. Noen som har vært borti lignende, eller som vet hva dette kan være? Det jeg vel egentlig lurer på er om dette er noe som går over av seg selv eller om jeg må kontakte lege.
 
høres ut som tett melkegang eller brystbetennelse... tette melkeganger kan løses ved at du maserer i dusjen, eller når du ammer...  brytsbetennelse får noe du for hos legen... tror det er betennelse hvis brystet er varmt og rødt
 
Jeg har vært veldig mye plaget med tette melkeganger, men det har ikke blitt noen synlig kul like ved brystvorta av det, det har mere vært ømme kuler inne i brystet. Men det er jo mulig de kan tette seg igjen nærmere "utgangen" også?
 
ORIGINAL: Nallepooh

Kan dette være noe som angår deg kanskje?

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=61

 
Jeg sendte mail til ammehjelpen i høst (ang. tette melkeganger), og fikk (tilslutt) denne artikkelen som svar. Prøvde lecitinkapsler, men kunne ikke merke noen bedring. Imidlertid gikk jeg en periode på betennelsesdempende medisin før jul (grunnet en betent slimpose i albuen), og jeg vet ikke om det var tilfeldig, men synes problemet med tette melkeganger ble bedre etter det. Har hatt litt tendenser nå etter nyttår også, men da på det andre brystet enn det som var mest plagsomt før, og ikke på langt nær like smertefullt heller, så det er til å leve med, liksom.
 
Når det gjelder den kulen jeg fikk i går, så synes jeg kanskje den er bittelitt bedre nå faktisk, den har i hvertfall ikke blitt værre. Begynner å lure på om det rett og slett er en "skade", jenta mi er nokså velutstyrt hva tenner angår (de er blitt veldig lange), og hun har lett for å dra brystvorta med seg et godt stykke i det hun slipper brystet...[:-]
 
Men takk for svar![;)]
 
Så bra at du merker bedring!
 
Men hvis du ikke blir bra, så er nasjonalt kompetansesenter for amming utrolig dyktige. De reddet faktisk meg (via ammehjelpen) i startfasen når ingen andre kunne hjelpe. De sitter på mye kompetanse, men ønsker i utg.pkt at man skal kontakte dem via lege, helsesøster eller lignende, slik at kunnskapen spres. Men de gjør unntak, så det går også an å prøve å ringe dem direkte. [;)]
 
God bedring til puppen! [:)] 
 
Takk for det!
 
Det føles ikke så verst nå, og kulen har helt klart blitt mindre/mykere. Er imidlertid bittelitt spent på hvordan det er i morgen tidlig (ankommende på hva som er årsaken til kulen). Jenta mi får nemlig siste pupp kl 1700 på kvelden, før grøt og kveldsstell og natti-natti. Og de siste dagene har hun sovet til bortimot 0630, så det blir et ganske langt "stint" for puppene. Begynner å bli en stund siden sist jeg lå og ventet på at hun skulle våkne nå (på grunn av spreng), og håper ikke det skjer i morgen heller!
 
Nei, det er nok ikke brystbetennelse, siden jeg er i god form sånn ellers. Og det kjennes ikke akkurat som tette melkeganger heller, har som sagt vært endel plaget med det, og eneste løsning for meg når det først var skjedd var å håndmelke under en varm dusj.
 
Det er uansett mye bedre i dag enn jeg var i går morges, er akkurat nå litt øm etter dagens første amming, men jeg håper og tror at dette skal gå over.
 
Takk for svar alle sammen![:)]
 
Back
Topp