Økt spyttproduksjon når man er gravid.

Freja78

Elsker forumet
Jeg har lest flere stedet at det er et symptom på graviditet, men hører ingen slite med det... untatt meg. Jeg har dager jeg ikke merker noe, og dager jeg omtrent drukner i mitt eget spytt. Overdriver ikke altså, det flommer over i munn og halsen, jeg spytter og svelger så jeg omtrent blir gal. Kan komme på null svisj og virkelig sette meg ut. Jeg har oppkastfobi og har hørt fra mange at de får vann i munn før de skal kaste opp, så når jeg får dette, så slår jo angsten til for fullt fordi jeg er redd for oppkast. Enda ikke skjedd da, men plagsomt er det. Er det noen andre som har opplevd eller opplever dette og har noen råd for hvordan jeg kan slite mindre med det? Blir snart gal.
 
Jeg har merket økt spyttproduksjon under begge svangerskapene. Det startet riktignok ikke før ut i andre trimester, men det er plagsomt, ja. Dessverre har jeg enda til gode å finne noe som hjelper noe særlig, utenom å drikke vann, spise noe eller sutte på en pastill når jeg føler at det "flommer".
 
Jeg har merket økt spyttproduksjon under begge svangerskapene. Det startet riktignok ikke før ut i andre trimester, men det er plagsomt, ja. Dessverre har jeg enda til gode å finne noe som hjelper noe særlig, utenom å drikke vann, spise noe eller sutte på en pastill når jeg føler at det "flommer".


Jeg har ikke prøvd selv å kutte ned på spyttproduksjonen, men det med å sutte på pastiller og slikt kan kanskje virke motsatt også? For svigermor er plaget med munntørrhet, og har dermed bestandig masse pastiller og drops i veska for å kunne ta hvis hun blir tørr i munnen fordi hun sier det stimulerer spyttproduksjonen. Men så klart, å ta en pastill kan jo gjøre at det virker mindre ekkelt siden det blir god smak og man svelger mer naturlig.
 
Jeg har ikke prøvd selv å kutte ned på spyttproduksjonen, men det med å sutte på pastiller og slikt kan kanskje virke motsatt også? For svigermor er plaget med munntørrhet, og har dermed bestandig masse pastiller og drops i veska for å kunne ta hvis hun blir tørr i munnen fordi hun sier det stimulerer spyttproduksjonen. Men så klart, å ta en pastill kan jo gjøre at det virker mindre ekkelt siden det blir god smak og man svelger mer naturlig.


Ja, vanligvis skal det med pastiller kunne føre til økt produksjon, men i mitt tilfelle ga det bedre smak, som du sier, og i tillegg gjorde det faktisk at jeg følte at jeg fikk svelget unna spyttet bedre (huff, hørtes ekkelt ut:p) og det roet seg en stund. Så her må jo bare TS prøve og se hva som fungerer for henne.

Glemte dessuten å skrive at legen sa nå sist at det kan skyldes sure oppstøt dersom du er plaget med det (noe jeg er) og at syredempende- eller nøytraliserende kan hjelpe! Har ikke testet ut dette selv.
 
Vann i halsen har jeg vært plaget med leeeenge, helt siden i fjor en gang. Og det er nok en form for refluks. Men dette vannet jeg får nå kommer helt ut av det blå og ingenting hjelper. Afipran hjelper, for det tørrer ut munnen. Men spiser jeg eller drikker, så ser jeg ut som ei bikkje med rabies etterpå :p Også blir jeg faktisk kvalm av alt vannet som må svelges hele tida. Er i tredje trimester nå, jeg hadde noe av dette i begynnelsen, men det ga seg etter uke 8-9 et sted. Så kom det tilbake rundt uke 23 og vært veldig plagsomt siden.
 
Da e gikk gravid måtte e skifte på dyna og puta kvær dag for e sikla som en st.bernard hund :p
 
Herregud så rart! Satt nettopp å stussa over at jeg hadde så mye "vann" i munn, så var dette første tråden på listen :p Nå er jeg bare 8 uker(imorgen), men pleier ikke å ha det, så det er nok svangerskapsrelatert ja ;)
 
Har hatt det i alle mine svangerskap og jordmora i Zahl det var helt normalt:rolleyes:
 
Back
Topp