Økt risiko for blodpropp

Førstespire123

Forelsket i forumet
MayDay2021
Kom helt plutselig på i går kveld at jeg for mange år siden tok en gen-test som viste at jeg hadde en mutasjon som gjør at jeg er ekstra utsatt for blodpropp. Husker ikke hva det heter, men tror det var faktov V Leiden.

Etter litt googlig så ser jeg at disse med dette genet kan ha økt risiko for spontanabort! Ble selvsagt veldig bekymret og har bestilt meg lege time for å snakke om dette er noe jeg trenger behandling for. Håper jeg får time i dag! Noen fler som har erfaring med lignende? Som om jeg ikke allerede stresser nok med at det skal gå galto_O

Vet mange med den genmutasjon får blodfortynnende :) Egentlig skulle du fått deg en «akuttime» på dagen, for du er jo ekstra utsatt for blodpropp nå i svangerskapet.

Vet mange med den genmutasjon får blodfortynnende :) Egentlig skulle du fått deg en «akuttime» på dagen, for du er jo ekstra utsatt for blodpropp nå i svangerskapet.
Takk for svar! Ja, håper jeg får time i dag. De bruker å være ganske kjappe, så vil tro jeg får en melding når de åpner i dag, hvis ikke får jeg ringe de:happy: Er veldig glad for at jeg kom på dette så tidlig!

Takk for svar! Ja, håper jeg får time i dag. De bruker å være ganske kjappe, så vil tro jeg får en melding når de åpner i dag, hvis ikke får jeg ringe de:happy: Er veldig glad for at jeg kom på dette så tidlig!

Ja, da skal du ha time idag og starte med blodfortynnende medisiner i dag også. Om legen virker usikker, så se til at han ringer gyn avdeling på sykehus for å høre ang dosering og slik. Men sannsynligvis vet nok legen hva du skal stå på. Det er som regel fragmin sprøyter ut svangerskapet ved leiden, evt tabletter i tillegg.
Lykke til :)

Så bra :Heartred Det kan også være lurt å gi beskjed til lege om å ta kontakt med hematolog om hen er usikker :-)

Jeg går på klexane daglig på grunn av økt fare for blodpropp, da jeg har hatt det tidligere, startet opp 4+4 :happy: så bra du har bestilt legetime, da får du nokk blodfortynnende idag:happy:

Last edited:
Takk for alle svar! ❤️ Fikk egentlig time på. Mandag, men fikk "krangla" meg til time i dag likevel. Håper legen min ikke sier at det ikke er noe å bekymre seg for og at jeg overreagerer...! Er så redd for å ikke bli tatt alvorlig når det er så tidlig, men vil jo ikke risikere at noe skjer med lille spire fordi jeg ikke har tatt alle forhåndsregler heller. Skal holde dere oppdatert når jeg er ferdig med timen❤️

Takk for alle svar! ❤️ Fikk egentlig time på. Mandag, men fikk "krangla" meg til time i dag likevel. Håper legen min ikke sier at det ikke er noe å bekymre seg for og at jeg overreagerer...! Er så redd for å ikke bli tatt alvorlig når det er så tidlig, men vil jo ikke risikere at noe skjer med lille spire fordi jeg ikke har tatt alle forhåndsregler heller. Skal holde dere oppdatert når jeg er ferdig med timen❤️
Da må du være knallhard! Krev at han skal kontakte hematolog eller gyn, evt søk opp studier på nett! :-) det handler jo ikke bare om lille sitt liv, men også ditt :Heartred

Krev at han snakker med vakthavende gyn på sykehuset du tilhører, da får du i hvertfall en skikkelig vurdering! Jeg var usikker på om jeg skulle gå på blodfortynnende siden vi ikke vet om blodproppen jeg hadde var på grunn av svangerskapet eller operasjonen i fb med ex.u’n jeg hadde. Men der var både vakthavende gyn og fastlegen enige om at vi ikke skulle ta noen sjangser, og jeg skal gå på lavdose klexane hele svangerskapet. Legen ringte bare gyn for å høre at han tenkte det samme som legen min gjorde:)

Da har jeg vært hos legen, ble veldig godt mottatt så bekymringen min var grunnløs:happy: Han hadde på forhånd kontaktet gyn siden han sjelden var borti tilfeller som dette, men siden han ikke visste at jeg var gravid men trodde det gjaldt planlegging av graviditet hadde han ikke fått svar på hvilken dose jeg burde bruke. Var såpass sent på dagen når jeg var der at den han hadde snakket med var gått, så han skulle ringe meg på mandag når han hadde fått klarhet i hvilken dose jeg skal på. Risikoen er visst ikke så veldig stor allerede nå, men han var helt enig i at jeg måtte gå på blodfortynnende og at dette blir sett på som et risikosvangerskap slik at jeg kommer til å bli fulgt opp tettere. Veldig glad for at jeg ble tatt alvorlig og at jeg plutselig kom på dette i går! Har visst både protein s mangel og Leiden, så her har vi i pose og sekk:hilarious:

Da har jeg vært hos legen, ble veldig godt mottatt så bekymringen min var grunnløs:happy: Han hadde på forhånd kontaktet gyn siden han sjelden var borti tilfeller som dette, men siden han ikke visste at jeg var gravid men trodde det gjaldt planlegging av graviditet hadde han ikke fått svar på hvilken dose jeg burde bruke. Var såpass sent på dagen når jeg var der at den han hadde snakket med var gått, så han skulle ringe meg på mandag når han hadde fått klarhet i hvilken dose jeg skal på. Risikoen er visst ikke så veldig stor allerede nå, men han var helt enig i at jeg måtte gå på blodfortynnende og at dette blir sett på som et risikosvangerskap slik at jeg kommer til å bli fulgt opp tettere. Veldig glad for at jeg ble tatt alvorlig og at jeg plutselig kom på dette i går! Har visst både protein s mangel og Leiden, så her har vi i pose og sekk:hilarious:

så bra du ble tatt på alvor:happy: er nå heldigvis ikke så lenge til du får starte opp da! Sa han noe om hvilken oppfølging du vil få da?

så bra du ble tatt på alvor:happy: er nå heldigvis ikke så lenge til du får starte opp da! Sa han noe om hvilken oppfølging du vil få da?
Nei, ikke annet enn at jeg vil bli tett fulgt opp. Han er en kar som tar ett steg om gangen, så det skal vi sikkert snakke om på mandag, regner jeg med:happy: Lov å håpe at TUL blir sponset? :p

Høres ut som at su har en fin fastlege som tar deg på alvor, legen min er også sånn som tar kontakt med andre om han er usikker og syns det er veldig betryggende :)

Høres ut som at su har en fin fastlege som tar deg på alvor, legen min er også sånn som tar kontakt med andre om han er usikker og syns det er veldig betryggende :)
Ja, han er veldig grei! Enig med deg, veldig betryggende at de tar kontakt med andre for å sjekke opp ting når de blir usikre. Kan jo inne forvente at de kan absolutt alle tematikker like godt:happy:

Back
Topp