Økt fedrekvote

Tale09Henny11

Elsker forumet
hva syns dere om den nye økningen av fedrekvota?

Den bli jo økt fra 10 til 12 uker fra 1 juli. 1 av ukene blir lagt til ekstra mens den andre uka blir tatt fra det som i dag kan fordeles fritt mellom mor og far.

Selv syns jeg at dersom de skal gi flere uker til far så trenger de ikke ta fra det som skal deles mellom mor og far, men heller legge til ekstra alle de ukene de mener far absolutt burde være hjemme.
Har en mann som ikke syns så mye om å måtte være hjemme så lang tid av gangen. (han er litt for glad i å gå på jobb) Og på den måten de gjør det så mister jo jeg mulighet til å være hjemme, mens far skal "tvinges" til å være hjemme enten han vil eller ikke.

Fra 1 juli har jo far rett på 12 uker mens mor bare er forbeholdt 9 uker. Dette er jo ikke likestilling. [8|]

grunnen til at det MÅ gjøres sånn er fordi mange mødre tar hele den fellespermen selv,og ikke vil gi far noe. og flere fedre ønsker mer rettigheter ang det å være hjemme med barnet sitt!

her er vi kjempeglade,er jo snakk om en ekstra uke perm! og min man skal med glede få de 12 og mere til om det lar seg gjøre neste gang vi får barn.

han har fordelt nåværende perm på 10 ukergodt, og tar nå i påska 14 dager,og de 4 siste ukene i sommer,mini blir 2år i slutten av juli.

liker det ikke jeg heller.. vi taper GANSKE mye penger på at han skal gå hjemme også, så her er det bare å fylle opp sparekontoen gitt.. [:-]

Irriterer meg skikkelig at de faktisk har tenk til å gjøre det altså!! Gubben vil ikke ha sine 10 uker engang, glad i å jobbe og trives ikke med å gå hjemme, og fysisk kaster opp av bæsjebleier så når jeg nå skal søke jobb så er jeg nødt til å søke nattevakt jobb så jeg er hjemme på dagtid til å ta bleier osv. ellers så ønsker han ikke gå hjemme og da må jeg gå hjemme uten lønn i 10uker fordi de ukene ikke kan overføres til meg...

Greit at menn skal få valget men er faktisk ikke alle som ønsker det og syns det skal respekteres også...

ORIGINAL: Dollface

liker det ikke jeg heller.. vi taper GANSKE mye penger på at han skal gå hjemme også, så her er det bare å fylle opp sparekontoen gitt.. [:-]

kjempekjipt å tape penger på at pappan skal ta ut perm,den har jeg kjempestor forståelse for!!! her bet heldigvis arb giver alt over 6g,hvis ikke hadde det jo blitt ett rent tapsprosjekt økonomisk sett.

ORIGINAL: ohBaby!

ORIGINAL: Dollface

kjempekjipt å tape penger på at pappan skal ta ut perm,den har jeg kjempestor forståelse for!!! her bet heldigvis arb giver alt over 6g,hvis ikke hadde det jo blitt ett rent tapsprosjekt økonomisk sett.

akkurat det kan det jo egentlig hende arb.giver gjør når jeg tenker meg om.. har ikke satt meg helt inn i ordningene de har på jobben hans ennå.. er ikke aktuelt i morra liksom [8D]

Hvis familiene opplever at de vil lide stor økonomisk tap ved å få barn er jo hele opplegget helt bak mål.. Hvis tanken er at vi skal føde flere barn så vil jo dette ikke være noe gunstig forslag/vedtak for de familiene som vil bli hardest rammet - NEI, la nå familiene selv får bestemme hvordan de vil fordele permisjonstiden sin!

grunnen til at det MÅ gjøres sånn er fordi mange mødre tar hele den fellespermen selv,og ikke vil gi far noe. og flere fedre ønsker mer rettigheter ang det å være hjemme med barnet sitt!

her er vi kjempeglade,er jo snakk om en ekstra uke perm! og min man skal med glede få de 12 og mere til om det lar seg gjøre neste gang vi får barn.

han har fordelt nåværende perm på 10 ukergodt, og tar nå i påska 14 dager,og de 4 siste ukene i sommer,mini blir 2år i slutten av juli.

Sign!

forstår bakgrunnen for at dei gjer dette, men synst vi som velger å få barn bør få den tilliten at vi kan fordele
permisjonen mellom oss som foreldre, slik at det blir best for barnet og mest mulig gunstig av hensyn til praktiske forhold.

men når vi faktisk TAPER masse penger på det, synest eg det er heilt bak mål. Mannen tjener for godt og er over det maksbeløpet NAV utbetalar i permisjonspenger, så vi får mykje mindre utbetalt dei vekene han har perm (har bare 1 barn, født 2006), enn om han hadde valgt å jobbe.

Ikkje fekk vi søke over vekene hans heller, strengare reglar som gjer det bortiomot umulig.

Min mann er på båt, ute 5 veker og heime 5 veker. Når vi konfronterte NAV med at vi taper mykje penger
på at han tar permisjonen istedenfor at eg kunne tatt lenger, fekk vi beskjed med saksbehandler at vi kunne gjere
som så mange andre sjøfolk, ta permisjonen mens han likevel har fri (dvs dei 5 vekene har er heime tar han perm i tillegg til si avspasering), og at han då får si ordinære lønn fra rederiet og permisjonspenger fra NAV.

Trudde poenget var å ha meir tid med barnet eg da, men så feil kan man ta.

hadde de bare lagt til begge ukene ekstra skulle jeg ikke sagt noe, men så lenge gubben her egentlig ikke vil gå hjemme de 10 ukene han allerede må (han er veldig glad for at jeg har termin før endringen kommer i gang, så han slipper 2 uker ekstra så det for klarer jo han syn litt)

Hadde han ønsket å være mer hjemme enn de ukene så skulle jeg ikke sagt noe og latt ham få mer av felleskvota, men så lenge han faktisk ønsker at jeg er hjemme mest mulig så byr det på litt problemer at de tar fra de fellesukene og merker de kun til far.

Så kan for all det forstå dere hvor far ønsker å være hjemme at dette passer utmerket.

Jeg synes det er kjempeflott! Holdningene i samfunnet trenger tydeligvis dette for å endres. Og jammen har det blitt store endringer siden fedrekvoten ble innført! Man kan jo bare sende barnet i barnehagen eller til dagmamma da, hvis man er så redd for at far skal være hjemme med det. Flott at fedre får knytte de tidlige båndene til barna sine! Det er bevist at dette har ført til bedring av både far-barn forhold og mor-far forhold. Så det har virkelig vært et virkemiddel som har nyttet!

Synes de heller burde ordne det sånn at far får permisjon selv om mor ikke har vært i jobb..
De maser om at det er så viktig for ungene å tilbringe tid sammen med far og bli kjent. Men har mor vært uten arbeid, så er dette ikke lenger viktig..

Skulle også ønske at det gikk an å fordele de ukene selv. Her er det også en mann som ikke liker å gå hjemme, han går rett og slett på veggen.. Vi har løst permisjonen med at han tar ut onsdagene i litt over et år, samtidig som jeg går hjemme. Har valgt å gå hjemme et år til uten lønn..

ORIGINAL: Fru Riskorn

Jeg synes det er kjempeflott! Holdningene i samfunnet trenger tydeligvis dette for å endres. Og jammen har det blitt store endringer siden fedrekvoten ble innført! Man kan jo bare sende barnet i barnehagen eller til dagmamma da, hvis man er så redd for at far skal være hjemme med det. Flott at fedre får knytte de tidlige båndene til barna sine! Det er bevist at dette har ført til bedring av både far-barn forhold og mor-far forhold. Så det har virkelig vært et virkemiddel som har nyttet!

Er jo overhode ikke redd for at faren skal være hjemme med ungen, han greier det like godt som meg når han bare først er hjemme.

Probleme med den løsningen (altså ta fra felles og gi til far) kommer i de tilfellene da far ikke vil være så mye hjemme, eller man taper penger på det for far tjener bedre enn maksutbetalingen til NAV og da taper en jo faktisk penger på at far er hjemme.
Det blir ikke noe bedre mor-far forhold i de tilfellene der far tvinges til å være hjemme selv om han egenlit ville arbeidet, da blir det bare frustrasjon og hente fra ham i stede for gleden over å være hjemme.

Skjønner at dette hjelper mange fedre som ønsker å være hjemme, og er ikke direkte imot at far skal få større kvote, er bare imot at dette skal tas fra den felleskvota som er per i dag, syns heller de kunne lagt til 2 ekstra uker til permisjonen i stede for bare 1 om de ønsket at far skulle fått 2 uker til med barnet. [:)]

liker det ikke, her kan ikke sambo være 12 uker hjemme... så vi kommer til å tape masse...

ORIGINAL: mamma.til.to

Synes de heller burde ordne det sånn at far får permisjon selv om mor ikke har vært i jobb..
De maser om at det er så viktig for ungene å tilbringe tid sammen med far og bli kjent. Men har mor vært uten arbeid, så er dette ikke lenger viktig..

Skulle også ønske at det gikk an å fordele de ukene selv. Her er det også en mann som ikke liker å gå hjemme, han går rett og slett på veggen.. Vi har løst permisjonen med at han tar ut onsdagene i litt over et år, samtidig som jeg går hjemme. Har valgt å gå hjemme et år til uten lønn..

Pappaen kan fint ta ut permisjon uten at mor har jobbet så lenge han har opptjent rett til foreldrepenger.. MEN da må mor ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier..
Om mor likevel er hjemme og passer barnet er det jo ikke behov for en person til hjemme et helt år - blir jo "gratis ferie" isåfall ettersom man da blir to til å ta hånd om barnet. Poenget med fedrekvoten er jo at man ønsker at pappaen skal ta ansvar for barnet ALENE og knytte bånd, lære seg rutiner og legge et godt grunnlag for et livslangt forhold til barnet...
Jeg synes det er fantastisk bra med økning av permisjon, her gleder pappaen seg vilt til permisjonen og har mange planer for aktiviteter med andre fedre som skal ha permisjon rundt samme tid.. Han storkoste seg i siste permisjon som kun var på 6 uker, denne gang får han det dobbelte og synes det er topp!
Det er ingen tvil om at innføring av fedrekvoten har hatt den ønskete effekten, flere og flere pappaer tar nå permisjon og det er jo også målet.. Uten fedrekvoten er det mange både mødre og arbeidsgivere som ville satt seg på bakbena og gjort det vanskelig for pappaen å få permisjon...

Og dette med at pappaen taper så mye penger på permisjon - hva med alle mødrene som tjener over 6G??? Ser ikke mange av dem som velger å ikke ta ut permisjon pga de taper penger, og mammaene er jo ofte mye lenger hjemme enn pappaene er.....

ORIGINAL: Jente09Spire11

Er jo overhode ikke redd for at faren skal være hjemme med ungen, han greier det like godt som meg når han bare først er hjemme.

Probleme med den løsningen (altså ta fra felles og gi til far) kommer i de tilfellene da far ikke vil være så mye hjemme, eller man taper penger på det for far tjener bedre enn maksutbetalingen til NAV og da taper en jo faktisk penger på at far er hjemme.
Det blir ikke noe bedre mor-far forhold i de tilfellene der far tvinges til å være hjemme selv om han egenlit ville arbeidet, da blir det bare frustrasjon og hente fra ham i stede for gleden over å være hjemme.

Skjønner at dette hjelper mange fedre som ønsker å være hjemme, og er ikke direkte imot at far skal få større kvote, er bare imot at dette skal tas fra den felleskvota som er per i dag, syns heller de kunne lagt til 2 ekstra uker til permisjonen i stede for bare 1 om de ønsket at far skulle fått 2 uker til med barnet. [:)]

Mor er jo tvunget til å være hjemme. Her er det jeg som tjener best og over maksgrensen og vi som taper penger på at jeg er hjemme. Kunne ikke falle meg inn å klage på det! Betyr jo bare at jeg har god lønn og gode muligheter til å spare meg opp sik at jeg har råd til å tape litt i måneden.

Det er få som "rammes" av nedtrekk i lønn pga at de skal være hjemme, og det kan ikke gjøres særavtaler for dem som tjener mest. At far-barn og mor-barn forholdet er blitt bedre er det forsket ganske mye på, og det regnes som temmelig klart bevist.

Mannen her i huse bare ler av mange av svarene til enkelte av kvinnene her, han sier at alt for mange kvinner burde forande syn på karene og la de komme mer til i forhold til barna

Årsaken til at det blir slik er så enkelt at flertalle av kvinner/mødre ikke lar fedrene komme til hvis de kunne bestemme selv.
Dette gjør at fedre kan få bedre barn-far forhold og det tror jeg er kjempeflott
Det er også bevist at ved at far mer med tidlig så tar de også mer ansvar i hjemmet seinere også i forhold til syktbarn og etc.
Her så var det far som tok mesteparten av permtiden da vi fikk jentungen og det er ikke noe vi angrer på i det helle tatt.

ORIGINAL: Jente09Spire11

Mor er jo tvunget til å være hjemme. Her er det jeg som tjener best og over maksgrensen og vi som taper penger på at jeg er hjemme. Kunne ikke falle meg inn å klage på det! Betyr jo bare at jeg har god lønn og gode muligheter til å spare meg opp sik at jeg har råd til å tape litt i måneden.

Det er få som "rammes" av nedtrekk i lønn pga at de skal være hjemme, og det kan ikke gjøres særavtaler for dem som tjener mest. At far-barn og mor-barn forholdet er blitt bedre er det forsket ganske mye på, og det regnes som temmelig klart bevist.

Godt skrevet Fru Riskorn, endret litt på mitt innlegg mens du svarte ang dette med å tape penger på permisjon.. Merkelig at det er så gruuuusomt når pappaene taper penger i de 10 eller 12 ukene de må ha permisjon, men når mor taper penger i alle de resterende ukene er det ingen som klager..........

Og også merkelig med disse pappaene som ikke "vil" ha permisjon, er da ikke alle kvinner som synes spedbarnsperioden med skrik og gulp og bæsj er noe særlig utviklende de heller.. Men likevel tar de aller fleste kvinner ut mye lengre permisjon enn mannen....

Ikke noe vi roper hurra over, så er glad mageboeren kommer i juni.

Vel nå har vi damer bare 9 uker som er forbeholdt oss og menn snart 12, så det er ikke rettferdig[&:][&:]. Dessuten er det vi som går gravide i 9 mnd + føder dem, så at vi er mer hjemme enn gutta er da bare rett og rimelig!!!!

Back
Topp