"Økt fedrekvote passer IKKE for oss fordi..."

ElisabethR

Forelsket i forumet
Fedrekvoten utvides stadig, og det oppgis flere grunner til dette.
Det er vel bevist i forskning at fedre trenger motivasjon til å ta ut permisjon, og fedrekvoten har bidratt til dette. Ved å øke den ytterligere, ønsker politikerne at forskjellen mellom menn og kvinner utjevnes både hjemme og i arbeidslivet.

Samtidig gir mange uttrykk for at menns arbeidsgivere har vært negative til å la dem ta ut permisjon i forbindelse med fødsel, og at en økt fedrekvote vil gi økt respekt for fedres valg.

Det sagt, så er mange imot en utvidelse av fedrekvoten i den grad vi har sett det nå. Noen snakker av prinsipp om valgfrihet, og mener at politikere skal styre minst mulig av våre liv.

Andre forteller imidlertid om helt konkrete grunner til at fedrekvoten setter kjepper i hjulene for dem. Det er dere jeg ønsker kontakt med.

Er din familie i en slik situasjon at det blir lite gunstig eller lite attraktivt for far å ta 12 ukers permisjon?

Jeg vil gjerne skrive en sak om dette, der jeg skal se på både enkelttilfellene bak "det passer ikke" og sette søkelyset på fedres prioriteringer i dagens Norge.

Hvis du har lyst  å bidra i saken (helst med navn og bilde) hadde det vært supert om du vil sende meg en mail på elisabeth@babyverden.no .

Debatter gjerne temaet i tråden også, men prøv å ikke gjør det til en generell permisjonsdebatt. Jeg ønsker innspill om konkrete grunner til at dette passer dårlig.

Påstand 1: "Politikerne tror at alle norske familier er A4-familier og at alle regler passer for alle. Virkeligheten er mer nyansert og annerledes."
Enig? Uenig?

Påstand 2: "Alle fedre har mulighet til å ta ut pappaperm, hvis de bare vil. Det handler om prioriteringer, og fedre bør prioritere sine egne barn."

Enig? Uenig?

Back
Topp