Økonomisk tap på graviditet!!

Fru utålmodig..

Flørter med forumet
Kjenner jeg koker over!! Synest det så absolutt burde være regler for slikt.. Er det rett at du skal tape økonomisk på graviditet? Nå har jeg ikke snakket med sjefen enda men har sjekket opp litt her og der.. Og det endelige svaret jeg har fått er at det blir helt opp til arbeidsgiver om han ønsker utbetale deg normal lønn når det trengs tilrettelegging! I mitt tilfelle vil jeg da tape noen tusenlapper i mnd på tilretteleggingen!! Synest det er urettferdig, selv om penger ikke er alt så går dette likevel utover økonomien til en voksende familie!!
 
Han kan ikke trekke deg i lønn. Hva slags tilrettelegging trenger du? Jobber du mindre, eller samme antall timer som vanlig?
 
Jeg jobber nattevakter og er fast ansatt som det! Men det blir opp til arbeidsgiver om han vil utbetale meg tilleggene som jeg får i den stillingen når jeg må flyttes over på dag/kvelds vakter! Ville ha regelverk i ryggen før jeg ba om tilrettelegging ettersom jeg vet at det blir styr.. Ingen god ledelse hvor jeg jobber dessverre :( men det var lite hjelp i og lete i regelverk ja! Eneste jeg kan true med er sykmelding, ettersom svangerskapspenger får en ikke om arbeidsplassen kan tilrettelegge! Rimelig frustrert...
 
Kan ikke forstå at dette skal være greit. Har du hørt med likestilling og diskrimineringsombudet?
 
Kjenner dessverre ikke regelverket så godt, men det høres helt urimelig ut.
For øvrig spørs det om du får en sykemelding hvis du ikke er syk...
 
Kjenner dessverre ikke regelverket så godt, men det høres helt urimelig ut.
For øvrig spørs det om du får en sykemelding hvis du ikke er syk...

Søvnforstyrrelser får en sykmelding for. Grunnen til at jeg sliter med nattevaktene mine er nettopp det at jeg ikke klarer sove på dagtid nå som jeg er gravid, klarer ikke holde meg i våken tilstand på nettene :( men spørsmålet blir jo hvor villig legen er til og gi sykmelding om arbeidsplassen kan tilrettelegge påtross av tapt inntekt! Da kan en heller ikke søke svangerskapspenger!

Har snakket med fagforbundet og jordmor. I tillegg at jeg har googlet MYE. Men alt koker ned til at det blir arbeidsgiver som avgjør! Alle vil jo helst jobbe og ikke sitte hjemme og glo i veggene!

Virkelig urimelig ja! ;) Håper bare arbeidsplassen klarer se verdien av å betale ut den lønnen jeg vil ha, kontra at jeg skal sykmeldes!
 
Funnet på likestillings og diskrimineringsombudet sin side:

Dersom tilrettelegging på grunn av graviditet fører til tap av lønnstillegg, som for eksempel nattillegg, kan det være lovlig. Når ulempen faller bort, kan det være saklig at også lønnstillegget knyttet til ulempen bortfaller. Spørsmålet må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle, og det kommer an på hva slags tillegg det er.
 
Funnet på likestillings og diskrimineringsombudet sin side:

Dersom tilrettelegging på grunn av graviditet fører til tap av lønnstillegg, som for eksempel nattillegg, kan det være lovlig. Når ulempen faller bort, kan det være saklig at også lønnstillegget knyttet til ulempen bortfaller. Spørsmålet må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle, og det kommer an på hva slags tillegg det er.
Uff. Står jo ganske svart på hvitt der da. Men håper det allikevel ordner seg for deg. Er det ikke noen du kan snakke med på jobb? Hr avdelingen?
 
Er litt det samme som at lærere ikke får kontaktlærertillegg i permisjon... Er du knyttet til en fagforening du kan kontakte da?
 
Er litt det samme som at lærere ikke får kontaktlærertillegg i permisjon... Er du knyttet til en fagforening du kan kontakte da?

Hva? Det ligger vel inne i den lønnen en faktisk tjener? Er vel utifra dette foreldrepengene regnes vel? Eller er det noe med at årslønnen blir for høy?
 
Hva? Det ligger vel inne i den lønnen en faktisk tjener? Er vel utifra dette foreldrepengene regnes vel? Eller er det noe med at årslønnen blir for høy?
Det er noen tillegg og overtid som ikke regnes i forhold til permisjonspenger.
 
Det er noen tillegg og overtid som ikke regnes i forhold til permisjonspenger.

Skjønner det er mye jeg ikke har fått med meg!

Kan forstå at det er slik dersom en allerede har høy stilling og lønn og at NAV da utbetaler bare opp til en viss årslønn/sats. Men trodde ikke det gjaldt om en jobbet i halv stilling og var godt under denne satsen.. Men mye er vel forandret siden den gang jeg var i permisjon sist skjønner jeg!

Skal vist ikke være enkelt noen ting!
 
Kjenner jeg koker over!! Synest det så absolutt burde være regler for slikt.. Er det rett at du skal tape økonomisk på graviditet? Nå har jeg ikke snakket med sjefen enda men har sjekket opp litt her og der.. Og det endelige svaret jeg har fått er at det blir helt opp til arbeidsgiver om han ønsker utbetale deg normal lønn når det trengs tilrettelegging! I mitt tilfelle vil jeg da tape noen tusenlapper i mnd på tilretteleggingen!! Synest det er urettferdig, selv om penger ikke er alt så går dette likevel utover økonomien til en voksende familie!!

Det jeg tenker er at du i alle fall må få oppfylt samme stillingsprosent i tilretteleggingen. Det er jo egentlig ikke urimelig at man ikke får tilleggene hvis man skifter tidspunkt for arbeidet.
Jeg var sykemeldt pga en større skade og fikk da ikke kveldstilleggene mine, så vil ikke tro at du får tillegg på den måten heller.

Det er lett å se på det man mister i stedet for å se de mange flotte rettighetene vi har i Norge. Jeg som har reist svært mye og bodd i andre land har lært meg å sette svært stor pris på det flotte samfunnet vi lever i, et av verdens beste land å leve i.
Jeg tror vi må åpne øynene litt å lære oss å være takknemlige.

Da blir vi faktisk også generelt mer lykkelige i hverdagen. Det er nå min teori.
 
Godt mulig du ikkje har krav på natt tillegg. Det er ett tillegg på lønna di for du jobber en ugunstig tid. Så du har nokk ingen rett til det. Vis du får det må det vere en grei arbeidsgiver hvertfall.
 
Skjønner det er mye jeg ikke har fått med meg!

Kan forstå at det er slik dersom en allerede har høy stilling og lønn og at NAV da utbetaler bare opp til en viss årslønn/sats. Men trodde ikke det gjaldt om en jobbet i halv stilling og var godt under denne satsen.. Men mye er vel forandret siden den gang jeg var i permisjon sist skjønner jeg!

Skal vist ikke være enkelt noen ting!
Men er mye av lønnen din overtid da?
 
Er ikke helt sikker på hvordan akkurat det er, men kan stemme det at du ikke får tilleggene. F.eks min samboer jobber nattvakter og var sykemeldt en liten periode, og da fikk han fast lønn selvfølgelig, men han fikk ikke tilleggene og overtiden han er vant til å få. Dette er vell fordi arbeidsgiver må betale en evt. Vikar tillegg og overtid isteden.
 
Det jeg tenker er at du i alle fall må få oppfylt samme stillingsprosent i tilretteleggingen. Det er jo egentlig ikke urimelig at man ikke får tilleggene hvis man skifter tidspunkt for arbeidet.
Jeg var sykemeldt pga en større skade og fikk da ikke kveldstilleggene mine, så vil ikke tro at du får tillegg på den måten heller.

Det er lett å se på det man mister i stedet for å se de mange flotte rettighetene vi har i Norge. Jeg som har reist svært mye og bodd i andre land har lært meg å sette svært stor pris på det flotte samfunnet vi lever i, et av verdens beste land å leve i.
Jeg tror vi må åpne øynene litt å lære oss å være takknemlige.

Da blir vi faktisk også generelt mer lykkelige i hverdagen. Det er nå min teori.

Helt sant det! Vi eller jeg har kanskje en tendens til og se svart når det er ting jeg mener er urettferdig. Systemet legger jo opp til at enkelte kanskje jobber seg syke slik at sykmelding blir eneste alternativ tilslutt!

Men ja! Lykkelig for at jeg er født i Norge! :)
 
Det jeg tenker er at du i alle fall må få oppfylt samme stillingsprosent i tilretteleggingen. Det er jo egentlig ikke urimelig at man ikke får tilleggene hvis man skifter tidspunkt for arbeidet.
Jeg var sykemeldt pga en større skade og fikk da ikke kveldstilleggene mine, så vil ikke tro at du får tillegg på den måten heller.

Det er lett å se på det man mister i stedet for å se de mange flotte rettighetene vi har i Norge. Jeg som har reist svært mye og bodd i andre land har lært meg å sette svært stor pris på det flotte samfunnet vi lever i, et av verdens beste land å leve i.
Jeg tror vi må åpne øynene litt å lære oss å være takknemlige.

Da blir vi faktisk også generelt mer lykkelige i hverdagen. Det er nå min teori.

Støtter denne her. Viktig å se hva man får, og ikke fokusere på hva man hadde forventet/ønsket seg. Arbeidsgiver har ingen plikt å betale ut et nattillegg om man ikke jobber natt.

Vi er kjempeheldige som har de ordningene vi har og mulighet for veldig lang permisjon med lønn.

Kommer selv til å tape ganske mye på å få barn, men velger å ikke fokusere på det. Lettere sagt enn gjort selvfølgelig :bored:
 
Back
Topp