Økonomi

Sep2018

Forelsket i forumet
Septemberhjertene 2018
Hei! Fått innvilget overgangsstønad, men får ikke utbetalt noe før om en mnd om jeg har forstått det riktig. Har husleie å betale, ellers skal jeg greie meg til jeg får utbetaling. Lurer på hvordan dere har løst noe økonomisk i "ventetiden"?
Økonomisk sosialhjelp fra NAV? Lån? :)
 
Hei! Fått innvilget overgangsstønad, men får ikke utbetalt noe før om en mnd om jeg har forstått det riktig. Har husleie å betale, ellers skal jeg greie meg til jeg får utbetaling. Lurer på hvordan dere har løst noe økonomisk i "ventetiden"?
Økonomisk sosialhjelp fra NAV? Lån? :)

Jeg kommer litt inn fra sidelinja her, er ikke aleneforelder. Men jeg har da hatt det økonomisk trangt i mange deler av mitt liv. Jeg ville ikke anbefalt lån i bank, men heller et privat lån dersom du har noen som kan stille opp økonomisk. Regn da ut akkurat hvor mye du trenger og om det er realistisk at du skal kunne betale det tilbake når stønaden kommer, eller om du vil måtte betale det ned gradvis. Og så kan dere lage skriftlig gjeldsbrev på det for ordenhets skyld. Privatlån er da best for deg, for du slipper renter. Banken vil nok ikke gi lån til forbruk, og typiske forbrukslån har en helt vill rente. Jeg hater å spørre andre om hjelp, men i kriser så har jeg måttet spørre om å få låne penger til husleie og mat. Det er tøft å spørre, men noen ganger nødvendig.

Men avhengig av hvor mye du trenger, og hvor lenge det er til utbetaling, så kan du også vurdere å bruke kredittkortet fra banken din (altså ikke ta opp forbrukslån fra annen aktør, men bruke innenfor kredittrammen du alt har på masterkort fra banken din. Renten er mange ganger bedre der.) Regn deg da først frem til hvor mye renten blir på/hvor store avdragene blir og om du kan betale det ned uten at det blir en ny krise.

Et annet godt tips er at du må legge opp penger på en bufferkonto, fordi det kommer flere anledninger fremover i livet hvor det er kjekt å ha "overgangspenger" mens man venter på utbetalinger eller forsinket lønn osv. Jeg har flere ganger opplevd at det har blitt kluss med lønnsutbetaling, og at jeg har fått mindre enn jeg skulle. Da blir det fort litt krise, om man ikke har en høvelig stor bufferkonto. Det samme har også skjedd ved samlivsbrudd, og jeg har fått ekstrautgifter i forbindelse med flytting. Jeg har alltid vært redd for å havne i en situasjon der jeg ikke har råd til å flytte ut/forlate et forhold. Har venninner som har vært der.

En siste ting du kan spørre om på jobben, er om du kan få utbetalt feriepengene allerede nå. Det er ikke vanlig, men avhengig av bedriften/lønnskontoret ditt så er det mulig å få det utbetalt tidligere. Dette er jo tross alt en unntakstillstand, og ikke noe du ber om på jevnlig basis.

Lykke til!
 
Back
Topp