Økonomi; leie/eie bolig? Hvor mye?

Grete71

Forumet er livet
Dere som leier; hvor mye betaler dere? Hvor stort?

Dere som eier; samme spørsmål, men betaler før eller etter skattelette?

Vi leier 55kvm (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) og betaler 7500,- pluss strøm...

Hvis vi skulle hatt hus eller noe her i området, kunne vi fått lån til 2,3 mill - og da får vi LITE hus/leilighet..... Og måtte betalt rundt 12.000 etter skattelette.... [&:][&:][&:][:'(]

.

Vi eier hus. ca bruksareal er 106, og brutto på ca 160 så er ikke allverden med plass, men det går da. er på utkikk etter noe større nå egentlig :o)

Vi betaler 4500-5000 i lån pr.mnd (før skattefradrag). og ca 10 000 i kommunale avgifter pr år. så vi eier istedetfor å leie ja!!

Enda bor vi sentralt på Steinkjer, 20 min å gå til sentrum, og har bybuss som passerer rett forbi husveggen. og DEN fine utsikten over byen. Men huset er så som så da, litt gammelt. Bygd midt på 50-tallet og ikke all verden pussa opp. Vi holdt på, pussa opp kjøkken og to soverom..men det ble stillestans etterhvert.. og nå gidder vi ikke, for vi skal ikke ha huset så mye lengre allikevel [8D]
Har heller lagt pengene i å pusse opp feriehuset som vi kjøpte for ett år siden.. vi fikk det så billig så vi kunne ikke la sjansen gå fra oss; 75 000. Men da må vi pusse opp hele første etasjen på 100kvm pga vannlekkasje.. snart ferdig med det nå da helldigvis [:D]

Vi leide før og da betalte vi 8700 i oslo.. men nå eier vi og betaler vi alt i alt ca 11500 i mdn for nesten 100 kvm, (i bergen). ( er inkuldert med fellesgjelden i borettslaget.. )Så er kjempefornøyd! Deilig å kunne betale til seg selv enn til andre [:D]

men hvor mye får man i skattefradrag da? Har akkurat blitt eiere så aner ikke hva slags fordeler det skattemessig får..

eier del av 2mannsbolig, ca 130 kvm, betaler ca 6000 på lån i mnd og 3500 i leie (som dekker kommunale avgifter o.l)

Vi/jeg har en leilighet på 73kvm, det er altfor lite for oss..men så lenge jentene er små går det.

Akkurat nå betaler vi bare renter på lånet, og med det + fellesutgifter (som bl.a. inkluderer varmtvann, tv og internett) betaler vi omtrent 5600kr nå..

Betaler 4500kr i mnd + strøm for ca 80-90kvm, veldig billig, men veldig dårlig leil med dårlig romløsninger (to etasjer), og mugg/sopp på badet og div mangler og ting som faller fra hverandre.

Eier leilighet på 75 kvm. Betaler rett under 10 000 kr i måneden på lånet, så kommer strøm, GET, kommunale avgifter pluss alt annet utenom. Skal bygge inn et soverom til nå, og pusse opp hele leiligheten før jul. [:)] Så når vi selger regner jeg med vi sitter igjen med bra i pluss da leiligheten ligger 10 min ganga fra sentrum i stille område [:)]

Mens vi bygger hus leiger vi et stort hus med 5 soverom.
8000kr pluss strøm.

Huset vi bygger blir litt over 200kvm å der regner jeg med vi må ut med ca 12-14 000kr i mnd.
Da med et lån på 2,6mill.

Pr.dags dato eier vi både leilighet og hus. På leiligheten betaler vi ca 7.000 pr. mnd, den er 67 kvm. Huset er ca 200 kvm, og på det betaler vi ca 10.000

Vi eier rekkehus på litt over 100 kvm og betaler ca 7500 i mnd på lånet som er på ca 1,1 mill.

per dags dato eiger me 2 hus. eit på 234 kvm og eit på 160 kvm. betaler til sammens 14000 kr per månde. så får me leige inntekte på 12800 kr i månden . men skal prøve og selge eine huset snart[:D]

Vi eier hus på boareal 120-130 m2, totalt ca 213 m2. Vi betaler ca 10500 i boliglån, ikke veldig dyr forsikring, og ca 9000 i kommunale avgifter i året. Skattefordelen av et lån er 28 % av innbetalte renter i fradrag.

Vi leier en stor enebolig på noen par hundre kvm, med bl.a to stuer, 5 soverom, 2 bad og stort uteareale til 5000,-. Det er huset som oldefaren min bygde, så vi leier av slekt [:)]

Her bor vi så lenge vi vil og gjør akkurat hva vil vil mtp oppussing, hagearbeid osv [;)] Så her blir vi nok boende til vi har bygget oss hus...

like ille leiepriser som her i bodø altså :S:S

Nå leier vi en gammel leilighet som er 70 kvm, og betalet 7000 i mnd (men den leia skal økes)
Men vi flytter inn i en ny leilighet på 49 kvm og skal betale 6700 :S men vi skal bare bo der midlertiidig til alle studentene har roa seg ned litt og funnet sted å bo[8D]

ORIGINAL: Julia89

ORIGINAL: JeanetteR

Vi leier en stor enebolig på noen par hundre kvm, med bl.a to stuer, 5 soverom, 2 bad og stort uteareale til 5000,-. Det er huset som oldefaren min bygde, så vi leier av slekt [:)]

Her bor vi så lenge vi vil og gjør akkurat hva vil vil mtp oppussing, hagearbeid osv [;)] Så her blir vi nok boende til vi har bygget oss hus...

OJ! Neida, ikke misunnelig i det heeele tatt [:D]

vi er veldig fornøyd ja [;)] men, jeg skulle seriøst hatt vaskehjelp!!

ORIGINAL: Tove81

Vi leide før og da betalte vi 8700 i oslo.. men nå eier vi og betaler vi alt i alt ca 11500 i mdn for nesten 100 kvm, (i bergen). ( er inkuldert med fellesgjelden i borettslaget.. )Så er kjempefornøyd! Deilig å kunne betale til seg selv enn til andre [:D]

men hvor mye får man i skattefradrag da? Har akkurat blitt eiere så aner ikke hva slags fordeler det skattemessig får..

Er det ikke 28% fradrag på renter man betaler?

Back
Topp