Økonomi i permisjonstid

Septokt19

Forumet er livet
Juli13-jentene
Oktoberlykke 2019
Både dere som har erfaring og ikke...

Hvor mye penger går det sånn i det daglige når man er i permisjon? Jeg tenker at det sikkert er fort gjort at det ryker litt flere kr på kafé, klær osv når man koser seg med fri på dagene? Men hva må man beregne sammenlignet med hverdagene i vanlig arbeidsuker?

Vi har lyst til å få reist 1-2 ganger til varmere strøk i løpet av første leveår for baby, og må tenke litt på sparingsmengde per mnd. Og så skal jeg i tillegg ha 3 mnd ulønnet perm, så der er det en relativt stor utgift. Vet at vi på normale mnd kan legge av ganske mange 1000, men så er det dette forbruket i "kosetidene" med baby da...

Hva tenker dere om økonomi og permisjon?

Jeg sparte en del i forrige permisjon, men det var grunnet at jeg viste at jeg måtte ta ut ulønnet perm for å få det til å gå rundt i forhold til bhg start. Denne gangen blir det ikke så ille. Går alt som planlagt har vi perm og ferie fram til 1 august.
Men når det kommer til økonomi merket ikke jeg noe forskjell siden jeg hadde 100% lønn. Og det har jeg denne gangen også. Så har du råd til en tur nå, har du råd til en tur i permisjonen ;)

Jeg har faktisk brukt mindre penger i permisjon fordi det da har vært lettere for meg å planlegge måltider og handle sjeldnere. I hverdagens stress og mas bruker vi fryktelig mye penger på matbutikken, så når jeg går hjemme og kan planlegge bedre sparer vi mye. Jeg er ikke den som drar så ofte på cafè eller shopping, og enda mindre blir det nok når babyen kommer fordi jeg da må dra vogn og unge med meg på bussen. Med eldste hadde jeg 80% lønn, men merket faktisk ikke at jeg hadde mindre å rutte med siden det var mindre å bruke penger på.

Jeg har faktisk brukt mindre penger i permisjon fordi det da har vært lettere for meg å planlegge måltider og handle sjeldnere. I hverdagens stress og mas bruker vi fryktelig mye penger på matbutikken, så når jeg går hjemme og kan planlegge bedre sparer vi mye. Jeg er ikke den som drar så ofte på cafè eller shopping, og enda mindre blir det nok når babyen kommer fordi jeg da må dra vogn og unge med meg på bussen. Med eldste hadde jeg 80% lønn, men merket faktisk ikke at jeg hadde mindre å rutte med siden det var mindre å bruke penger på.

Aha, det er jo selvfølgelig også en side av saken ja. Mye lettere å planlegge handling, middager osv ja! :-)

Føler meg litt ussel i grunn... For jeg har ikke tenkt på økonomi en gang...
Jeg vet at jeg får noen tusen i mnd av lånekassen. Typen kommer jp til å jobbe, så han får jo lønnen sin der...
Leiligheten eier han, så det blir vel evt litt nedbetaling av lån + regninger...
Jeg skal jo selvsagt hjelpe å betale litt (tror ikke jeg har penger til halvparten...).
Så skal jo baby ha ting...

Jeg er jo flink å ikke bruke penger, men noen ganger føles det som om man må betale for å puste i norge :p

Vi må nok sette opp et stramt budsjett når jeg kommer til norge. Alt jeg vet er at det kommer til å gå bra. Blir sikkert ikke noe særlig med "kos", men er man litt oppfinnsom så får man hjulene til å gå rundt :)

Føler meg litt ussel i grunn... For jeg har ikke tenkt på økonomi en gang...
Jeg vet at jeg får noen tusen i mnd av lånekassen. Typen kommer jp til å jobbe, så han får jo lønnen sin der...
Leiligheten eier han, så det blir vel evt litt nedbetaling av lån + regninger...
Jeg skal jo selvsagt hjelpe å betale litt (tror ikke jeg har penger til halvparten...).
Så skal jo baby ha ting...

Jeg er jo flink å ikke bruke penger, men noen ganger føles det som om man må betale for å puste i norge :p

Vi må nok sette opp et stramt budsjett når jeg kommer til norge. Alt jeg vet er at det kommer til å gå bra. Blir sikkert ikke noe særlig med "kos", men er man litt oppfinnsom så får man hjulene til å gå rundt :)
Da er vi i samme båt. En del av meg er litt glad for å slippe alt NAV-tjaset, synd ikke lånekassen punger ut like mye men. Jeg har fått streng beskjed av samboer å ikke bekymre meg for det økonomiske så det ordner seg:) vet du noe om når man kan søke om foreldrepenger forresten? Har fått for meg at det ikke er før etter fødselen, hmm.

Da er vi i samme båt. En del av meg er litt glad for å slippe alt NAV-tjaset, synd ikke lånekassen punger ut like mye men. Jeg har fått streng beskjed av samboer å ikke bekymre meg for det økonomiske så det ordner seg:) vet du noe om når man kan søke om foreldrepenger forresten? Har fått for meg at det ikke er før etter fødselen, hmm.
Tror det er noe etter fødselen...men jeg må ringe dem og høre. For tror vi må søke normalt på skole. Jeg får jo en del tusen i støtte til skolepenger - og utbetalt alt på en gang...gjeldsbrevet blir sendt ut før fødsel sikkert, så må nok høre med dem hvordan jeg skal gå fram...

Nå dekker NAV ikke hele lønnen min selv ved 100 % da jeg tjener over det beløpet nav dekker, og arb.giver dekker ikke mellomlegget så tror nok jeg kommer til å merke det litt på kontoen. Samt jeg er av typen som elsker shopping og kafe så vi får se hvordan det går. Men er egentlig ganske avslappet til dette.

Har du/dere ikke rett på engangsstønad??

Vi får engangsstønad ja... Men det er jo ikke store biten for en hel permisjon. Så lånekassen er vel de som hjelper mest...

Og så er det helst bare en bekreftelse på termin NAV trenger. Tar ikke lange tiden å sende inn..

Jaaaa, det dekker vel ikke en hel permisjon for å si det slik :) Har selv fått støtte fra Lånekassen, å det hjelper jo litt på :)

Back
Topp