Økonomi for familie med barn

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Det er et ømfintlig tema, så de som ev. ikke synes om det - de beklager jeg meg for! :)

Men jeg vet rett og slett ikke hva som er normalt å beregne for en familie med mor, far, barn, 1 hund og 1 bil? Hvor mye utgifter i mnd er det å være "småbarnsfamilie"? Snakker da om samlet sum. Og hvordan ser det ut senere med 2 barn? Vi ønsker etterhvert å få enda ett barn, om 2-3 år.

Slik det stiller seg i dag, er det nemlig slik at vi holder på å ta opp huslån. Det står mellom å bygge et hus vi "egentlig ikke vil ha" (gammeldags byggestil, men fin inni) som er billigere og koster ca 10,000kr i mnd, eller drømmehuset (både utenpå og inni) for 13,500kr/mnd. I tillegg har vi billån inkl forsikring på ca 3500kr/mnd.

Når dette er trukket fra har vi ca 20,000kr til mat, utgifter på hus som strøm og vann, internett, mobiltelefoner, klær, utstyr osv. Er det mye? Er det lite? Er det helt på det gjevne? Jeg vokste opp med studentmamma som sparte på 10kroninger, så jeg er oppvokst gjennom "melka" i å være sparsom og aldri ta for gitt at man har råd til alt. Og alltid ha en sparebuffer. Og jeg vet at det å ha barn koster penger, særlig etterhvert når barna vil ha fritidsaktiviteter og går på skole. Er 20,000kr nok for hele familien?

Og jeg føler veldig på dette dilemmaet: når man faktisk bygger hus, skal man være så fornuftig at man velger det billige huset som man synes er stygt for å være økonomisk, eller skal man ta det dyrere huset som er det man drømte om og alltid kommer til å glede seg over? Men allikevel ha mindre å rutte med i mnd? Eller er enda 20,000kr mer enn nok? Jeg vet helt ærlig ikke, og holder på å bekymre meg tullete! :(

Jeg er takknemlig for alle innspill, og beklager om jeg kanskje sier noe som høres barnslig eller dumt ut... Er klar over at det kan sees på som luksusproblem og at mange sliter og har ekstremt lite å rutte med i måneden. Men dette er vår situasjon og jeg er fryktelig usikker!

Det kommer jo veldig an på hvordan dere lever og hva dere vil/må/skal prioritere.

Dyre ferier til utlandet? Billig hjemmeferie?
Dyrt utstyr/klær til barna? Brukt/arva utstyr og klær?
Flere dyre fritidsaktiviteter for barn og voksne?
Spise mye ute/kino/lekeland osv?
Flink til å planlegge mathandel og middager eller mange ganger på butikken og dårlig plalegging?
Har dere dyr som skal ha mat, dyrlege osv?

Mange ting som spiller inn på om det budsjettet går opp.

Det første jeg ville gjort var å legge inn i denne kalkulatoren for å se hva den sier for noe. Den er nok ganske rimelig i forhold til hvordan en del lever.

http://www.hioa.no/Om-OsloMet/Sente...forskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator

Så må du jo legge til bokostnader og andre ting den evt ikke har med i beregningen.

Ville satt opp et budsjett med de to alternativene(dyrt og billig bosted) og sett hva dere må ofre for å bo på det dyreste alternativet. Hvis dere er hjemmekjære og ikke reiser noe særlig feks så vil det kanskje være verdt å velge det dyreste alternativet. Men hvis dere bruker hver ledige stund på å være ute på ting så er det kanskje ikke like viktig å bo på det dyreste stedet?

:)

Ja, her et det mye som kommer an på.
Sett opp hvor mye dere bruker i måneden på forsikringer, bensin, mat, strøm, sparing etc., alle utgifter som kan regnes på. Så ser du hvor mye som evt står til overs:)

Jeg hadde nok valgt drømmehuset. Lykke til!

Takk for gode ord og tips! Kalkulatoren til HiOA mener vi bruker ca 21,000kr/mnd, noe som antakeligvis passer greit for oss i og med at vi ikke lever etter norske priser. Skal ikke være lett å ta dette siste voksensteget gitt, men det blir vel til at vi fortsetter på den vegen vi har jobbet mest med :)

Et tips er å ta utskrift fra nettbanken de siste 3 mnd og regne ut hvor mye penger dere har brukt og evt om det er mulig å spare inn på noe

Ville valgt drømmehuset. Tipper dere er bedre tjent med drømmehuset ved evt videresalg senere. Eldre hus er gjerne dårligere isolert og dermed mer penger på oppvarming.

For meg høres 20 000 på øvrige utgifter og mat helt ok ut, avhenger jo av hvor fornuftige dere er, samt hvor mye i mnd dere vil spare som buffer. Bolig er jo en form for sparing, så dere kaster ikke akkurat bort de 3500,- ekstra for drømmehuset. Er 13500,- per mnd over 30 år? Om ikke så kan dere jo høre med banken om hva månedlig avdrag blir om dere forlenger nedbetalingstiden.

Back
Topp