Økedøgn

Mammatilma

Elsker forumet
Februarhjertene2017
Kan økedøgn starte når baby er 3-4 dager? Snuppa var ganske stor når hun ble født på onsdag (53cm og 4455g) vi har nå kommet hjem og hun spiser godt. På dagtid kan hun godt sove i 3-4 timer i strekk, mens på natta har hun drevet og våknet hver time for mat, og hun spiser veldig mye. Hun blir helt fra seg om jeg prøver og avslutte ammingen for at hun sover og spiser, selv om hun kan ha spist i 10-15 min i strekk. Nå når jeg ammet henne begynte jeg å lekke fra det andre brystet (bytter bryst for hver amming) så det ble tømt for en time siden.

Er det vanlig å begynne økedøgn så tidlig? Kjenner det her kommer til og ta på om det fortsetter sånn (er alene med omsorgen da bf ikke er i bildet)
 
Eh det er da man øker melkemengden mest! Fra å ikke ha melk til å få melk. Dette øker helt fram til babyen er ca 1 måned måned gammel, da er oppe i den mengden som tilsvarer et måltid for resten av ammeperioden.

Her kan du se økningen de første dagene:
ImageUploadedByBV Forum1486884296.661847.jpg
(Ml er pr måltid).

Har du en stor baby trenger den mer mat enn en liten baby. Så det er helt naturlig at babyen din krever mat oftere nå.
 
BTW så er det ikke unormalt å amme hver time en periode på døgnet i perioder i mange måneder framover. Å amme annenhver time døgnet rundt eller oftere er også helt normalt de første månedene. At hun sover 3-4 timer flere ganger ila døgnet mellom ammingene er bra, det er slettes ikke alle babyer som gjør det. Og du kan godt møte på døgn senere som tilsier mye mer amming og mindre søvn ila døgnet. Og alle mødre som ammer er på en måte alene, fordi ingen andre kan ta ammingen. Å synes det er slitsomt allerede etter bare 3-4 dager, det er litt tidlig :p Men jeg vil tro det kanskje er barseltårer? Tredje dagen er den absolutte mest sårbare dagen hvor alt føles håpløst og man er trist/nedstemt/irritert osv. Dette skyldes hormoner. Allerede fjerde dagen og hvertfall femte kan alt føles helt annerledes :)

Det som er litt upraktisk er at hun sover på dagen og er mye våken på natten. I begynnelsen nå er det bare fint mtp melkeproduksjonen. Dette vil snu seg etterhvert. I mellomtiden får du bare sove på dagen når babyen sover.
 
Du, dette kommer til å gå bra! Første tida ER intens, og det vil komme intense perioder senere, men det vil sannsynligvis bli mer system på det etterhvert :)

Økedøgn kan komme gjennom hele ammeperioden, men er hyppigst de første ukene (hvis du ser på bildet over øker jo selve størrelsen på magesekken og), og et "økedøgn" kan vare i noen døgn :) Hvis du klarer å slappe av på sofaen og bare amme i vei så vil det sannsynlgivis komme lettere perioder og. Det er også vanlig at "døgnet er snudd" på babyene helt i starten, de produserer ingen søvnhormoner selv, men får det gjennom morsmelka, så all amminga nå hjelper babyen din med å sakte og sikkert få døgnrytme og skille på dag og natt :) Jeg lagde istand enkel mat til å ha i kjøleskapet (lefser med smøreost og spekeskinke), og hadde bæresjal til å ha minien i (siden han ikke ville ligge for seg selv uten om amming heller), så gikk det fint selv om husarbeidet måtte vente :) Og jeg vet det er et vanlig råd som kjennes håpløst ut - men sov når babyen sover om du kan. Jeg gjør det enda med min på 8,5 måned, nesten hver dag, og spesielt om nettene har vært krevende. Da sover vi første duppen ilag, og det er helt nydelig :)
 
Back
Topp