Økedøgn

Susijun14

Andre møte med forumet
Kan noen være så snill å fortelle / forklare hvordan man i praksis utføre økedager/økedøgn?

Er det meningen han hele dagen skal små spise å bare puppe i seg det lille som kommer etter 1time?

Da må han jo i såfall henge der hele tiden siden han aldri blir ordentlig mett å får skikkelig søvn?

Våknet etter lillegutt hadde sovet 6t med FULLE bryster, det rant melk fra begge.
Pumpet 80ml på ene å han spiste det andre som var enda fullere.
Utover dagen får jeg han ikke til å sove mer en ca 1 til halvannen time å da blir det ikke ordentlig fult men han vil jo ha mat.
Kjempe frustrert å måtte ta opp fryst melk 160ml å han spiste alt, pluss puppet litt underveis pga utålmodig.

Hjelp! Vær så snill,,

Da min gutt hadde økedøgn lot jeg ham amme omtrent hele dagen - som han selv ville/hadde behov for. Vet ikke hvordan det fungerer for andre, men her fungerte det godt i alle fall. Var ikke mange stundene uten ham hengende i brystet, men han var fornøyd da og melkeproduksjonen var det ikke noe å si på.

Mi er nesten limt fast i puppen når vi har hatt økedager, litt roligere på natta heldigvis :) gjør som de andre her sier: sleng deg i sofan/senga med bebisen og kos deg med ei bok eller no ;)

Tusen takk! Er skikkelig vannskelig å vite, må nok lære å stole på at han har kontroll.

Det som skjedde var at vi hadde lagt oss i senga og han holdt på å sovne, samtidig som han ble litt utålmodig å ikke helt ville ligge,, også er jeg litt sår på brystene så jeg forsøkte med sutt å da blei han stein galen!

Tok opp fryst melk å han spiste mye. Lå i grinna å alt var greit men tok han opp for kos, etterhvert ble han sint igjen å skulle henge på puppen.

Kanskje jeg bare må la han gjøre det noen dager uten å gi ekstra?

Med unntak om han blir sint?
(Vis det ikke kommer melk)

Mi er nesten limt fast i puppen når vi har hatt økedager, litt roligere på natta heldigvis :) gjør som de andre her sier: sleng deg i sofan/senga med bebisen og kos deg med ei bok eller no ;)
Takk! Nå ligger vi slengt på sofaen å hører på torden:)
Er nok litt rastløs å utålmodig av meg.

Mi sov mindre, men vet ikke om det er normalen, er nok veldig forskjellig fra barn til barn sikkert :p
Jeg er å veldig rastløs så hadde med ipaden i senga å så på serier :p
Tenker bare at han kanskje ikke får sove mer en 20-30min når han ikke blir ordentlig mett?

http://www.babyverden.no/Baby/Helse/Amming/Okedager---nar-barnet-vil-ha-mer-melk/

Lest den?

Vet ikke om de er mer sultne eller ikke når det er økedager, mulig de bare automatisk sover mindre for å kunne øke mamma mer :p Mi sovna mye ved puppen når vi hadde økedager, sov 5-10 min og våkna for å suge mer :)

Åja!! Sier du det!!
Blir jo liv redd han skal gå unødig sulten :-o
Men da skal jeg synke dypt å la han puppe så mye han vil å hvor ofte så lenge han ikke kaver å blir veldig sint, men det forutser vel at han bare får henge der for det er jo når jeg tar han bort han ble sint ;)

Syns det er skikkelig vannskelig innimellom, så mange som har meninger om det meste og da blir en fort litt innviklet i alt det de sier..

Tusen takk! Skal lese artikkel nå

Åja!! Sier du det!!
Blir jo liv redd han skal gå unødig sulten :-o
Men da skal jeg synke dypt å la han puppe så mye han vil å hvor ofte så lenge han ikke kaver å blir veldig sint, men det forutser vel at han bare får henge der for det er jo når jeg tar han bort han ble sint ;)

Syns det er skikkelig vannskelig innimellom, så mange som har meninger om det meste og da blir en fort litt innviklet i alt det de sier..

Tusen takk! Skal lese artikkel nå

Er veldig mye "gode råd" ute å går ja :p her kommer ett til: stol på mammafølelsen! Føles det rett å la lille ligge til puppen i hele dag så gjør dere det ;) lykke til og kos dere :Heartblue

Er veldig mye "gode råd" ute å går ja :p her kommer ett til: stol på mammafølelsen! Føles det rett å la lille ligge til puppen i hele dag så gjør dere det ;) lykke til og kos dere :Heartblue

Takk! Nå har han sovet siden kl 2, så skal bli spennende å se utover.

Tror nok bare jeg blir litt redd han går sulten siden han konstant tømmer brystet hele tiden, samt at jeg kan håndmelke etterpå han har spist å det kommer fortsatt melk, da blir jeg urolig for om han egentlig får ut all melken.

Tror nok bare jeg blir litt redd han går sulten siden han konstant tømmer brystet hele tiden, samt at jeg kan håndmelke etterpå han har spist å det kommer fortsatt melk, da blir jeg urolig for om han egentlig får ut all melken.

Vi produserer melk hele tiden, mest i den timen rett etter at brystet er "tømt", egentlig blir brystet aldri helt tomt så du kan nok slappe av litt ;) så lenge lillegutt vokser godt kan du ta det helt med ro ;)

Og ikke gi tillegg på økedøgn. For hele poenget er at han spiser og tømmer deg hele tiden, det er slik kroppen din får signal om at baby er større og trenger mer mat, sånn at den øker produksjonen

fra app

Jepp. Anbefaler deg å ikke pumpe ut for mye hvis dette skjer igjen. Pump vekk bare sprengen fra det brystet han ikke tar og la det være igjen masse til hans neste måltid. Det som nå har skjedd er at du har pumpet vekk masse av maten han skulle drukket på formiddagen i dag :p derfor er han sulten.

Men ja økedøgn betyr at du legger babyen til hele tiden. Og døgn betyr ikke nødvendigvis ETT døgn, men kan vare opptil ei uke før produksjonen er oppe. Bare forbereder deg hehe ;) Men som regel har det hjulpet mye etter bare et døgn forhåpentligvis.

Hvis du har melk i fryseren så gjerne gi dette etter amming på kvelden så dere for sovet litt begge to. Hvile og søvn er viktig for produksjon. Og da holder han kanskje i 2-3 timer så du får fyllt puppene litt og gir han et greit måltid neste gang. Men det holder med den ene gangen - resten av døgnet bør du legge han til ofte.

Drikk masse vann. Drikk ammete. Alkoholfritt øl eller helst vørterøl. Spis havregryn (med melk eller som grøt). Det hjelper på produksjonen :) Få i deg nok kalorier og så mye søvn og hvile som mulig. Ikke stress. Masse kroppskontakt - gjerne samsov i bar overkropp.

Sent from my iPhone using BV Forum

• Liker
Reactions: BMC

Det blir aldri helt tomt :) du vil alltid kunne få ut noen dråper.

Sent from my iPhone using BV Forum

Har ikke hatt mange økedøgnene her. Mer en økenatt eller tre hvor lille bare har hatt lyst til å spise og å sove om hverandre. Løsninga da var å bare la henne ha fri tilgang til pupp ved å ligge i armkroken på natta. På dagen så hadde jeg henne liggende på ammepute mens tv-seriene rullet avgårde på tven. Mat spiste jeg når vesla sov litt :)

Tutdelafrut
Lillegull 070414 :D

Back
Topp