Økedøgn og amming

lalita

Gift med forumet
Oktobermirakler 2013
Hei.

Kan det gå over flere dager? Føler at de to siste dagene har jeg ammet hvert 30 minutt til annenhver time maks. Hun drikker ganske godt hver gang hun kobles på også tror jeg. hører jo at det strømmer, og trykket letter om man kan si det sånn.
Men om natten sover hun som en stein igjen, og må vekkes hver 3 time for mat - hun hadde nok sovet gjennom omtrent hadde jeg ikke vekt henne. Har fått beskjed av helsesøster at hun må ha hver 3 time på natta. Er første baby, så er mye nytt. :)
Hun er elleve dager gammel idag.

Sniker litt!
Er helt vanlig at økedøgn varer over flere dager- opp i mot en uke! Slitsomt, men du får passe på å slappe av uforstyrret hjemme og passe på å få i deg nok mat og drikke! Gratulerer med den nyfødte forresten :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Sniker litt!
Er helt vanlig at økedøgn varer over flere dager- opp i mot en uke! Slitsomt, men du får passe på å slappe av uforstyrret hjemme og passe på å få i deg nok mat og drikke! Gratulerer med den nyfødte forresten :)

sign. denne :)

Kan ammingen også være veldig varierende ved hvert måltid?
Hu virker mett og fornøyd etter hver gang, men noen ganger tar hun ti min på hvert bryst, andre ganger bare fem min på ett.
Hu er en skikkelig suger sa de på sykehus og helsestasjon.

Og noen ganger bruker hun ti min på å feste seg, bare kaver og lekesutter. Så helt ut av det blå fester hun seg ordentlig.

Kan ammingen også være veldig varierende ved hvert måltid?
Hu virker mett og fornøyd etter hver gang, men noen ganger tar hun ti min på hvert bryst, andre ganger bare fem min på ett.
Hu er en skikkelig suger sa de på sykehus og helsestasjon.

Og noen ganger bruker hun ti min på å feste seg, bare kaver og lekesutter. Så helt ut av det blå fester hun seg ordentlig.

Det er nok ganske vanlig det også! Da min var så liten så varierte det veldig! Noen ganger spiste han i 3 min, andre ganger 20 min! Så lenge hun har bra med våte bleier og legger bra på seg så :)

hiv vekk hva HS har fortalt deg, og hør på hva dine naturlige mamma innstinkter for teller deg! de forteller mer enn hva en hs kan si.
og når det kommer til ammingen du gjør en super jobb, fortsett slik. :-)

Takk takk.
Føler mye kommer naturlig ja.
Er den natt ammingen da. Bruker fort tredve min på å vekke henne, men da kan hun spise ganske godt når hu først begynner. Og hun sover som en stein igjen etterpå. Har så snill baby :)

Blir mye amming døgnet rundt den første tiden! Men det går seg til sa den lille blir større :) Er noe helt spesielt med nattamming! En kosestund der man føler at verden rundt en står helt stille :)

Hei og gratulerer så mye med den lille!! :)

Det er litt dumt at det kalles økedag, vi burde heller si økeperiode for det er helt vanlig at det står på over flere dager. Dette er dager hvor babyen trenger ekstra mye melk fordi hun har en "vekstspurt" og vokser/utvikler seg ekstra mye disse dagene og det er individuelt hvor lenge hver baby har dette hver gang det inntreffer. Økeperiodene kommer ganske hyppig de første ukene.

Hvor mye veier jenta di? Har hun tatt igjen fødselsvekten? Har hun gulsott eller er prematur? Det er viktig med hyppig amming for å etablere en god produksjon, det er nå du legger grunnlaget for hele ammeperioden og der høres det ut som dere gjør en god jobb :)

Ang nattammingen, har du spurt helsesøster hvorfor hun sier du skal vekke hver 3. time? Dersom barnet hadde normal fødselsvekt, har tatt igjen fødselsvekten sin og dier hyppig resten av døgnet så kan man trygt la barnet sove til det våkner om natten. Den beste måten å kontrollere om barnet får nok inn er å holde kontroll på hvor mye som kommer ut. Et barn som får nok melk vil ha 6-8 tissebleier i døgnet og de første 4-6 ukene vil de ha avføring daglig (obs-ofte har de både tiss og bæsj samtidig så det er ikke sånn at det må være 8 tissebleier pluss to med avf. i tillegg). Hvis hun har avføring minst to ganger hver dag så får hun rikelig med mat. Men merk at dette med daglig avføring gjelder i 4-6 uker, etter det kan det gå flere dager mellom hver gang de bæsjer uten at det betyr at de får for lite mat. Det er mye å sette seg inn i men som du fikk råd om over her så er det viktig å lytte til mamma-instinktet sitt, og, dersom man får råd som man ikke føler at man forstår helt så spør hvorfor man anbefaler akkurat det :)

Ammehjelpen har en artikkel om nattamming som du kan lese her.

Ellers så kan du lese om ammingens hyppighet her

Og ammingens varighet her.

Masse lykke til med ammingen og den lille jenta di :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :)

Hei og gratulerer så mye med den lille!! :)

Det er litt dumt at det kalles økedag, vi burde heller si økeperiode for det er helt vanlig at det står på over flere dager. Dette er dager hvor babyen trenger ekstra mye melk fordi hun har en "vekstspurt" og vokser/utvikler seg ekstra mye disse dagene og det er individuelt hvor lenge hver baby har dette hver gang det inntreffer. Økeperiodene kommer ganske hyppig de første ukene.

Hvor mye veier jenta di? Har hun tatt igjen fødselsvekten? Har hun gulsott eller er prematur? Det er viktig med hyppig amming for å etablere en god produksjon, det er nå du legger grunnlaget for hele ammeperioden og der høres det ut som dere gjør en god jobb :)

Ang nattammingen, har du spurt helsesøster hvorfor hun sier du skal vekke hver 3. time? Dersom barnet hadde normal fødselsvekt, har tatt igjen fødselsvekten sin og dier hyppig resten av døgnet så kan man trygt la barnet sove til det våkner om natten. Den beste måten å kontrollere om barnet får nok inn er å holde kontroll på hvor mye som kommer ut. Et barn som får nok melk vil ha 6-8 tissebleier i døgnet og de første 4-6 ukene vil de ha avføring daglig (obs-ofte har de både tiss og bæsj samtidig så det er ikke sånn at det må være 8 tissebleier pluss to med avf. i tillegg). Hvis hun har avføring minst to ganger hver dag så får hun rikelig med mat. Men merk at dette med daglig avføring gjelder i 4-6 uker, etter det kan det gå flere dager mellom hver gang de bæsjer uten at det betyr at de får for lite mat. Det er mye å sette seg inn i men som du fikk råd om over her så er det viktig å lytte til mamma-instinktet sitt, og, dersom man får råd som man ikke føler at man forstår helt så spør hvorfor man anbefaler akkurat det :)
Hei igjen.Takk for det.

Jenta mi veide 3680 ved fødsel,og så 3420 ved avreise.Veide henne på helsestasjonen på mandag, da 10 dager gammel og da veide hun 3890. Så hun har gått fort og godt opp i vekt, ikke noe gulsott eller prematur.

Nattammingen fikk jeg beskjed om av både sykehus og hs at matinntak skal være kontinuerlig og at babyer skal ha maks hver 3 time. Så jeg har ikke turt annet enn å vekke henne da natta gjennom. Synes det er "skummelt" å gå over tre timer når jeg får beskjed om at det er det de trenger av mat, og hun spiser godt når jeg først får vekket henne, selvom det kan ta sin tid. Hun har fulle, våte bleier minst 6 ganger om dagen, og daglig avføring opptil flere ganger om dagen.
Har egentlig lyst til å la henne sove på natta til hun sier hun er sulten, for hun sier jo veldig godt ifra på dagtid om at hun er det.

Hvor lenge bør det da maks gå mellom måltid på natt hvis hun ikke våkner og sier ifra?

Kanskje våkner hun av seg selv etter 3,5-4 timer hvis du ikke vekker henne? Dersom hun tisser nok og vekten går opp tilfredsstillende så kan hun få bestemme selv for sin egen del.
For produksjonen din sin del så er det best om du unngår å få for kraftig brystspreng og at du får stimulert produksjonen på natten også. De første ukene legges grunnlaget for en god melkeproduksjon gjennom hele ammeperioden så det er viktig å være obs på det ikke går alt for lang tid mellom hver amming pga det.

Dersom helsesøster ikke har en annen grunn enn at det er et rutineråd som gis til alle at man skal vekke på natten så kan du la henne sove til hun våkner så lenge hun har 6-8 gode våte bleier i døgnet, spiser hyppig resten av døgnet og legger tilstrekkelig på seg.

Hvis du føler deg usikker på hvor lenge du skal la henne sove så kan du sette vekkerklokken på 4 timer i natt og se om babyen vekker deg før det, hvis hun sover så kjenner du om du har kraftig spreng når det har gått 4 timer, da tar du henne opp og forsøker å legge henne til så du får lettet på trykket for din egen del.

Du beskriver en baby som får masse melk og hun vil nok gi deg beskjed om hun blir sulten på natten. Du kan bare prøve deg litt frem og se hvordan akkurat din baby vil ha det. Det er lurt å ikke gå ut i fra at hun kommer til å sove lenge om natten "for alltid" selv om hun skulle gjøre det nå, det vil være helt normalt om hun om etterhvert vil begynne å kreve mat hyppigere på nattestid. Kan være greit å vite så du ikke blir usikker på om noe er galt om det skulle skje :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg

Hei igjen .
Ja nå har det gått tre netter og hun vekker meg etter ca 4, 5 time. Da har jeg spreng - men det merker jeg ikke før jeg våkner. Er det for lenge? Veldig redd for å ødelegge produksjonen men det virker foreløpig som jeg har rikelig med melk. Hu drikker opp sprengen, men egentlig bare på det ene brystet, så da håndmelker jeg det andre hvis det er veldig sprengt.

For det meste, også i løpet av dagen, drikker hun kun ett bryst hvert måltid. Så jeg må alltid tømme litt fra det andre som da må vente til neste måltid igjen. Skal man prøve å bytte bryst?

Hun har gått opp godt i vekt - veide i helgen.

Takker for gode svar :)

Last edited:
Det høres veldig bra ut. Det er ikke farlig å ha litt spreng, problemet er hvis det enten blir veldig vondt eller at du får tilstoppede melkeganger og det vil du jo merke ( brystet blir rødt og ømt i ett område og du kan få feber). Hun trenger ikke få begge bryst til måltidene, det er viktig at hun får spise så mye som mulig av det ene før hun evt tilbys det andre hvis hun virker mer sulten. Den feteste melken kommer til slutt så litt enkelt sagt så kan man si at hvis man skifter bryst for hyppig så vil hun få den minst fettrike melken fra begge brystene og blir "fløten" igjen i brystene..
Etterhvert vil produksjonen din innstille seg etter barnets behov og da vil du slippe å håndmelke det brystet som hun ikke drikker av. Dersom du har veldig kraftig produksjon og du ikke føler at det regulerer seg i forhold til hvor mye hun spiser så finnes det en metode hvor man regulerer ned produksjonen, det kalles intervallamming eller blokkamming. Jeg linker til artikkelen så du kan ha den i bakhånd hvis du skulle oppleve at det skulle bli et problem med for stor produksjon senere, du kan lese den her :)

Back
Topp