Øke melkemengden

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Melkeproduksjonen er høyest rett etter amming - gjelder det kun på det brystet man har ammet (hvis man bare gir fra det ene) eller begge?

Dersom man skal øke, er det viktigst å amme ofte eller at puppene blir "tomme"?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hei!

Produksjonen er høyest i det brystet man har ammet fra. Noen uker etter fødselen går melkeproduksjonen over fra å være hormonelt drevet til å bli avhengig av stimulering. Produksjonen stimuleres av at melk tas ut fra brystet.
Når det er lite melk i et bryst så reguleres mengden ammehormoner opp og de fester seg i reseptorene-dvs "mottakerplasser" i brystet. I et tomt bryst vil det være mange ledige reseptorer mens i et fullt bryst vil disse reseptorene være opptatt.

For å øke er det en kombinasjon av det du skriver som gir best effekt. Altså så tomme så mulig så ofte som mulig. Du produserer mest den første timen etter amming, så litt mindre den andre timen, tredje timen etterpå veldig lite og så nesten ingenting fjerde timen. Dersom du tømmer brystet igjen etter en time så vil du holde produksjonen av ammehormoner på max så hvis du feks ammer eller pumper en gang i timen eller oftere en periode av dagen så vil du øke mest.
 
Tusen takk for et informativt svar :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
"Problemet" her er at melkemengden går opp og ned hele tiden. Hun vil ha mat ofte hvis det er litt lite og da går melkemengden opp. Jeg har da masse melk og hun sover da lengre i strekk på natten, ammer også sjeldnere på dagen. Men pga sjeldnere amming så går produksjonen ned igjen, selv om jeg ikke har FOR mye melk. Hun tømmer brystene, bare at det er ca hver tredje time på dagen og 6 timer den ene gangen på natten, istedenfor hver andre time eller hver time på dagen og 3-4 timer en gang på natten. Slik får hun jo aldri noe fast døgnrytme og lengre soveperioder på natten varer ikke. Bør jeg pumpe for å få til det? Men da er det jo også mindre melk i brystene når hun skal spise igjen fordi jeg har pumpet ut noe, og da vil hun jo spise oftere pga det.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hei :)
Det er anbefalt å la barnet regulere produksjonen. Det er et normalt spisemønster du beskriver så jeg vil ikke anbefale å forsøke å pumpe for å få barnet til å få en fast døgnrytme. Hun er fortsatt svært liten så det er helt normalt at hun har varierende søvn- og måltidsrytme.

Mvh
Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Hei :)
Det er anbefalt å la barnet regulere produksjonen. Det er et normalt spisemønster du beskriver så jeg vil ikke anbefale å forsøke å pumpe for å få barnet til å få en fast døgnrytme. Hun er fortsatt svært liten så det er helt normalt at hun har varierende søvn- og måltidsrytme.

Mvh
Ammehjelper Ingebjørg :)
Jada det er ikke så viktig med rutiner (bortsett fra at hun blir grinete), men er det normalt å amme annenhver time/hver time bortsett fra 2-3 døgn ca annenhver uke hvor ungen spiser seg mett ved hvert måltid?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp