Øke melkemengden-frustrert!

MrsValentine

Forelsket i forumet
Har slitt med at lillegutt på 8 uker ikke har vært fornøyd med mengden melk på kvelden, han bare sparket, fektet, rev i puppen og skrek. Han har døgnet rundt siden fødsel spist hver 2 time, også om natten. Har også pumpet på natt for å utnytte den gode melkemengden jeg har på natten. Nå har jeg den siste uken gått inn for å få øke melkemengden.
Har drukket fennikkelte, ammete, havresuppe og vørterøl. Samt godt med væske og nok mat, og resultatet et at jeg har fått MINDRE på dagtid! Hva gjør jeg galt her...? begynte nå i går å gi tillegg på en flaske før leggetid, slik han blir mett og sover mer enn 2 timer. Ga han pupp først, så tillegg, så slukte han 80ml ekstra der...

Noen som har gode råd? Vil virkelig fullamme...

Det er helt normalt at babyer oppfører seg sånn på kvelden. Les om det på ammehjelpen.

Tilbring noen dager i sengen/sofaen med baby på puppen og gjerne sovende inntil/oppå deg. Bare ha fokus på baby og deg, slapp av og hvile og kos deg og sov masse (siden det ikke blir mye sammenhengende søvn). Se filmer/serier eller les bøker som er hyggelige. Spis havregryn og ellers næringsrik mat.

Ikke gi erstatning, da ødelegger du hele greia. Om du MÅ ty til det, så må du pumpe ut like mye mm i døgnet i tillegg til det baby drikker, som du gir av mme. Når baby drikker mer enn du produserer så vil det gå lengre mellom ammingene, mindre melk som tappes og melkeproduksjonen vil gå ned.

Jeg gjør og har gjort alt dette allerede... Fulgt alle råd inne på ammehjelpen. Babyen henger i puppen heele tiden, og på kvelden er det bare fullt kalas. Det var HS som anbefalte meg å gi flaske før leggetid etter amming for at jeg skal kunne få litt søvn, da all denne ammingen har gjort meg helt utslitt...

Jeg gjør og har gjort alt dette allerede... Fulgt alle råd inne på ammehjelpen. Babyen henger i puppen heele tiden, og på kvelden er det bare fullt kalas. Det var HS som anbefalte meg å gi flaske før leggetid etter amming for at jeg skal kunne få litt søvn, da all denne ammingen har gjort meg helt utslitt...

Hvis vekta på babyen er Ok, så har du nok melk. Hvis du vil fullamme må du ikke gi mme. Da må du velge det bort framfor søvn da. Babyen din er enda bare noen få uker gammel, jeg regner med du har hørt at det er normalt med lite søvn i spedbarnstiden. Men det kan komme som en overraskelse akkurat hvor lite (sammenhengende) det er. Lite søvn og stress er drepen for melkeproduksjonen. Stol på at babyen din får nok og sov så mye du kan. Sov sammen med baby og når baby er våken få pappaen til å ta baby så du kan sove.

Det er helt normalt å amme så ofte. Magesekken er liten og mm er lettfordøyelig (noe den skal være). Jeg ville heller pumpet på dagtid og gitt dette i tillegg etter siste amming før legging på kvelden. Slik at produksjon passer til hvor mye baby drikker. Ammer du annenhver time, så ville jeg prøvd å pumpe en halvtimes tid etter siste måltid.

Jeg hadde det slik en periode da lillegutt var 5 uker gml og vi mistenkte at jeg hadde for lite å gi. Ammet han fra begge bryst for deretter å gi mm/mme på flaske. Det jeg gjorde var å pumpe/håndmelke hver time imellom ammingene for å øke produksjonen. I tillegg ba jeg om å få resept på oksytocin nesespray, denne hjelper til slik at melka renner lettere. For meg funket der kjempebra. Jeg ble jo i tillegg småstressa pga tanken på lite melk og det hjelper jo ikke akkurat på.
Denne måten hjalp ihvertfall veldig for meg og jeg pumpa ikke på natta.

Hvordan går det med ammingen?

Pumper ut og gir på flaske, pluss tillegg. Lillegull gidder ikke suge ut den tykke melka, da vi har funnet ut at det ikke er melkemengden min som er problemet. Tillegg får han på kvelden siden det metter bedre slik jeg endelig (!!!) får meg noe søvn på natten.

Orker ikke fortsette å slite meg ut nå, da jeg var helt på felgen og fungerte heller dårlig.

Nå sover lillegull i 6-8 timer sammenhengende fra kl 21:)

Mamming forran amming!;)

Back
Topp