Ødem/vann i beina

Iselin❤️

Glad i forumet
MayDay2021
Begynt å få vann i kroppen siste par ukene. Vet det er normalt, men er litt skeptisk iom at det ikke er sidelikt..
Det er hovedsakelig i høyre bein - ankel/legg.
Det blir ikke helt borte over natten slik jeg har lest det skal bli..
Nesten ikke noe i venstre - kanskje litt sent på kvelden.
Sitter så ofte jeg kan med beina høyt og har bestilt meg kompresjonsstrømper.
drikker masse vann.

Usikker på om jeg skal ringe noen å få sjekket noe? Men vet ikke hva evt. :p:wideyed:
noen med erfaringer?

førstegangsgravid - 35+2 i dag

Begynt å få vann i kroppen siste par ukene. Vet det er normalt, men er litt skeptisk iom at det ikke er sidelikt..
Det er hovedsakelig i høyre bein - ankel/legg.
Det blir ikke helt borte over natten slik jeg har lest det skal bli..
Nesten ikke noe i venstre - kanskje litt sent på kvelden.
Sitter så ofte jeg kan med beina høyt og har bestilt meg kompresjonsstrømper.
drikker masse vann.

Usikker på om jeg skal ringe noen å få sjekket noe? Men vet ikke hva evt. :p:wideyed:
noen med erfaringer?

førstegangsgravid - 35+2 i dag
3 gang her, beina og anklene ser helt grusomme ut her :) Men begge sidene er like. Blir heller ikke bedre om natta, om det er mest på en side ville jeg sjekket det opp til uken bare for å berolige meg selv:)

Var samme her når eg begynte få vatn i beina. Var hovedsaklig i høgre ankel. Sambuar vart så bekymra, så han ringte legevakta, som ba oss vente og sjå det litt an. Hadde flytta seg ca 5 cm lenger opp til dagen etter, så då ringte han legevakta på ny og vi måtte ta ein tur innom.

Her var det så lokalt og med ingen smerter, så ingen mistanke om blodpropp. Etter å habegynt med kompresjonsstrømper og å sitte med foten høgt i tillegg, har eg knapt vatn i beina lenger.

Så eg ville ringt føden eller legevakta. Dei har veldig lav terskel for å sjekke opp i sånt, med tanke på mulig blodpropp. Spesielt på gravide, fikk vi beskjed om når vi var der.
Nevnte det for jm på neste kontrollen og ho meinte det var lurt av oss å ta turen for å få sjekka det :)

Hevelse i det ene beinet sammen med smerter, rødhet og varme kan være tegn på blodpropp. En telefon til føden eller legevakt er veldig lurt for å kunne utelukke dette, men ofte er det ingen ting farlig. Men ta en telefon og forklar symptomene, så får du gode råd om hva du skal gjøre videre fra de som kan det ;)

Har litt mer ødem på høyre side selv, både på fot og hånd. Ikke veldig uttalt forskjell, men kjenner det på stivhet. Går på blodfortynnende, samt har ingen tegn på blodpropp, så tenker det bare er jeg som samler væske litt forskjellig, også er ikke forskjellen veldig stor. Tenker du kan ringe legen din eller legevakt, også går de gjennom en sjekkliste mtp hva de vurderer som alvorlighetsgrad og om de mener det er normalt eller ikke:)

Ringte føden og spurte, de sa det skulle tas hos legen. Så ringte og fikk time hos fastlegen i dag.

Hun sjekket litt, og henviste meg til ul av beinet for å utelukke blodpropp.
Heldigvis fant de ikke noe skummelt, så da er det bare litt skjevfordeling av vann/trykk tydeligvis :wacky::p

Better safe than sorry ihvertfall!

Takk for svar alle :)

Edit; forøvrig er kompresjonsstrømpene kommet i posten i dag, så de skal brukes fom i morgen!

Ringte føden og spurte, de sa det skulle tas hos legen. Så ringte og fikk time hos fastlegen i dag.

Hun sjekket litt, og henviste meg til ul av beinet for å utelukke blodpropp.
Heldigvis fant de ikke noe skummelt, så da er det bare litt skjevfordeling av vann/trykk tydeligvis :wacky::p

Better safe than sorry ihvertfall!

Takk for svar alle :)

Edit; forøvrig er kompresjonsstrømpene kommet i posten i dag, så de skal brukes fom i morgen!

Godt å høre at alt så bra ut:happy:

Back
Topp