Åssen prevensjon anbefaler du?

marri86

Glad i forumet
Jeg føder unge nr 2 hvert øyeblikk nå, og har derfor begynt å tenke litt ift prevensjon senere..
Vet jeg må prate litt med lege om det, men vil gjerne ha litt meninger fra andre og.

Tidigere har jeg gått på p-piller , men har mest lyst til å kutte ut det videre i framtiden.

Er litt i tankene om å sterilisere meg , men mannen er ikke så enig der.. Da sier han at han skal evt sterilisere seg, men vet at jeg skal MYE til før han lar noen komme i nærheten av utstyret hans. :P
Kondom er ikke å vurdere..

Ser jo at det finnes stav,sprøyte, spiral +++ men vet ikke så mye om de forskjellige. Har prøvd å lese litt, men blir ikke så mye klokere..

Jeg vil helst gå på noe som IKKE gir uregelmessige blødninger (Gikk noen mnder på Cerazette etter førstemann og hatet det,blødde konstant).
Er ikke farlig om jeg får mensen, men vil helst ikke gå på noe som gir mer og kraftigere blødninger, da jeg tidligere har slitt med lange og blodrike menstruasjoner og med kvalme/oppkast..

Hva anbefaler du? Og hvorfor? Evt bivirkninger?

Jeg tenker prøve spiral nå etter fødsel! :) opplever bivirkninger på de fleste ppiller, har bytta mange merker gjennom årene. Men før jeg ble gravid denne gang skulle jeg prøve nuva-ring. Kom aldri så langt at jeg fikk prøvd den da, i og med det ble et opphold etter ppilleslutt som førte til lillemann i magen, men har det som en mulighet nr2 nå hvis spiralen også gir bivirkninger. :)

Har hatt kobberspiral nå to ganger og er veldig fornøyd med det :-) ellers har jeg dårlig erfaring med p-stav pga konstant blødning

Har hormonspiral. For 2.gang nå.
Er veldig fornøyd med den jeg da. Blødde litt dagen jeg fikk den satt inn og siden har jeg ikke sett mensen i det hele tatt.
Men man kan jo ha uregelmessige blødninger i 6 mnd ca med den, før den stabiliserer seg.

Jeg har veldig dårlig erfaring med kobberspiral, blødde kraftig og ofte, fikk menssmerter som jeg aldri har hatt tidligere. Har venninner som har god erfaring, så det er vel både og :) jeg har brukt p-ring og har for første gang hatt en positiv opplevelse med hormonprevansjon.. Har korte, lette blødninger som kommer når de skal, ingen smerter eller bivirkninger :)

Her er mannen 37 og jeg 32. Vi er 30 uker på vei nå med barn to og ønsker oss ikke flere barn, så om jeg får KS, sterilisere jeg meg, hvis ikke gjør han det. For hans del er det meget enkelt inngrep og han har vondt i pungen noen timer, max en dag. Får dere henvisning av legen koster det ca 1200 kr for han. Tar dere det privat på f eks volvat koster det litt over 5000. Håper du finner noe som passer deg.

Jeg valgte hormonspiral for å ha noe lettvint med lite hormoner og høy sikkerhet.
Som jeg håpet mistet jeg mensen helt på hormonspiral (mamma har den også og reagerer likt). Før hadde jeg korte menstruasjoner, men jeg var plaget med ekstreme menssmerter, så det har vært deilig å slippe.

Her er mannen 37 og jeg 32. Vi er 30 uker på vei nå med barn to og ønsker oss ikke flere barn, så om jeg får KS, sterilisere jeg meg, hvis ikke gjør han det. For hans del er det meget enkelt inngrep og han har vondt i pungen noen timer, max en dag. Får dere henvisning av legen koster det ca 1200 kr for han. Tar dere det privat på f eks volvat koster det litt over 5000. Håper du finner noe som passer deg.

Det med smerter er individuelt!!!
Mannen hadde vondt i flere dager etter sterilisering.

Før det gikk jeg på p-plaster, anbefaler det ikke. Fikk så mange bivirkninger!!

Hormonspiral. Hadde uregelmessigheter blødninger de første 6 ukene, blør mindre når jeg har mensen nå :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg gikk på p-piller, men vil heller ha spiral etter å ha fått første.

Har brukt babycomp og er superfornøyd. eneste klusset er kondom/hoppe av i svingen og ta sjansen de dagene den lyser rødt.
Brukte det i to år før vi begynte å prøve :)

Jeg er selv der! Så er litt usikker, men har hatt kobberspiral og var egentlig veldig fornøyd. Blødde litt ekstra enn vanlig mens men den passet meg ellers bra. Må fortsatt tenke. Lykke til med valget du;)

Det med smerter er individuelt!!!
Mannen hadde vondt i flere dager etter sterilisering.

Før det gikk jeg på p-plaster, anbefaler det ikke. Fikk så mange bivirkninger!!
Klart det der inividuelt, men generelt så er det et mye enklere inngrep enn på kvinnen og som mannen her sa, etter at du har gått igjennom to svangerskap som ikke er av de beste og snart to fødsler, skal han bite tenna sammen og gjøre sin del av pakka.

Er vanskelig å si siden alle prevensjons midler har noen bivirkninger, og derfor folk som regel er veldig delt når det gjelder prevensjon.
men siden du vil ha regelmessige blødninger kan du jo prøve p-plaster og p-ring. selv foretrekker jeg prevensjon man selv kan ta ut (altså ikke p-sprøyte da den ligger i kroppen i 3 noe og ikke p-stav har aldri hatt så store problemer med prevensjon før som meg den! )
Min erfaring er at de gangene du tilfører kroppen hormoner hele tiden (stav, spiral osv) så er mange heldige og mensen forsvinner mens så er det noen som får mensen og andre som blør uregelmessig lenge, min tante prøvde et år før hun virkelig var lei og fikk noen til å ta ut spiralen!

Det beste er å prøve seg fram :) selv så liker jeg p-ring, enkel å ha med å gjøre og selvom det er mye hormoner i den så slipper den ikke ut så mye i løpet av en dag så har selv nesten ikke hatt bivirkninger :)

Hadde hormonspiral i nesten 2 år, da kroppen plutselig fant ut at den skulle støte ut spiralen. Den satte seg fast i livmorhalsen og e ble lagt inn på akuttmottaket med ekstreme magesmerter. Kunne ikke si eksakt kor det gjorde vondt, men i ettertid har e funnet ut at det va spiralen som gjorde at e hadde så vondt når e satt.
Blødde hver mnd på den og fikk enormt mange bivirkninger av den, sånn som nyrebekkenbetennelse, blødninger, smerter, osv.

Nå har e p-stav for 2.året og e superfornøyd. Ingen mens og ingen bivirkninger.
Utrolig deilig å kan planlegge ting uten å må ta hensyn t tante rød ;)

Jeg begynte på cerazette etter forrige svangerskap, men jeg valgte å satse på fullamming som prevensjon de første 6mnd.
Ble mye tull med cerazette, så gikk over til vanlig minipille etter jeg var ferdig med amming.

Anbefaler egentlig å prøve spiral jeg da. Det satt jeg inn etter førstemann, og det var fantastisk. Ingen mens, ingen ubehag, og en slepper å styre med disse pillene. Angrer på at jeg ikke fikk satt inn spiral denne gangen også.

<3 hormonspiral <3

positive sider :

-blødde pittelitt ( ala truseinnlegg ) regelmessig 6 mnder etter innsett.. men nå er det nada mens :-D
- en ukes forbruk av spiral tilsvarer EN p-pille
-mindre migrene
-slipper å tenke på prevansjon i 5 år
-mer stabilt humør
- en av de mest sikre prevansjonene 0,1 % sjangs for å bli gravid ( unntaket er hvis den faller ut/ settes inn feil)

Takk for alle svar. :-) hmm... ser ut som om jeg må vurdere hormonspiral.. var vel egentlig og et av de jeg grublet litt på

Back
Topp