Årsaker til at barn på 1,5 år skriker på natten.

*Svartengel*

Forumet er livet
VIP
Hei

Eg har en sønn på 17 mnd, som i enkelte perioder sover godt og hele natten, men dei er periodene er ganske korte. For han våkner som regel og skriker/ er urolig/våken osv flere timer om natten, det lengste kan vere opp i mot 5-6 timer kvar eineste natt.

  • Ikkje sulten
  • Gode rutiner ang legging
  • Spiser godt og drikker godt
  • Ikkje mareritt så vidt me merker
Har snakket med helsestasjonen i dag, di tenker det kan vere noko medisinsk som er årsak. For dette er barn nr 2, og me har gode rutiner og han skjønner godt at det er natt. Han er ellers eit fornøyd barn, leker og kose seg, smiler og har det bra. Han sover ikkje meir enn 2 timer på dagkvilen.

Har nokon her lignende barn og kan tipse meg om kva som kan foregå? Eg vil ikkje sei noko er galt med han osv, men eg trenger input. Eg grubler sånn over kva det kan være.
 
Har en på 13 mnd som også våkner mange mange ganger, men har ingen forklaring.. Har gjort det hele livet. Han skjønner også godt at det er natt, og maser aldri om å stå opp igjen. Han er redd for å være alene, men vet ikke om det er derfor han våkner. Så: Separasjonsangst? Behov for kos? Min har alltid litt grønt snørr langt oppi nesa, så jeg har tenkt på om det blir trykk i bihulene når han ligger. Vann i mellomøret?
 
Min har hatt kiss kidd, slitt med mage og kolikk, ble først bedre rundt 7 mnd, da sov han godt. Eg er usikker når dette snudde, for eg har omtrent ikkje sovet siden han var født.
Han vil ikkje kose, han skriker, det kan virke som han har smerter.
Han hadde RS virus når han var 9 mnd gammel, fikk da øreverk etter det.

Men vann i mellomøret? Da skulle han vel hatt vondt hele tiden? Dette går i bølgedaler, sover godt ein del uker, sliter ein del uker osv.
 
Skjer det mye utviklingsmessig for tiden? Har språket eksplodert? Har han plutselig blitt mye mer aktiv og fått mer kroppslig kontroll? Det er ikke uvanlig at søvnen forstyrres ved større utviklingshopp og det skjer jo typisk mye nytt i den alderen.

Ellers, kan det være tenner? Noen er tidlig ute med å få toårsjeksler. Gutten min på 20 mnd har nettopp fått den første og det gikk utover nattesøvnen, kan du si.
 
Nei ingen jeksler på veg, han lære nye ord osv men ikkje eksplodert der eller på noko anna, han tar ting rolig :)

Og han har vel holdt på slik i rundt 4-5 mnd nå...


Tusen takk for gode råd/tips alle :D
 
Jeg tenker trygghet? Er det sutring? Hyling? oppmerksomhetsgråt?

Det er jo så mye forskjellig som kan være årsaken. Jeg måtte noen netter faktisk ta han ut av sengen å la han sove på fanget mitt, det var viktig for ham i en periode. I denne perioden var det mye som skjedde utviklingsmessig med han, derfor antok jeg at han trengte mer omsorg og kjærlighet om natten..
 
Min jente var sånn og er sånn enda, hun er 4 år nå.
Kan iallefall si at det blir litt bedre for hvert år, nå våkner hun "kun" 1-6 ganger om natta. Er ikke korte oppvåkninger men tar lang tid å roe ned.
Hun har mild refluks da, vet ikke om deg kan være grunnen. Men bruker ikke medisin
 
Er utreda for refluks, før di gav han laktosefri kost i flere mnd, så han har ikkje refluks :)

Det kan vere at han likevel har laktoseallergi da, det veit eg ikkje. Han har fått melk siden 13-14 mnd, men det fikk han først når han tålte yoghurt og melk som var i mat.
 
Vi hadde det likt med vår minste. Vi fant ingen tydelig årsak, men det roa seg helt etter at han fikk begynne å sove i samme seng som storebroren sin. Etter det våknet han sjelden, så hos oss var det et stort behov for trygghet og nærhet som utløste timesvis med gråt.. Nå er han 3 år og brødrene deler fortsatt seng fordi begge to gir uttrykk for at det er trygt å sove sammen. :)


I gang med prøving <3 *ipad*
 
Ta han med til lege for å sjekke ører, hals og nese.
 
Huff, sender deg ein klem, dette høyres veldig slitsomt ut!
Vanskeleg å vite, men skriv berre nokre tankar eg fekk da eg las innlegget ditt:
Om han søv samen med deg eller andre, våknar han like mykje?
Kan han ha voksesmerter? Dette er nokre barn svært plaga med, mens andre aldri merkar noko.
Har du forsøkt å kutte ned på dagsovingen? Min eldste måtte kutte ut dagsoving tidleg, da han var heilt håplaus både å legge og å få til å sove heile natta.
Kan det vere nattskrekk, eller er han heilt våken?
Tenkte også på øyrene, presset aukar i enkelte stillingar, og det kan faktisk gå litt i periodar.
Om han (berre for å forsøke) får paracett før leggetid, våknar han like mykje da? Greit å vite for bedre forstå om det dreier seg om smerter eller andre årsaker.
Syns uansett du burde fått henvisning til ein barnelege for å utrede skikkelig kvifor det er slik, evt utelukke alle somatiske plager. Masse lykke til, håpar dei gode periodane blir lenger og lenger:)
 
Om me kutte i dagsovinga, sovne han på gulv osv. Han kan ha plager i ørene ja. Uansett kor han er om natta, så roe han seg ikkje. Voksesmerter hadde eg ikkje tenkt på. Fastlegen vår er dyktig, så han følger nok oss opp og henvise oss videre, det har han gjort før.

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app
 
Min var også sånn.. han blir 2 neste måned. Han var ekstra ille da han fikk tenner. Han har alle tennene nå. Var ferdig da han var 18 måneder. Og etter det har han vært som en drøm :)

Sent from my GT-I9300
 
Her mangle omtrent alle tennene. Han har 4 oppe og 5 nede. Da kan jo vere årsaken kanskje...

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app
 
Er utreda for refluks, før di gav han laktosefri kost i flere mnd, så han har ikkje refluks :)

Det kan vere at han likevel har laktoseallergi da, det veit eg ikkje. Han har fått melk siden 13-14 mnd, men det fikk han først når han tålte yoghurt og melk som var i mat.
Høres litt ut som gutten vår, og hos han skyldtes det luftsmerter pga matintoleranse. Lufta beveger seg ikke i tarmene på samme måte når han er våken og beveger seg, den blir mer stillestående og skaper dermed smerter.

Godgutten vår skal bli storebror, termin 3.2.14
 
Om han har hatt Kiss/kidd før, så ville eg gått tilbake til manuellterapeut, i tilfelle han har tilbakefall.
Begge mine to har til tider samme plager som du beskriver.
Eldste har hatt Kiss/kidd, ho har hatt fleire tilbakefall, og vi går til manuellterapeut innimellom. Ho har i tillegg en haug med matvareintoleranser. Prøvd å f.eks kutte melkeprotein og /eller gluten for en periode?

Yngste har veldige plager med ørene. Ho er to år, og skal etter planen opererast på fredag. Men ho har ikkje alltid plager, og kan være blid og fornøgd på dagen, men problemet er når ho skal sove. Ho våkner til stadighet gjennom natta. og ho går i tillegg og til manuellterapeut med jevne mellomrom.

Lykke til iallefall, håper det ordner seg!
 
Tusen takk for svar :D

Alt dette tar eg med til fastlegen min og ber han vurdere ungen :) Skal ringe manuellterapauten, den tanken har ikkje slått meg i søvnløsheten.
 
Han er slik uavhengig av dagkvile og det er ikkje daglig, kun i enkelte perioder, uansett om han sover litt eller mykje.
 
Back
Topp