Åreknuter

Fruktfat

Glad i forumet
Noen andre som er plaget med det?
Bena mine er fulle av det føler jeg...får lys til å [:o]
Håper virkelig de forsvinner etterhvert...selv om jeg føler på meg de ikke kommer til å gjør det.[&o]

Er det blitt faktiske åreknuter så går de ikke bort av seg selv tror jeg. Jeg har begynnende åreknuter. Noen av blodårene på låret mitt er sånn tykke og hovne/klumpete og varme. De har blitt sånn gradvis som følge av at jeg ble påkjørt da jeg var 11, men nå som jeg er gravid er de blitt verre.

Har derfor begynt å bruke støttestrømpebukser som jeg har kjøpt på apoteket. Det holder det i sjakk. Anbefaler det hvis du har/begynner å få åreknuter [:)]

Huff da!
Jeg har slippi unna foreløbig.
Trodde det var slik at hadde man først fått d, ble de der?? Men mulig jeg tar feil.

Tusen takk for tips. Da skal jeg prøve støttestrømper.[:D]
Jeg husker jeg fikk endel i sist svangerskap også...men ikke alle ble værende.
Men denne ganga er det heilt vilt syns jeg.
Det er jo ikke unormalt med åreknuter i svangerskap, men utrolig kjipt.
Og det er arvelig. Og jeg vet min mor har slitt med det i mange år.
Hun har også fått opperert noen bort, pga plager med kramper og slikt i bena.
Huff...orker ikke se "gammel" ut på bena før jeg er gammel![8D]

ORIGINAL: Piksi

Huff da!
Jeg har slippi unna foreløbig.
Trodde det var slik at hadde man først fått d, ble de der?? Men mulig jeg tar feil.

Ja det er det jeg frykter...griner vist de blir værende der resten av livet mitt[:o]

Æ vet ikkje om æ har åreknuta, har noen blodåra som synes ekstra godt enkelte plassa, men dem bule ikkje ut eller nokka, åsså e dem skikkeli tynn. Ser mer ut som et strekkmerke, men d e ikkje d. Hmm Hmm :/

Hvis det er sånne veldig tynne, mørkeblå/lilla/røde så er det bloduttredelser og ikke åreknuter [:)] Mamma fikk ganske mye av det da hun gikk gravid med meg og broren min. De kan visst fjernes veldig greit med laser har jeg hørt.
Jeg har noen sånne områder også, i tillegg til 6 arr på størrelse med kronestykker på rekke og rad på utsiden av høyre lår etter lårbensbrudd. Ikke akkurat modellbein, hehe [;)] Heldigvis blir jeg fort brun på sommeren, og da synes det jo nesten ikke [:)]

Men igjen altså: heia støttestrømper!

Åreknuter er visst også veldig genetisk betinget.. Samt at du bør forebygge om du står og går mye. Legg beina ofte høyt. Selv har min mamma vært operert to ganger og har veldig store plager, så jeg begynte med hel støttestrømpebukse for gravide fra begynnelsen av jeg.. Har brukt den litt på og av i perioder og spesielt om jeg vet det blir en lang dag med mye trakking og lite hvile. Har ikke fått noen enda, så krysser fingrene for at de holder seg unna.

Jeg betalte en 6-700 kr på apoteket for den. Men pengene er vel verdt det om det funker. Du må huske å ta den på rett etter du har stått opp (eller allerede i senga) før du blir hoven for den er ganske tung å få på seg fra før av..

Når de først er kommet, så forsvinner de nok ikke av seg selv dessverre... Skynd deg å forebygge flere!

Det er noen triks for å prøve å unngå åreknuter....

Drikk rikelig med vann - vann fordriver vann og minsker trykket i blodårene noe, spesiellt dersom du er plaget med vann i bena.

Bruk støttestrømper - de hjelper venene til å ikke bli for vide. Blir de for vide virker ikke klaffene inni årene som de skal og da blir blodet stående, trykket øker og en vil lettere få åreknuter.

Ikke sitt med beina i kors eller krøllet under deg. Da kan en stoppe noe av den venøse tilbakestrømmingen, som igjen fører til økt trykk i årene, dårligere klaffefunskjon og dermed enda større trykk.

Lev etter regelen : Hvorfor stå stille når en kan bevege på beina - hvorfor stå selv om en kan bevege beina når en kan sitte, hvorfor sitte med føttene ned når en kan sitte med dem opp og hvorfor sitte dersom en kan ligge.

Men som Sylvia80 sier - åreknuter er til en viss grad genetisk. Noen får de lettere enn andre, noen får de uansett hva en gjør og andre får de ikke uansett hva en gjør.

Jeg er snart ferdig med mitt 3 svangerskap -har aldri brukt støttestrømper og tenker overhodet ikke på hvordan jeg sitter med beina - har allikvel ikke en eneste åreknute - så jeg er vel av de heldige som ikke får dem uansett hva jeg gjør![:)]

Back
Topp