Det er noen triks for å prøve å unngå åreknuter....
Drikk rikelig med vann - vann fordriver vann og minsker trykket i blodårene noe, spesiellt dersom du er plaget med vann i bena.
Bruk støttestrømper - de hjelper venene til å ikke bli for vide. Blir de for vide virker ikke klaffene inni årene som de skal og da blir blodet stående, trykket øker og en vil lettere få åreknuter.
Ikke sitt med beina i kors eller krøllet under deg. Da kan en stoppe noe av den venøse tilbakestrømmingen, som igjen fører til økt trykk i årene, dårligere klaffefunskjon og dermed enda større trykk.
Lev etter regelen : Hvorfor stå stille når en kan bevege på beina - hvorfor stå selv om en kan bevege beina når en kan sitte, hvorfor sitte med føttene ned når en kan sitte med dem opp og hvorfor sitte dersom en kan ligge.
Men som Sylvia80 sier - åreknuter er til en viss grad genetisk. Noen får de lettere enn andre, noen får de uansett hva en gjør og andre får de ikke uansett hva en gjør.
Jeg er snart ferdig med mitt 3 svangerskap -har aldri brukt støttestrømper og tenker overhodet ikke på hvordan jeg sitter med beina - har allikvel ikke en eneste åreknute - så jeg er vel av de heldige som ikke får dem uansett hva jeg gjør![:)]