Åreknter i underlivet?

Guest
Hei.!
Jeg er i uke 28 i mitt andre svangerskap.
De siste ukene har jeg hatt en trykkende og hoven følelse i underlivet og tenkte å ta en skjekk med speil der nede. Holdt på å få sjokk, det er en stor bulende blodåre på den ene kjønnsleppen min, nær skjeden. Etter litt googling fant jeg ut at det må jo være en åreknute?

Er det noe jeg kan gjøre for at den ikke skal bli verre?
Etter jeg hadde sex for noen dager siden fikk jeg forferdelig vondt og det føltes som om alt der nede skulle bare sprenge. Så vet ikke om jeg tør å ha sex mer.

Og hvordan blir dette i forhold til fødsel? 
Er dette noe jeg evt. bør ta opp med jordmor på neste kontroll?

Ble litt langt dette, men på forhånd TAKK for svar :-)
 
Hei!

Det skjer mange fysiologiske forandringen med kvinnekroppen under et svangerskap. Èn av dem er at blodmengden i kroppen øker ganske kraftig. Når magen blir større og tilbakeløpet av blodet fra nedre del av kroppen blir tyngre, opplever noen kvinner å få åreknuter. De er også en genetisk disposisjon som gjør at noen kvinnner får det lettere enn andre.
Det du beskriver høres ut som en åreknute i underlivet. Åreknuter i underlivet kan sitte både på de små og store kjønnsleppene, rundt skjedeåpningen, ut mot lysken og bak mot endetarmen. Sitter de rundt endetarmsåpningen kalles de hemoroider. 
Det kan være ubehagelig og kjennes som trykk og tyngde når man har åreknuter, men vanligvis er det helt ufarlig. Mange kvinner syns det er okay å få en fagperson til å sjekke om det ser greit ut ift selve fødselen. Men jeg har i alle mine år som jordmor aldri opplevd at åreknuter har hatt noen betydning!
Når det kommer til sex er det sånn at underlivet fylles med blod når man blir opphisset, og derfor kan det komme et ganske stort trykk i selve åreknuten. Det er ikke farlig, men du må jo kjenner etter om det kjennes greit for deg.
Det er vanlig å bruke støttestrømpebukser ved åreknuter i underlivet som kjennes "tunge" og ubehagelige. De er med og trykker litt imot og det kan være med til å lindre. Hvis det øker på med plager må du legge deg nedpå i perioder av dagen og avlaste trykket - gjerne med noen isterninger inni en vaskeklut på åreknutene.

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Back
Topp