Åpen fødetråd

Kjønn: Gutt

Termin/fødselsdato: Menstermin 2/10, UL-termin 30/9

Uke i svangerskapet: 40+1

Klokkeslett for fødsel: 10:05

Vekt: 4615

Lengde: 55cm

Smertelindring: Ingen

Hvor lang var fødselen: Fra første ri til barn født = 3,5 timer. 45 min på sykehuset.

Annet: Barn nr 3. Mye kynnere og en del maserier på natt de siste ukene. Blodtilblandet slim på toalettbesøk kl. 05:00. Sovnet igjen. Begynte å ta tid på maserier da de ikke ga seg etter at jeg sto opp. Hadde da kl. 06:30 rier hvert 5.min. Dro til sykehuset kl. 08:50,hadde da intense rier 3 min mellom. Første sjekk på sykehuset var 09:30 med full åpning og bulende vannblære på fostersekk. Vannet gikk kl. 10 og med to pressrier var barnet ute.
En veldig vellykket fødsel :) Heldige oss!
 
Navn: Ikke bestemt
Kjønn: gutt
Termin: 10.10
fødselsdato: 28.09
Uke i svangerskapet: 38+5
Klokkeslett: 11.00
Fødested: St.Olavs
Vekt:
3920 gr
Lengde: 48 cm
Hvor lang var fødselen: ca 1 t, keisersnitt
 
Navn: Hedvig
Kjønn: jente
Termin: 10.10
fødselsdato: 02.10
Uke i svangerskapet: 39+2
Klokkeslett: 05.07
Fødested: Drammen sykehus
Vekt:
3060g
Lengde: 47 cm
Hvor lang var fødselen: 12 timer
 
Navn:

Kjønn: jente

Termin/fødselsdato: 17.okt / 6.okt

Uke i svangerskapet: 38 + 6

Klokkeslett for fødsel: 18.44

Fødested: Haukeland

Vekt: 3175

Lengde: 49 cm

Smertelindring: ingen

Hvor lang var fødselen: 3t 45 min fra vannet ble tatt.


Annet:
 
Navn: ikke noe navn enda

Kjønn: Gutt

Termin/fødselsdato: 08.10 / 11.10

Uke i svangerskapet: 40+3

Klokkeslett for fødsel: 08:54

Fødested: KK Bergen

Vekt: 4060

Lengde: 52

Smertelindring: Epidural

Hvor lang var fødselen: 12 timer
 
Navn: Tobias

Kjønn: gutt

fødselsdato: 6.oktober

Uke i svangerskapet: 41+6

Klokkeslett for fødsel: 23:36

Fødested: KK Bergen (storken og føde1)

Vekt: 3230 g

Lengde: 50 cm

Smertelindring: Epidural

Hvor lang var fødselen: Usikker. Aktiv fødsel (fra 5 cm åpning->) ca: 5-6 timer.

annet: var på trivselkontroll på KK dagen før Kl 14:00, der de Undersøkte, tok ultralyd og strippet meg (hadde allerede 3-4 cm åpning). Etter det Begynte jeg å blø en del og uregelmessige rier Startet På natten kl. 01:30 da ble de regelmessige (2-3 rier på 10 min). Fikk komme inn på Storken først kl 15:30 pga det var fullt på føden. Var på storken til Kl. 19-20 Og fødselen startet veldig bra og jeg puster fint mellom riene. Men siden jeg blødde mye ville de overvåke baby,så ble sendt ned til føden 1. Da ble riene intense og veldig vonde med lite pause i mellom og jeg trengte epidural. Det var veldig hektisk denne kvelden så Jeg måtte stå i epidural kø(det var det grusomste med hele fødselen de smertene før epiduralen). Etter en stund fikk jeg Endelig epidural, da Hadde jeg allerede Nesten full åpning. Etter de tok vannet og en del pressing(ca 1 time) måtte baby taes ut med tang, siden han var stresset og det var avføring i fostervannet. (Dette var ikke så skummelt som det hørtes ut som). Endelig kom han på brystet og de begynte å sy meg igjen (ble klipt og fikk 2.Grads Rift).

Selvom fødselen ble litt dramatisk er jeg ikke redd for å føde igjen :). (Er førstegangsfødene). Dette var noe av det råeste jeg har opplevd!
 
Navn: Mia Isobel

Kjønn: Jente

Termin/fødselsdato: 15.10/15.10

Uke i svangerskapet: 40+3

Klokkeslett for fødsel: 14:23

Fødested: Hjemme

Vekt: 3110gr

Lengde: 47cm

Smertelindring: Vann

Hvor lang var fødselen: 13 timer fra første rie til hun var ute


Annet: Fikk min drømme fødsel hjemme og i fødebasseng. Ikke for lang fødsel heller, selvom jeg presset i 1,5t før hun endelig kom ut. Fikk grad 2 revning, så ble sydd, men håper på det blir bra om ikke altfor lenge så jeg kan sitte :)
 
Navn: Mia Isobel

Kjønn: Jente

Termin/fødselsdato: 15.10/15.10

Uke i svangerskapet: 40+3

Klokkeslett for fødsel: 14:23

Fødested: Hjemme

Vekt: 3110gr

Lengde: 47cm

Smertelindring: Vann

Hvor lang var fødselen: 13 timer fra første rie til hun var ute


Annet: Fikk min drømme fødsel hjemme og i fødebasseng. Ikke for lang fødsel heller, selvom jeg presset i 1,5t før hun endelig kom ut. Fikk grad 2. Grads rify, så ble sydd, men håper på det blir bra om ikke altfor lenge så jeg kan sitte :)
 
Navn:
Oliver Arthur
Kjønn:
Gutt
Termin/fødselsdato:
01.11.20 / 16.10.20
Uke i svangerskapet:
38+1
Klokkeslett for fødsel:
13:08
Fødested:
Kalnes
Vekt:
3430g
Lengde:
49cm
Smertelindring:
Lystgass og epidural (funket bare på venstre siden)
Hvor lang var fødselen:
Vannet gikk kl 0329, aktiv fødsel rundt kl 08. Kl 1308 var han ute
Annet:
Veldig fin fødsel, la all tillit på kroppen min og jordmor, fulgte bare hva kroppen min ville og hørte på jordmor så godt jeg kunne. Veldig fornøyd! :Heartblue:Heartblue
 
Navn
Kjønn : gutt
Termin / fødselsdato : 14.10
Uke i svangerskapet: 38
Klokkeslett : 13.30
Fødested: UNN
Vekt: 3200
Lengde: 49
Smertelindring: ingen
Lengde fødsel: vannet gikk 05, murringer/små kynnere til fra 05- 11.00 - rier fra 11-13, pressrier 13-13.30
Annet: styrtfødsel
 
Navn:

Kjønn:
jente

Termin/fødselsdato: 11.oktober

Uke i svangerskapet: 38+3

Klokkeslett for fødsel: 21:38

Fødested: Bodø

Vekt: 3075

Lengde: 48

Smertelindring: Lystgass og spinalbedøvelse

Hvor lang var fødselen: Vannet gikk fredag, forsøkt igangsatt med ballong lørdag. Funket ikke så fikk 1 riepille søndag kl. 10. Gikk rett inn i fødsel med rier etter 30 min, 6 cm åpning etter 3t. 8 cm 1t etter og litt stagnasjon i fødselen mellom 9-10 cm. Fikk spinalbedøvelse, litt riedrypp og fødte frøkna etter 1t med pressing.

Annet:Ingen større rifter bare et skrapesår i overhuden på venstre side fordi hun kom ut med hånda mot ansiktet :woot: Skrapte mora opp med kvasse fingernegler, 5 sting. Hun skrek i det hun kom ut med hodet og før resten av kroppen var ute:angelic: Artig tøtta.

Vi hadde en super jordmor og en jordmorstudent som jobbet aktivt sammen med oss under hele fødselen. Hele opplevelsen var fantastisk, og ganske rå:cat:
 
Navn: Varg

Kjønn: Gutt

Termin/fødselsdato: 11.10 / 18.10

Uke i svangerskapet: 41+3

Klokkeslett for fødsel: 20:16

Fødested: Tønsberg

Vekt: 3345g

Lengde: 50cm

Smertelindring: Lystgass og epidural

Hvor lang var fødselen: 22 timer fra første kynner/rie, ca 7 timer aktiv fødsel, 5 minutter pressing fordelt på tre rier.


Annet: Han kom ut bæsjende.
 
Last edited:
Navn:

Kjønn: Jente

Termin/fødselsdato: 13.10.20/20.10.20

Uke i svangerskapet: 41+3

Klokkeslett for fødsel: 16:22

Fødested: Sørlandet sykehus

Vekt: 3696g

Lengde: 52cm

Smertelindring: Lystgass

Hvor lang var fødselen: 1 time og 50min aktiv fødsel (5 timer og 20min fra første rie).

Annet: Våknet opp til slim med blod i på morgenen og hadde murringer. Pakket ferdig fødebaggen for følte at dette var dagen. Var på overtidskontroll på sykehuset på formiddagen, var 2-3 cm og moden. Ble strippet av jordmor på kontrollen i 11-tiden og riene kom minutter etterpå. Jeg reiste hjem og riene tok seg raskt kraftig opp hjemme. Når riene kom med 3-4min mellomrom reiste vi inn til sykehuset. Ankom føden kl.14:30 og hadde da 4cm åpning og kraftige rier, fikk raskt fødestue. Fødselen var rask og intens, men jeg følte aldri jeg mistet kontrollen, kroppen jobbet helt fantastisk med riene. Kl. 16:10 begynte jeg å trykke og kl. 16:22 var hun ute. En helt fantastisk fødselsopplevelse:Heartred
 
Navn: Emma Margrethe

Kjønn: jente

Termin/fødselsdato: 20.10.20 /18.10.20

Uke i svangerskapet: 40+1

Klokkeslett for fødsel: 10.53

Fødested: kk, storken

Vekt: 3890 g

Lengde: 51 cm

Smertelindring: vann (badekar)

Hvor lang var fødselen: 2,5 i aktiv fødsel (fra 4 cm)
Annet:
Våknet av rier kl 5 om morgenen. De var regelmessige hvert 10 minutt men ikke særlig vonde eller intense. Når klokka ble 7 ringte jeg til kk og sa at jeg ville komme inn pga rask fødsel sist. Siden riene fortsatt var enkle å puste seg igjennom tok vi oss god tid og var på kk kl 8. Ble sjekket og hadde da 4 cm åpning! Fikk komme i badekar og plasket i en time før riene ble såpass intense at jeg følte meg tryggere i sengen. Kom meg over og ikke lenge etter tok kroppen over og smerten ble veldig intens.. Men to fantastiske jordmødre hjalp meg igjennom smertene. Med god veiledning og pusteteknikk så var jenta ute etter ca 10 pressrier! Vi var på kk i 6 timer før vi var innom lege på barneklinikken og så reiste vi hjem samme dag! Far fikk være tilstede hele tiden og formen min er veldig bra.
 
Nå ble jeg helt sentimental! Jeg tilhører oktober 2019 og har den siste uken hatt flashbacks til denne tiden i fjor, høsten som kom snikende og spenningen som steg for hver dag; skjer det noe snart, kanskje i natt? Tung men med en hel spesiell ro i kroppen. Jeg heier på dere, lykke til fremover :)
Samme her :) Bare at gullet mitt kom 2018 :) Gratulerer til alle oktobermammaene ❤️❤️❤️
 
Navn:ingvald

Kjønn: gutt

Termin/fødselsdato: 31.10/27.10

Uke i svangerskapet: 39+6

Klokkeslett for fødsel: 7.31

Fødested: Fødeavdelingen SuS

Vekt: 3580

Lengde: 50 cm

Smertelindring: lystgass

Hvor lang var fødselen: 2, 43

Annet: hadde spist og drukket lite den kvelden i forveien så fikk også ekstra væske intravenøst

Riene starter mandag 20.45 ish og ble mer regelmessige og vondere utover kvelden. Ringte føden et par ganger før vi reiste inn og var der en gang ved 3 tiden. Ved sjekk så hadde jeg 5 cm åpning så var bare å legge meg inn. Fikk lystgass og så ble vannet tatt. 7.31 var han ute. Fornøyd med fødselsopplevelse og fødested.
 
Navn: Carina Helene :Heartpink

Kjønn: Jente :dummy1:

Termin/fødselsdato: 28.10/28.10

Uke i svangerskapet: 40+3

Klokkeslett for fødsel: 21.28

Fødested: Sykehuset Namsos

Vekt: 3656

Lengde: 52

Smertelindring: Lystgass og epidural

Hvor lang var fødselen: Langvarig åpningsfase - 17 timer fra første rie


Annet: Våknet kl. 4 natt til onsdag med svake rier, bygget seg opp utover morgenen og formiddagen. I 10-tida kom en del slim og blod. Dro til føden i 13.30-tida. 2-3 cm kl. 14. Hyppige rier på 50 sek-1 min utover ettermiddagen. Fikk prøve lystgass i 19-tida. "Endelig" opp i 5 cm og epidural kl.20. Deretter gikk det slag i slag. En ganske så trykkende fostersekk ble tatt hull på rundt 20.30. Snuppa hadde brukt en del tid på å komme langt nok ned. Omsider full åpning og 4-5 pressrier så ble hun født, velskapt og nydelig, kl. 21.28 :Heartred De siste timene var jeg et vilt, fødende monster i senga :glasses9 2 sting. Utrolig nok i fin form etter fødselen!:happy7
 
Navn:ingvald

Kjønn: gutt

Termin/fødselsdato: 31.10/27.10

Uke i svangerskapet: 39+6

Klokkeslett for fødsel: 7.31

Fødested: Fødeavdelingen SuS

Vekt: 3580

Lengde: 50 cm

Smertelindring: lystgass

Hvor lang var fødselen: 2, 43

Annet: hadde spist og drukket lite den kvelden i forveien så fikk også ekstra væske intravenøst

Riene starter mandag 20.45 ish og ble mer regelmessige og vondere utover kvelden. Ringte føden et par ganger før vi reiste inn og var der en gang ved 3 tiden. Ved sjekk så hadde jeg 5 cm åpning så var bare å legge meg inn. En gang på morgenen tok de vannet og ting gikk fort. 7.31 var han ute, akkurat på vaktskiftet. Veldig fornøyd med opplevelsen.
 
Navn:

Kjønn: Gutt

Termin/fødselsdato: 16.10 / 24.10

Uke i svangerskapet: 41+4

Klokkeslett for fødsel: 06.18

Fødested: Nordlandssykehuset Bodø

Vekt: 3985 g

Lengde: 50 cm

Smertelindring: Lystgass

Hvor lang var fødselen: 12 timer fra første rie. Aktiv fødsel ca 5 timer

Annet:

Startet med rier kl 18 den 23.10. Riene ble etter ca en time ganske regelmessig på 5-6 minutter. Dro på føden kl 22 med rier hvert 4 min. Dro seg til fra kl. 01 og hadde 6 cm åpning. Men ble stående fast på full åpning i flere timer. Ble til slutt lirket ut i åpningen med vacum. Kom ut med armen langs med hodet, som Supermann. Roterte flere ganger på veien ut...noe som ikke var særlig godt for mor. Måtte jobbe litt med å stanse blødning hos meg etter fødsel. Men kun et pyntesting ble det etterpå.
 
Back
Topp